Aantal keer een waarde tellen in een rij
Ik ga jullie even een vraag stellen : Is het mogelijk om te tellen hoe vaak bv het woord " Ja " voorkomt in een rij? En is het mogelijk om van elke waarde Ja in die rij ; de titel van de kolom weer te geven? Ik DENK zelf dat het niet kan ( daarvoor roep ik jullie hulp eventjes in ;) ) en als het niet lukt ; zal ik een alternatief moeten zoeken...
Je hebt het over een database? Hoe ziet die d'r uit?
1 | Ja | Nee | Ja
SELECT CONCAT(
IF(`Kolom 1` = "Ja","Kolom 1",""),
IF(`Kolom 2` = "Ja","Kolom 2",""),
IF(`Kolom 3` = "Ja","Kolom 3","")
) AS `weergave`,
IF(`Kolom 1` = "Ja",1,0) +
IF(`Kolom 2` = "Ja",1,0) +
IF(`Kolom 3` = "Ja",1,0) AS `Aantal jas`
FROM `tabel`
LIKE %ja%
Weet er iemand ook hoe ik de naam van de kolom waarin de waarde Ja staat kan weergeven ?
De oplossing van Martijn lijkt een fraaie pleister te zijn, maar is geen oplossing voor het daadwerkelijke probleem. Die zit hem in het datamodel, daar lijkt niet al te veel van te kloppen.
pgFrank schreef op 04.04.2009 22:52:
Doe jezelf een plezier en ga normaliseren. Dan had je bovenstaand probleem, en vele toekomstige problemen, niet gehad.
De oplossing van Martijn lijkt een fraaie pleister te zijn, maar is geen oplossing voor het daadwerkelijke probleem. Die zit hem in het datamodel, daar lijkt niet al te veel van te kloppen.
Ik had het oorspronkelijk anders :
Id | Kolomnaam | Waarde
1 | Kolomnaam1 | Ja
2 | Kolomnaam2 | Nee
3 | Kolomnaam3 | Ja
( Kwestie van voorbeeld ) maar door een combinatie met een ander script is m'n bovenstaande manier de meest makkelijke.
Edit:
Heb 't probleem zelf gevonde :) Dankje aan wie me hielp :)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren