aan- en afmeld systeem
alleen moet er nog een andere app komen, namelijk:
De klant komt binnen en ziet het welkomscherm, hierop staat vermeld dat ze zich moeten aanmelden en afmelden. (i.v.m. Noodsituaties). Ik zat zelf te denken aan een extra kolom in de database van de afspraken met de naam "present" die gevuld is met nullen. Als de klant zich dan aanmeld wordt die 0 een 1, en andersom bij het afmelden. Alleen weet ik niet precies hoe ik het zou kunnen maken (wat kan de klant zien & niet)
dit zou op een tablet achtig iets komen bij de wachtruimte. Ook krijgt de medewerker in het bedrijf een mail dat zijn bezoek aanwezig is.
Gewijzigd op 14/09/2016 14:05:31 door Midas Aversteeg
De eindgebruiker mag je natuurlijk niet pesten met een 0 of een 1 maar voor deze maak bijvoorbeeld een select
Code (php)
1
2
3
4
2
3
4
<select name="present">
<option value="1">Aanwezig</option>
<option value="0">Afwezig</option>
</select>
<option value="1">Aanwezig</option>
<option value="0">Afwezig</option>
</select>
Maar met radiobuttons of zelfs enkel een checkbox kan het ook.
bijvoorbeeld:
"Hier een lijst met afspraken van de dag" (hoe selecteer je die afspraak)
"hier onder 2 radiobuttons (aanwezig/afwezig)" (1 of 0 in database)
"hier weer een submit button? "
Verder hoop ik niet dat de klanten de namen van andere klanten kunnen zien. Dat zou toch wel grote privacyschending zijn.
Gewijzigd op 14/09/2016 10:03:59 door - Ariën -
en dat laatste is het hem juist, ze kunnen de klanten zien die op alleen die dag een afspraak hebben. Dus per dag komt er een nieuwe lijst. Ik weet geen andere opzet, of tenminste, ik weet niet of ik dat kan maken
in de database staan de volgende kolommen: ID, namecustomer, company, employee, date, time, en nu ook present
Met dat nummer melden ze zich aan. Verder heb je dan helemaal geen selectbox met aanmelden of afmelden nodig, want het invoeren van het correcte nummer geeft al aan dat je dan binnen bent en bij welke afspraak.
Bij het afmelden moet diegene nog even je opnieuw het nummer invoeren, en bevestigen met een knop dat hij het pand weer verlaat. Want je weet dat diegene al aangemeld is, dan dan is het logisch dat je diegene alleen af kan melden.
bedankt voor de suggesties, ik zal het later nog even met mijn baas over hebben. Nu nog opzoek naar hoe ik een standaard mail kan versturen naar de contactpersoon intern als de bezoeker zich aanmeld
mail-functie, maar phpMailer vind ik als los pakket toch een stuk makkelijker werken, en is tevens flexibeler en praktischer in de manier van mailen.
PHP kent een eigen ja ik zat te denken aan een dropdown menu waar de bezoeker zijn/haar contactpersoon kan selecteren en dan op aanwezig drukt. De geselecteerde contactpersoon krijg dan een simpele mail van "uw bezoek is aanwezig"
Dat kan, maar wat als iemand nou per ongeluk de foute selecteert? Een uniek nummer wat geen volgnummer is, is een stuk veiliger en robuuster.
Voor een eventuele aan/uit-knop zou ik een flip switch gebruiken.
Wel vraag ik me af: als je bij binnenkomst meldt dat je aanwezig bent, wat is dan de toegevoegde waarde van dezelfde knop nog eens kunnen gebruiken om aan te geven dat je weer afwezig bent?
Ward van der Put op 14/09/2016 12:22:19:
Bij de orthodontist van de kinderen gaat dat op geboortedatum. Bij binnenkomst tik je je geboortedatum in op een groot touchscreen, neemt plaats in de wachtruimte en wordt dan opgeroepen.
Maar wat als er twee kinderen zijn die op dezelfde dag geboren zijn? Voor kinderen is die kans groter dan bij volwassenen? Dan weet je niet wie van die twee zich heeft aangemeld.
