Aantal in winkelwagen aanpassen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Johnny Cash

Johnny Cash

02/02/2015 19:58:54
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ben aan het stoeien met het volgende:

Ik heb een php geschreven winkelwagen waarin men van een specifiek artikel het aantal kan wijzigen naar een positief getal tussen de 1 en de 100. Ik wil dit oplossen m.b.v. ajax/jquery om zo zonder te refreshen de winkelwagen totaalprijs te laten zien.

Wat heb ik op dit moment:
- database tabel genaamd shopping_products (velden zijn: rowid, shoprow_id, prod_id, aantal, sessieid)
Hierin is "rowid" het unieke nummer voor de rij in de tabel.
"shoprow_id" is het unieke nummer uit de winkelwagen tabel (dient als index key).
"sessieid" bevat een unieke sessie waarde om de juiste waarden te bewerken in de database.
prod_id en aantal zijn duidelijk velden.

In het winkelwagen script heb ik een input type='number' veld opgenomen waarin de gebruiker een getal tussen de 1 en 100 kan opgeven (dit wordt gechecked, bij een negatief getal wordt er sowieso 1 positief gebruikt).
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
// het input veld:
<input type='number' name='changeprodamount' value='$currentamound' class='amountprod' min='1' max='30' id='amountprod' /> <a href='/winkelwagen'>wijzig</a>

Vervolgens hangt daar nu een Javascript code achter om de nieuwe waarde voor het aantal producten "aantal" door te sturen naar een php file:
Code (php)
1
2
3
4
5
// javascript code:
$('#amountprod').bind('input', function() {
    var newprodamount = $(this).val();
    $.post( "/savenewamount.php", { newamount:newprodamount  } );
});

Deze code stuurt de nieuwe variabele door naar het php script "savenewamount.php" waarin de database wordt aangeroepen en het veld AANTAL wordt aangepast.

In het php script staat het volgende:
Code (php)
1
2
3
4
5
   $checkamountprod = $_POST['newamount'];
   if($checkamountprod <= 1){ $amountprod = 1; }else{ $amountprod = $_POST['newamount']; }

$updatequery  = "UPDATE shopping_products SET aantal='$amountprod', WHERE sessieid='". $_SESSION["clientsesid"] ."'";
   $queryresult= mysqli_query($verbinding, $updatequery) or die ("Query mislukt: " . mysqli_error($verbinding));

Waar ik tegen aan loop is dat bij meer dan 1 product in de winkelwagen alle velden van dezelfde winkelwagen sessie worden geupdate naar dezelfde waarde in het AANTAL veld.

Ik moet dus op één of andere manier in de INPUT nog een waarde mee sturen die aangeeft om welke "rowid" het gaat en vervolgens deze zal aanpassen.

Op de bovenstaande manier druk ik ook op de link "wijzig" zodat de pagina wordt gerefreshed en daarmee dus de nieuwe totaalprijs in de winkelwagen zichtbaar is. Dit zou ik willen oplossen met Ajax.

PHP hulp

PHP hulp

03/01/2025 14:33:33

- SanThe -

- SanThe -

02/02/2015 20:06:56
Quote Anchor link
Je update ook alleen op sessie id.
Ik zou daar ook het product id bij pakken.

Johnny Cash

Johnny Cash

02/02/2015 20:44:05
Quote Anchor link
Hallo SanThe,

Ja ik zat daar ook al aan te denken, maar hoe...?

Ik heb 1 input veld met daarin de waarde "aantal". Ik dacht misschien kan ik in die input nog een extra attribuut opnemen die de waarde "product id" bevat en deze in het javascript gedeelte afvangen. Maar hoe ga ik dat doen, dat is dus mijn vraag.

Groeten, Johnny

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

02/02/2015 21:40:25
Quote Anchor link
Semi offtopic: alle attributen van HTML-tags dienen tussen "dubbele quotes" te staan.

Johnny Cash

Johnny Cash

02/02/2015 21:47:06
Quote Anchor link
Dank je Thomas,

Dat staat het ook. Ik heb alleen een fragment gekopieerd vanuit een php echo.
Dus de velden staan wel goed verder.

Ik had gehoopt dat er een oplossing was binnengekomen :)))

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

02/02/2015 22:00:15
Quote Anchor link
het data- attribuut gebruiken!

Code (php)
1
<input type="number" value="1" name="amount" data-product_id="526" data-price="5.99" />
Gewijzigd op 02/02/2015 22:02:27 door Frank Nietbelangrijk

Johnny Cash

Johnny Cash

02/02/2015 22:16:28
Quote Anchor link
Hallo Frank,

Hartstikke bedankt voor je post. Kun je me allen nog vertellen hoe ik vervolgens dat data- attribuut ga verwerken in mijn Javascript?

