1 tabel of meerdere

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Gerard helder

gerard helder

10/03/2007 09:44:00
Quote Anchor link
In mysql heb ik een tabel gemaakt om uitgelezen te worden in een webpagina. De tabel bestaat uit de volgende velden: id, link, beeld en omschrijving. Tot zover prima uit te lezen in de webpagina, links het menu met linken, in het midden een beeld en rechts de omschrijving ervan. Maar wat nu als ik meerdere, 2 of meer, beelden wil laten zien van 1 item. Dus er zijn 2 of meer beelden achter 1 link en 1 omschrijving.
Hoe ontwerp ik een mysql tabel hiervoor, kan dit met 1 tabel of heb ik er meerdere voor nodig.
Kan iemand mij hierover adviseren?

PHP hulp

PHP hulp

20/11/2024 10:29:00

Joren de Wit

Joren de Wit

10/03/2007 09:58:00
Quote Anchor link
Je situatie is dus als volgt: je hebt meerdere beelden die je aan een link wilt koppelen. Iets anders gezegd is dat: een beeld hoort bij 1 link en een link hoort bij meerdere beelden.

In dit geval heb je een zogenaamde 1-to-many relatie en zul je inderdaad gebruik moeten maken van een aparte tabel voor je beelden. Dus bijvoorbeeld:

beelden
---------
id
beeld
item_id

items
------
id
link
omschrijving

Hierbij is item_id uit de beelden tabel een foreign key op de items tabel. Zorg er dus voor dat je deze constraint ook opneemt in je database (hiervoor zul je de InnoDB engine van mysql moeten gebruiken).

Nu kun je dus in de beelden tabel meerdere beelden opslaan die bij een link horen. En tijdens het uitlezen van de items kun je ook de bijbehorende beelden ophalen.

Gerard helder

gerard helder

10/03/2007 12:53:00
Quote Anchor link
Bedankt voor je heldere uitleg, Blanche. Ik denk dat ik het goed begrijp.
Ondanks dat herhaal ik even op een andere manier het probleem, voordat ik verder in de technische kant duik.
Anders gezegd horizontaal heb ik van links naar rechts:
de links | de beelden (1 getoond) | de omschrijving. De andere beelden wil ik benaderen vanuit het beeld in het midden.
Ik hoop dat ik duidelijk ben waarom ik het herhaal, ik wil de probleemstelling helder hebben.

Joren de Wit

Joren de Wit

10/03/2007 13:07:00
Quote Anchor link
Ja absoluut. Je krijgt dus meerdere beelden die bij 1 link horen. Dan ga je te werk op de manier die ik al aangaf.

Is het nu ook het geval dat een beeld bij meerdere links kan horen, dan moet je een koppeltabel gebruiken. Je krijgt dan:

items
-------
id
link
omschrijving

beelden
---------
id
beeld

items_beelden
-----------------
id
item_id
beeld_id

Kijk ook eens naar deze tutorial over database normalisatie. Daar staat veel informatie in.

Gerard helder

gerard helder

10/03/2007 13:29:00
Quote Anchor link
hartelijk bedankt voor deze heldere uiteenzetting, Blanche.
Nu ga ik mij de noodzakelijke technische kennis verwerven en duik de diepte in.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.