2 type mensen
Ik de tweede, ik programmeer vaak in de avond ;-)
Maar ik smokkel wel eens als ik bij mooi weer op de laptop in de tuin werk, want dan is een hoog contrast geen overbodige luxe.
Een goede font instellen — iets anders dan Courier — vind ik trouwens belangrijker.
Tip: http://hivelogic.com/articles/top-10-programming-fonts
Eerste, vind het er wel professioneel uitzien
http://ethanschoonover.com/solarized geinstalleerd (niet echt origineel...). Overdag gebruik ik de lichte variant en 's avonds/'s nachts de lichtere (heb er een shortcut voor gemaakt, zodat ik makkelijk kan togglen).
Mijn terminal is redelijk donker en lijkt meer op de 1e.
Ik gebruik ze allebei. Zelf heb ik Mijn terminal is redelijk donker en lijkt meer op de 1e.
Dat is op GitHub en andere fora ook.
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
<?php
// commentaar oranje
$variable = "mooi kleurtje".
echo $variabele . ' tekst ';
?>
// commentaar oranje
$variable = "mooi kleurtje".
echo $variabele . ' tekst ';
?>
Alleen die ik kan ik niet vinden in Aptana.
Weet iemand een naam hiervan? Krijg dit topic nog meerwaarde ook :D
Toevoeging op 11/05/2015 13:45:40:
Ik ben, ook op dit vlak, rechts trouwens :D
Ik ga voor de 2e. Heb die 1e variant nooit echt begrepen ... iets van de laatste jaren. Ik vind het zo donker, zo "opgesloten" ...
Je leest trouwens toch ook niet zo een boek :-/
Gewijzigd op 11/05/2015 13:49:58 door Ozzie PHP
Het is net wat je gewend bent.
Corné
Linker
Ik programmeer altijd met donkere kleuren, geeft wat meer rust aan mn ogen voor mijn gevoel.
rechts maar zelfs nog zonder de spaties
De tweede heeft duidelijk mijn voorkeur, die is van deze tijd en leest veel makkelijker.
Code (php)
Alles op een eigen regel, leest zo veel makkelijker.
Foutieve [code] start verwijderd[/modedit]
Gewijzigd op 12/05/2015 10:07:41 door Wouter J
Ik ga voor de eerste. Het went vanzelf, vind het na een tijdje wat prettiger aan de ogen om niet dat witte achtergrondvlak constant te zien.
En heeft wel een hollywood-hacker-look ;-)
Interessante opmerking, want in theorie/biologisch gezien klopt het namelijk niet. ;-)
Een witte achtergrond zorgt ervoor dat alle receptoren in je oog in gelijke mate worden geprikkeld. Door de hoeveelheid licht vernauwt de iris zich, waardoor je oog zich beter kan focussen op de tekst. Bij een donkere achtergrond opent de iris zich juist, zodat er meer licht op je netvlies kan vallen, maar daardoor worden de randen van de letters juist minder scherp. Daar komt bij dat bij lichte tekst het invallend licht door de letters wordt gereflecteerd, waardoor ze meer in elkaar over lijken te lopen. Bij donkere letters wordt het licht juist door de letter geabsorbeerd, waardoor de letter juist scherper lijkt. Donkere tekst is dan ook eenvoudiger te lezen en daardoor rustiger voor de ogen. De afgelopen 30-40 jaar is hier veelvuldig onderzoek naar gedaan en vrijwel altijd was de uitkomst dat een lichte achtergrond met donkere tekst beter is dan een donkere achtergrond met lichte tekst.
Overigens spelen er meer factoren mee, zoals de refresh rate en contrast ratio van je scherm, de hoeveelheid omgevingslicht, persoonlijke voorkeur, fontgrootte, en zelfs de pixelgrootte. Op mijn smartphone heb ik bijvoorbeeld veel meer moeite met het lezen van een lichte tekst op een donkere achtergrond dan op mijn laptop (lagere resolutie, groter scherm). In het donker is een donkere achtergrond ook minder "erg", omdat er dan minder invallend licht is wat door de lichte tekst gereflecteerd kan worden. Ook bij grote letters is het verschil in leesbaarheid kleiner, omdat het dan minder erg is als de randen waziger zijn. Je ziet dan ook bij veel websites dat de hoofdtekst donker op licht is, maar de koppen licht op donker. Bij het scannen van een pagina vallen de koppen daardoor meer op.
Voor mezelf merk ik dat mijn voorkeur enigszins afhangt van de toepassing. Over het algemeen heb ik het liefst een lichte achtergrond, maar zodra ik op een console/command line werk, heb ik juist liever een donkere achtergrond.
Gewijzigd op 13/05/2015 09:34:03 door John D
Ik heb last van snelle overprikkeling. Daarbij speelt de totale hoeveelheid prikkels (in dit geval licht) een grotere rol dan scherpte. Ik heb de monitoren van mijn pc standaard al lager in helderheid staan dan normaal, tenzij ik bv een film kijk.