Doe ik dat met: document.getElementById('datestart').value; ?

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

02/02/2015 22:24:42
Quote Anchor link
Nee zo:

Code (php)
1
2
3
var elem = document.getElementById("datestart");
alert(elem.getAttribute("data-product_id"));
alert(elem.getAttribute("data-price"));

Johnny Cash

Johnny Cash

02/02/2015 22:44:56
Quote Anchor link
document.getElementById('datestart').value;
kopieerde ik uit een ander deel van mijn script.

Maar nu raak ik toch in de war.
Op basis van het input veld met de data- attributen. Hoe valideer dan die VAR?
Ik ben zelf namelijk een groentje in javascript/jquery.

Die datestart is van het bekende Datepicker script.

-----------UPDATE-------------
Ik heb het nu tot zover voor elkaar dat hij het aantal aanpast, maar als ik nu een nieuw product toevoeg aan de winkelwagen en vervolgens het aantal wil aanpassen doet hij dat alleen voor het eerste toegevoegde artikel.

De input staat in een while lus... Waarschijnlijk zit daar nog een struikelblok omdat dan de ID van de input vaker voorkomt?
Gewijzigd op 02/02/2015 22:53:12 door Johnny Cash

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

02/02/2015 22:50:31
Quote Anchor link
>> Hoe valideer dan die VAR?

Deze vraag snap ik even niet?

met document.getElementById('datestart').value krijg je het aantal te zien (1)

aantal = 1
product_id = 526
price = 5.99

Toevoeging op 02/02/2015 22:56:45:

overigens is

document.getElementById('datestart').value

exact hetzelfde als

document.getElementById('datestart').getAttribute('value')

althans in jouw situatie

Toevoeging op 02/02/2015 22:58:34:

>>De input staat in een while lus... Waarschijnlijk zit daar nog een struikelblok omdat dan de ID van de input vaker voorkomt?

Correct. Een id mag slechts één keer in een HTML pagina voorkomen. een class mag zo vaak voorkomen als je wil.

Johnny Cash

Johnny Cash

02/02/2015 23:02:08
Quote Anchor link
Ik wil altijd weten wat er precies gebeurd met de code.
Ik begrijp dat "datestart" is gerelateerd aan data-product_id??

Ik zie de connectie namelijk niet.

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

02/02/2015 23:45:54
Quote Anchor link
Die is er ook niet :).

Alle aantallen worden ook hetzelfde omdat je geen product id specificeert in je query:

UPDATE shopping_products
SET aantal='$amountprod', <-- wat doet die komma hier?
WHERE sessieid='". $_SESSION["clientsesid"] ."'"

Daarnaast lijkt mij een shopping cart iets tijdelijks, dit zou ik dus eerder opslaan in een sessie dan in een database?

Overigens hoef je geen prijs mee te geven, enkel een product en een hoeveelheid. De prijsberekening zou ik in het PHP script zelf laten plaatsvinden.

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

02/02/2015 23:50:45
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 02/02/2015 23:45:54:
Overigens hoef je geen prijs mee te geven, enkel een product en een hoeveelheid. De prijsberekening zou ik in het PHP script zelf laten plaatsvinden.

Dat is helemaal niet nodig. Het kan juist ook prima in javascript. Ik zou (denk ik) niet eens een ajax call maken maar de cart pas bijwerken als de klant op "Volgende" klikt en het formulier dus verzonden wordt.

Johnny Cash

Johnny Cash

02/02/2015 23:55:21
Quote Anchor link
Het laatste product in de WHILE LUS wordt wel geupdate met de UPDATE query.
Die komma staat daar omdat daarachter nog de rowid komt te staan.

De query met data- attribuut werkt nu wel, maar zoals gezegd alleen voor het laatste product in de while lus:
De input field staat dus met die id='amountprod' in een while lus.

------------UPDATE------------
Het is een feit dat het aan het id='amountprod' ligt in de while loop.
Hoe kan ik dit netjes oplossen. Dus een FOR loop constructie in javascript..?
Gewijzigd op 03/02/2015 00:39:24 door Johnny Cash

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/02/2015 00:47:07
Quote Anchor link
Frank Nietbelangrijk op 02/02/2015 23:50:45:
Het kan juist ook prima in javascript.

Als je jezelf een korting wilt geven tijdens het boodschappen doen is dat idd een goede manier :).

Johnny Cash

Johnny Cash

03/02/2015 00:56:37
Quote Anchor link
Bedankt Thomas voor reactie zo laat in de avond ;)
Maar hoe kan ik nou op een juiste manier de dubbel voorkomende ID afvangen zoals geschetst?