Gewijzigd op 14/09/2016 12:25:39 door - Ariën -
Verder heb je natuurlijk nog dagen en tijdvakken per dag: daardoor neemt de kans op twee identieke geboortedatums rond hetzelfde moment van aanmelden af.
was niet van plan om dezelfde knop te gebruiken voor het afmelden, Waarschijnlijk word het 1 pagina met laat maar zeggen 2 divisies, één boven voor het aanmelden en één onder voor het afmelden.
Midas Aversteeg op 14/09/2016 13:00:25:
aan en afmelden moet in geval van nood, zo moet een BHV'er weten wie er aanwezig zijn in een bedrijf. Het afmelden is dan voor dat we niet naar iemand zoeken die er niet is.
Maar wat als er door brand de stroom uitvalt? Is de manier met pen en papier dan niet het betrouwbaarst? En als er stroom is, dan is het uitdraaien van de lijst met aanwezige personen ook erg tijdrovend.
Digitaliseren is een leuke uitdaging, maar je moet ook rekening houden met diverse factoren. Zo wordt er bij nood ook verwacht dat je daarom niet de lift neemt.
Ik ben zelf al bij diverse bedrijven geweest, en heb nog nooit in deze tijd digitaal mijzelf moeten aanmelden.
Het idee klinkt leuk, om digitaal voor de BHV'ers duidelijk te maken wie er aanwezig zijn. Maar dit klinkt naar mijn idee als een doorgeslagen plan. Als het nou is voor afspraken binnen bedrijven, dan zou het wel toepasbaar kunnen zijn, met de aanname dat mensen die het bedrijf al binnenkomen al apart geregistreerd worden op de ouderwetse manier bij de receptie.
Kort samengevat: Een afsprakensysteem kan prima digitaal, maar bezoekersregistratie t.b.v. BHV kan gewoon met pen en papier.
Gewijzigd op 14/09/2016 13:20:40 door - Ariën -
Wat veiligheid betreft is een applicatie op een externe server die ook met smartphone is te benaderen niet eens zo'n slecht idee.
Medewerkers gebruiken hun batch. Die registreert naast gewerkte uren ook de aanwezigheid.
In geval van nood kan de portier daar een lijst van maken.
Maar sowieso ben je in eerste instantie vooral in een getal geïnteresseerd: 312 aanwezigen.
Tellen gaat sneller dan bepalen wie er allemaal buiten staan.
Bezoek wordt doorgaans vooraf aangemeld door de medewerker via het intranet.
Staat de bezoeker bij de receptie, dan kan deze persoon opgezocht worden in de lijst van bezoek voor vandaag.
Dan krijgt hij een bezoekerspas met nummer. Nummer gaat in database en medewerker voor wie bezoek er is, haalt persoon op.
Via de portier komen vrachtwagens en aannemers etc binnen. Die worden doorgaans opgezocht in een lijst op basis van prive adres en naam. (vaak komen ze vaker namelijk) daarbij staat ook of ze een instructie video over hoe te handelen gezien hebben incl examentje.
Zelf heb ik als externe werker (op de it afdeling, duh) ook deze instructie gedaan. (weet dan ook dat ik bijvoorbeeld bij laswerkzaamheden een brandblusser stand by moet hebben).
--
afgeleides van deze registratie:
- er is een lijst waarin je kunt opzoeken van collega X überhautpt op het terrein aanwezig is, voor je hem belt / opzoekt
- portier kan zien hoeveel ehbo-ers, bhv-ers of interne brandweer mensen aanwezig zijn.
Elke medewerker moet altijd zijn pas gebruiken. Ook al loopt hij alleen maar naar zijn auto op de parkeerplaats om zijn boterhammen op te halen of zo.
Een nieuwe tabel in de database aangemaakt met: id, customer_name, time_arrival, time_left en date,
bij aanmelden worden naam aangekomst(tijd) en datum ingevoerd,
als de bezoeker dan weg gaat en nog eens zijn naam invult in een afmeld formulier dan update de tijd van vertrekken (time_left) naar current_time,
nu alleen nog alles mooi aankleden en evt. een overzichtje van de aanwezigen er naast. (nagaan dat er tot max 5 bezoeken per dag zijn)
Date vervalt dan.
Dat maakt ook mogelijk dat iemand om 23:45 aankomt en om 0:15 vertrekt. (in geval van een volcontinue fabriek niet denkbeeldig.
Maar daarnaast maakt dat een hoop query's eenvoudiger.