A.E. Tuinfort oplichting PHP scripts
Momenteel word ik opgelicht door een persoon, de persoon zou mij met een spoedbetaling betalen maar zei dat dit 15 euro in kosten zou brengen als hij dit bij het kantoor van z'n bank moest doen, na contact gehad te hebben met zijn bank kreeg ik een e-mail terug van de bank dat ze niet meer over een kasfunctie beschikken en dus helemaal geen spoedbetalingen meer kunnen uitvoeren op kantoren.
In principe staat er niks zwart wit en hebben we alleen MSN contact gehad (achja vertrouwn kwestie :P), maar wat is nu het beste wat ik kan doen?
Ik heb contact opgenomen met zijn hosting om na te vragen of hij z'n zaakjes daar wél op orde heeft, maar voor de rest heb ik nog geen idee hoe ik dit gaat oplossen..
Hoop op veel reacties!
Gewijzigd op 25/11/2010 08:37:04 door B a s
Heb je de MSN contacten gelogd? Dan heb je bewijs. Zo niet, tja, wat zal ik zeggen.
En wat is het probleem bij een gewone betaling?
Gewijzigd op 23/11/2010 11:26:17 door Robin Roboo
Je kan hem toch gewoon vertellen dat je contact heb gehad met zijn bank, en dat die helemaal geen spoed opdrachten meer doen?
Je hebt contact opgenomen met de hosting van hem, leuk, maar als wij de uitkomst niet weten, kunnen wij er ook niks mee.
Zijn hosting bedrijf mag je die gegevens niet eens geven.
Maar nog steeds wat is het probleem bij een gewone betaling en wat is het echte probleem met die klant?
Gewijzigd op 23/11/2010 11:32:01 door Robin Roboo
Voor de rest geef ik hem 100% gelijk dat zodra hij online geen spoedbetaling zou moeten doen, en eventueel daarvoor naar de bank zou moeten, dat hij gewoon uren gaat rekenen.
Het meeste betalingsverkeer tussen Nederlandse banken is allemaal binnen 6 uur afgehandeld, dus laat hem gewoon betalen, dan zijn jullie allebei gelukkig.
Toevoeging op 23/11/2010 11:28:14:
@Robin,
HELD!
Dit zijn natuurlijk geen vertrouwbare bronnen. Geef hem de tijd om te betalen, voordat je z'n naam (en woonplaats) gaat verspreiden.[/modedit]
Gewijzigd op 23/11/2010 12:18:52 door Chris -
Net waren al je posts weg, nu staan ze er weer,, wazig.
Maar heb je al gevraagd of hij gewoon wou betalen via internet bankieren?
Hij heeft volgens zijn verhaal gister de overschrijving gedaan, dus zou het vandaag of morgen op mijn rekening moeten staan, heb besloten tot morgen (woensdag 24 november 2010 17:00) niet meer met hem te spreken, indien het er dan nog niet op staat zal ik wel actie ondernemen.
En dat dat je een stuk meer geld gaat kosten dan dat je waarschijnlijk van hem gaat vangen.
*HINT*
Verwijder zijn naam en linkjes naar hem toe.
Ook al is hij een bewezen oplichter, zolang jij niet opgelicht ben, heb jij niet het recht om hem met een zaak in verband te brengen waarin hij wel correct heeft gehandeld, en hem daar alsnog een oplichter te noemen.
Gewijzigd op 23/11/2010 12:05:37 door Nicoow Unknown
Link verwijderd. Betalingsverkeer kan altijd langer duren dan dat je zou willen, geef hem (en de bank) dus de tijd. Wettelijk gezien kan iemand 30 dagen betalen nadat een betalingsverzoek is gestuurd. Verder, niet om lullig te doen, maar is deze betaling dmv een factuur (c.q. WIT!) gegaan? Of is het zwart gegaan? Bij dat laatste, zou ik toch even twee keer nadenken om aangifte te doen, tenzij je natuurlijk de belastingdienst op je dak wilt hebben?
Nico Kaag op 23/11/2010 12:00:28:
En je weet dat als jij morgen het geld op je rekening heb staan, je aangeklaagd kan worden wegens Laster?
En dat dat je een stuk meer geld gaat kosten dan dat je waarschijnlijk van hem gaat vangen.
*HINT*
Verwijder zijn naam en linkjes naar hem toe.
Ook al is hij een bewezen oplichter, zolang jij niet opgelicht ben, heb jij niet het recht om hem met een zaak in verband te brengen waarin hij wel correct heeft gehandeld, en hem daar alsnog een oplichter te noemen.
En dat dat je een stuk meer geld gaat kosten dan dat je waarschijnlijk van hem gaat vangen.
*HINT*
Verwijder zijn naam en linkjes naar hem toe.
Ook al is hij een bewezen oplichter, zolang jij niet opgelicht ben, heb jij niet het recht om hem met een zaak in verband te brengen waarin hij wel correct heeft gehandeld, en hem daar alsnog een oplichter te noemen.
Hij heeft mij beweert dat hij een andere naam heeft, dus dat is onmogelijk =]
En ik ben inderdaad op de hoogte van smaad/laster, don't worry.
Maar inderdaad, ik zal afwachten tot uiterlijk morgen 17:00, indien geen bijschrijving zal ik telefonisch contact opnemen.
@Chris,
Ik ben 17 jaar en hoef enkel belastingsaangifte te doen, dit kan ik natuurlijk niet doen voordat ik het geld heb ontvangen. Maar inderdaad, ik zal hem 2/3 dagen de tijd geven :-)
Gewijzigd op 23/11/2010 12:22:32 door Robin Roboo
Dus zowiezo die 7 dagen voorbij laten gaan.
@Marcel, thanks voor je advies. Ik zal dan maar 7 dagen wachten, heb inmiddels z'n echte adres gegevens via de WHOIS van SIDN. =]
Daarnaast kun je eens kijken op fora voor internet oplichting of kun je zelfs aangifte doen.
Gewijzigd op 24/11/2010 11:16:37 door B a s
Je kan aan iemand vriendelijk vragen om binnen 7, 14 of 21 dagen te betalen, maar wettelijk gezien hoef je dat pas uiterlijk binnen 30 dagen te betalen. @Robin: Het is dus 30, geen 7 dagen (zoals ik al eerder zei..)
Wellicht is het handig eerst even contact op te nemen met ictrecht en hun je laten adviseren verder zou ik als ik jou was gewoon aangifte doen tegen deze persoon en zelf geen actie te ondernemen voor de 7 dagen omzijn, anders sta je niet sterk en kan er aangifte tegen tegen jou gedaan worden als hij bijvoorbeeld wel zou betalen binnen deze 30 dagen.
Gewijzigd op 24/11/2010 11:44:35 door Marcel Lubbers
Ligt een beetje aan het product waar het allemaal om gaat, een domeinnaam bijvoorbeeld valt niet onder die wet. En die 7 dagen bedenktijd, dat is volgens mij nadat de opdracht is bevestigd. Dus eigenlijk zou je, om safe te spelen, pas na 7 dagen moeten beginnen met het uitvoeren van die opdracht. Als de klant er dan alsnog vanaf ziet, heb je geen schade gelopen zou je zeggen.. Iemand die dit kan bevestigen noch ontkrachten?
Klopt dit is na het bevestigen van de opdracht, dus het zou verstandig zijn om deze 7 dagen inderdaad aftewachten voor je contact zoekt me de 'oplichter' en vervolgens als eerst de politie op de hoogte stellen, als je een bedrijf bent een incasso bureau, zelf geen actie ondernemen kan alleen tegen je werken.