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

03/02/2015 01:03:12
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 03/02/2015 00:47:07:
Als je jezelf een korting wilt geven tijdens het boodschappen doen is dat idd een goede manier :).

Wat een onzin! je past enkel de aantallen aan en later reken je in PHP weer opnieuw het totaal uit dus nikste korting!

Bij het posten geef je ENKEL de aantallen terug en de product_id's. De prijzen moeten weer opnieuw uit de database komen en het totaal moet weer opnieuw berekend worden, anders is het niet veilig uiteraard!

Hier een voorbeeld waar je zo mee door kunt:
http://codepen.io/anon/pen/LEzLMw

Toevoeging op 03/02/2015 01:06:47:

HTML:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<form action="" method="post">
  <input type="hidden" name="cart[][product_id]" value="534" />
  <input type="number" name="cart[][amount]" value="1" class="amount-input" data-row="row1" data-price="19.20" /> fietsband 19 inch <span class="price" id="row1">19.20</span><br>

<input type="hidden" name="cart[][product_id]" value="535" />
  <input type="number" name="cart[][amount]" value="1" class="amount-input" data-row="row2" data-price="19.60" /> fietsband 21 inch <span class="price" id="row2">19.60</span><br>

Totaal: <span id="total"></span><br><br>
  <input type="submit" value="Volgende" />
</form>

CSS:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
.amount-input {
  width: 30px;
}

.price,
#total {
  color: blue;
  font-weight:bold;
}

JQuery:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
function getTotal()
{
  var total = .0;

$('.price').each(function( index ) {
    total += parseFloat($(this).text());
  });

$('#total').text(total.toFixed(2));
}

$(function() {
  getTotal();
  $('.amount-input').change(function() {
    var row = $(this).attr('data-row');
    var amount = parseFloat($(this).val());
    var price = parseFloat($(this).attr('data-price'));
    var total = amount * price;
    $('#'+row).html(total.toFixed(2));
    getTotal();
  });
});
Gewijzigd op 03/02/2015 01:22:06 door Frank Nietbelangrijk

Johnny Cash

Johnny Cash

03/02/2015 01:07:53
Quote Anchor link
Bedankt Frank! Ik zal daar morgen eens naar kijken, nu kan ik niet meer helder denken ;)
Thnx tot zover

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/02/2015 02:22:50
Quote Anchor link
Quote:
Bij het posten geef je ENKEL de aantallen terug en de product_id's. De prijzen moeten weer opnieuw uit de database komen en het totaal moet weer opnieuw berekend worden, anders is het niet veilig uiteraard!
Waarom zou je 2x hetzelfde doen op 2 verschillende plaatsen (berekening prijs in JS en berekening prijs in PHP)?

Daarmee maak je imo je code alleen maar nodeloos complexer, en dat heeft weer een aantal nadelen (kans op fouten neemt toe, onderhoud kost meer tijd etc.).

K.I.S.S. !

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

03/02/2015 09:43:28
Quote Anchor link
Je mag eigenwijs zijn Thomas,

Maar dit is de meest efficiënte methode.

1) geen (langzame) AJAX calls nodig
2) geen nodeloos aanpassen winkelwagentje
3) een validatie in JAVASCRIPT (dus ook opnieuw prijs berekenen) is handig voor de gebruiker omdat er geen refresh van de pagina nodig is MAAR absoluut onveilig dus wordt het door veel mensen, ook op dit board aangeraden om dit in Javascript en PHP te doen.
4) wat is het probleem? Dat je 4 milliseconden trager bent of zo? Als dat de discussie gaat worden dan haak ik af!
Gewijzigd op 03/02/2015 09:44:21 door Frank Nietbelangrijk

Johnny Cash

Johnny Cash

03/02/2015 10:44:24
Quote Anchor link
Goedemorgen heren,

Ik heb het volgende nu werkend:
- specifieke productaantallen kunnen worden aangepast (omslachtig maar werkend) *
- men moet drukken op een knop "update winkelwagen" waardoor het totaal dus wordt berekend
- shopping cart wordt in een db tabel opgeslagen omdat daar weer statistieken programma's aanhangen

* Ik doe dit nu met een ID welke in de loop een +1 krijgt. Er kunnen maximaal 10 producten tegelijk worden besteld, komt op de betreffende webshop nooit voor, maar hierdoor heb ik in de javascript gewoon 10 keer een 4 regel code opgenomen... Ik heb het geprobeerd met de CLASS maar ik krijg dat op één of andere manier niet voor elkaar.

Wil geen discussies op een post die ik schrijf, daar is mijn post niet voor bedoelt.

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.