aan- en afmeld systeem

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Midas Aversteeg

Midas Aversteeg

14/09/2016 09:14:09
Quote Anchor link
Ik ben bezig met een projectje voor mijn stage in een bedrijf. Ik had als opdracht gekregen om een welkomscherm te maken die bezoekers verwelkomt en daarnaast een app waar de medewerkers de afspraken in kunnen zetten die op het scherm getoond worden. (beide webapps). Deze heb ik in principe al af.

alleen moet er nog een andere app komen, namelijk:

De klant komt binnen en ziet het welkomscherm, hierop staat vermeld dat ze zich moeten aanmelden en afmelden. (i.v.m. Noodsituaties). Ik zat zelf te denken aan een extra kolom in de database van de afspraken met de naam "present" die gevuld is met nullen. Als de klant zich dan aanmeld wordt die 0 een 1, en andersom bij het afmelden. Alleen weet ik niet precies hoe ik het zou kunnen maken (wat kan de klant zien & niet)

dit zou op een tablet achtig iets komen bij de wachtruimte. Ook krijgt de medewerker in het bedrijf een mail dat zijn bezoek aanwezig is.
Gewijzigd op 14/09/2016 14:05:31 door Midas Aversteeg
 
PHP hulp

PHP hulp

02/12/2024 21:42:20
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

14/09/2016 09:39:15
Quote Anchor link
Maak inderdaad een extra kolom aan type INT(1) en geef als standaardwaarde 0 op.

De eindgebruiker mag je natuurlijk niet pesten met een 0 of een 1 maar voor deze maak bijvoorbeeld een select
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<select name="present">
    <option value="1">Aanwezig</option>
    <option value="0">Afwezig</option>
</select>


Maar met radiobuttons of zelfs enkel een checkbox kan het ook.
 
Midas Aversteeg

Midas Aversteeg

14/09/2016 09:54:20
Quote Anchor link
maar hoe kan ik dat tonen?
bijvoorbeeld:

"Hier een lijst met afspraken van de dag" (hoe selecteer je die afspraak)
"hier onder 2 radiobuttons (aanwezig/afwezig)" (1 of 0 in database)
"hier weer een submit button? "
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2016 10:00:25
Quote Anchor link
Dat zou een mooie opzet zijn voor het formulier. Heb je al een databaseopzet verder voor de afspraken?

Verder hoop ik niet dat de klanten de namen van andere klanten kunnen zien. Dat zou toch wel grote privacyschending zijn.
Gewijzigd op 14/09/2016 10:03:59 door - Ariën -
 
Midas Aversteeg

Midas Aversteeg

14/09/2016 10:35:35
Quote Anchor link
De databaseopzet voor afspraken is er al, zoals ik al zei: het welkomscherm en afsprakenmaker-app zijn er al.

en dat laatste is het hem juist, ze kunnen de klanten zien die op alleen die dag een afspraak hebben. Dus per dag komt er een nieuwe lijst. Ik weet geen andere opzet, of tenminste, ik weet niet of ik dat kan maken

in de database staan de volgende kolommen: ID, namecustomer, company, employee, date, time, en nu ook present
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2016 10:51:32
Quote Anchor link
Als ze zich aanmelden voor een afspraak, waarom geef je ze dan geen registratienummer?
Met dat nummer melden ze zich aan. Verder heb je dan helemaal geen selectbox met aanmelden of afmelden nodig, want het invoeren van het correcte nummer geeft al aan dat je dan binnen bent en bij welke afspraak.

Bij het afmelden moet diegene nog even je opnieuw het nummer invoeren, en bevestigen met een knop dat hij het pand weer verlaat. Want je weet dat diegene al aangemeld is, dan dan is het logisch dat je diegene alleen af kan melden.
 
Midas Aversteeg

Midas Aversteeg

14/09/2016 10:55:48
Quote Anchor link
bedankt voor de suggesties, ik zal het later nog even met mijn baas over hebben. Nu nog opzoek naar hoe ik een standaard mail kan versturen naar de contactpersoon intern als de bezoeker zich aanmeld
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2016 11:01:53
Quote Anchor link
PHP kent een eigen mail-functie, maar phpMailer vind ik als los pakket toch een stuk makkelijker werken, en is tevens flexibeler en praktischer in de manier van mailen.
 
Midas Aversteeg

Midas Aversteeg

14/09/2016 11:24:43
Quote Anchor link
ja ik zat te denken aan een dropdown menu waar de bezoeker zijn/haar contactpersoon kan selecteren en dan op aanwezig drukt. De geselecteerde contactpersoon krijg dan een simpele mail van "uw bezoek is aanwezig"
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2016 12:01:05
Quote Anchor link
Dat kan, maar wat als iemand nou per ongeluk de foute selecteert? Een uniek nummer wat geen volgnummer is, is een stuk veiliger en robuuster.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

14/09/2016 12:22:19
Quote Anchor link
Bij de orthodontist van de kinderen gaat dat op geboortedatum. Bij binnenkomst tik je je geboortedatum in op een groot touchscreen, neemt plaats in de wachtruimte en wordt dan opgeroepen.

Voor een eventuele aan/uit-knop zou ik een flip switch gebruiken.

Afbeelding

Wel vraag ik me af: als je bij binnenkomst meldt dat je aanwezig bent, wat is dan de toegevoegde waarde van dezelfde knop nog eens kunnen gebruiken om aan te geven dat je weer afwezig bent?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2016 12:24:53
Quote Anchor link
Ward van der Put op 14/09/2016 12:22:19:
Bij de orthodontist van de kinderen gaat dat op geboortedatum. Bij binnenkomst tik je je geboortedatum in op een groot touchscreen, neemt plaats in de wachtruimte en wordt dan opgeroepen.

Maar wat als er twee kinderen zijn die op dezelfde dag geboren zijn? Voor kinderen is die kans groter dan bij volwassenen? Dan weet je niet wie van die twee zich heeft aangemeld.
Gewijzigd op 14/09/2016 12:25:39 door - Ariën -
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

14/09/2016 12:34:50
Quote Anchor link
Dan tonen ze ook je voornaam en moet je die aantikken.

Verder heb je natuurlijk nog dagen en tijdvakken per dag: daardoor neemt de kans op twee identieke geboortedatums rond hetzelfde moment van aanmelden af.
 
Midas Aversteeg

Midas Aversteeg

14/09/2016 13:00:25
Quote Anchor link
aan en afmelden moet in geval van nood, zo moet een BHV'er weten wie er aanwezig zijn in een bedrijf. Het afmelden is dan voor dat we niet naar iemand zoeken die er niet is.

was niet van plan om dezelfde knop te gebruiken voor het afmelden, Waarschijnlijk word het 1 pagina met laat maar zeggen 2 divisies, één boven voor het aanmelden en één onder voor het afmelden.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2016 13:06:15
Quote Anchor link
Midas Aversteeg op 14/09/2016 13:00:25:
aan en afmelden moet in geval van nood, zo moet een BHV'er weten wie er aanwezig zijn in een bedrijf. Het afmelden is dan voor dat we niet naar iemand zoeken die er niet is.

Maar wat als er door brand de stroom uitvalt? Is de manier met pen en papier dan niet het betrouwbaarst? En als er stroom is, dan is het uitdraaien van de lijst met aanwezige personen ook erg tijdrovend.

Digitaliseren is een leuke uitdaging, maar je moet ook rekening houden met diverse factoren. Zo wordt er bij nood ook verwacht dat je daarom niet de lift neemt.

Ik ben zelf al bij diverse bedrijven geweest, en heb nog nooit in deze tijd digitaal mijzelf moeten aanmelden.

Het idee klinkt leuk, om digitaal voor de BHV'ers duidelijk te maken wie er aanwezig zijn. Maar dit klinkt naar mijn idee als een doorgeslagen plan. Als het nou is voor afspraken binnen bedrijven, dan zou het wel toepasbaar kunnen zijn, met de aanname dat mensen die het bedrijf al binnenkomen al apart geregistreerd worden op de ouderwetse manier bij de receptie.

Kort samengevat: Een afsprakensysteem kan prima digitaal, maar bezoekersregistratie t.b.v. BHV kan gewoon met pen en papier.
Gewijzigd op 14/09/2016 13:20:40 door - Ariën -
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

14/09/2016 14:32:43
Quote Anchor link
Er zijn bedrijven waar je een bezoekerspas krijgt opgespeld met een beacon, zodat het FMIS (facilitair managementinformatiesysteem) te allen tijden kan volgen waar je bent. Het is weliswaar gebruikelijker dat de portier of receptioniste de aanwezigheid met pen-en-logboek bijhoudt, maar ik kan me voorstellen dat de opdrachtgever van deze stage dat graag anders opgelost wil zien.

Wat veiligheid betreft is een applicatie op een externe server die ook met smartphone is te benaderen niet eens zo'n slecht idee.
 
Ivo P

Ivo P

15/09/2016 03:24:56
Quote Anchor link
Voor een chemische fabriek heb ik ooit aan zo'n systeem gewerkt.
Medewerkers gebruiken hun batch. Die registreert naast gewerkte uren ook de aanwezigheid.

In geval van nood kan de portier daar een lijst van maken.
Maar sowieso ben je in eerste instantie vooral in een getal geïnteresseerd: 312 aanwezigen.

Tellen gaat sneller dan bepalen wie er allemaal buiten staan.

Bezoek wordt doorgaans vooraf aangemeld door de medewerker via het intranet.
Staat de bezoeker bij de receptie, dan kan deze persoon opgezocht worden in de lijst van bezoek voor vandaag.

Dan krijgt hij een bezoekerspas met nummer. Nummer gaat in database en medewerker voor wie bezoek er is, haalt persoon op.

Via de portier komen vrachtwagens en aannemers etc binnen. Die worden doorgaans opgezocht in een lijst op basis van prive adres en naam. (vaak komen ze vaker namelijk) daarbij staat ook of ze een instructie video over hoe te handelen gezien hebben incl examentje.

Zelf heb ik als externe werker (op de it afdeling, duh) ook deze instructie gedaan. (weet dan ook dat ik bijvoorbeeld bij laswerkzaamheden een brandblusser stand by moet hebben).

--
afgeleides van deze registratie:
- er is een lijst waarin je kunt opzoeken van collega X überhautpt op het terrein aanwezig is, voor je hem belt / opzoekt
- portier kan zien hoeveel ehbo-ers, bhv-ers of interne brandweer mensen aanwezig zijn.

Elke medewerker moet altijd zijn pas gebruiken. Ook al loopt hij alleen maar naar zijn auto op de parkeerplaats om zijn boterhammen op te halen of zo.
 
Midas Aversteeg

Midas Aversteeg

15/09/2016 15:28:45
Quote Anchor link
Heb het al ongeveer,

Een nieuwe tabel in de database aangemaakt met: id, customer_name, time_arrival, time_left en date,
bij aanmelden worden naam aangekomst(tijd) en datum ingevoerd,

als de bezoeker dan weg gaat en nog eens zijn naam invult in een afmeld formulier dan update de tijd van vertrekken (time_left) naar current_time,

nu alleen nog alles mooi aankleden en evt. een overzichtje van de aanwezigen er naast. (nagaan dat er tot max 5 bezoeken per dag zijn)
 
Ivo P

Ivo P

15/09/2016 16:14:42
Quote Anchor link
Ik zou de time_arrival van het type DATETIME maken, en Time_left ook.

Date vervalt dan.

Dat maakt ook mogelijk dat iemand om 23:45 aankomt en om 0:15 vertrekt. (in geval van een volcontinue fabriek niet denkbeeldig.

Maar daarnaast maakt dat een hoop query's eenvoudiger.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.