Ajax en pageviews
Ik mag daarom niet teveel ajax in de site verwerken, omdat dat pageviews inlevert.
Nou denk ik dat je inderdaad pageviews inlevert, omdat niet de gehele pagina wordt gerefreshed en daarom ook vaak geen nieuwe pageview wordt herkend. Anderzijds zou je kunnen denken: een ajax functie roept in mijn geval een php file aan, die waarden teruggeeft welke in de pagina geïnclude worden. Dit wordt neem ik aan niet als pageview herkent?
Je zegt het zelf al, als je niet refresht heb je ook geen nieuwe pageview erbij..
Nee, dat klopt. Maar kan je niet per klik op een advertentie afrekenen?
En anders kun je er altijd nog een eigen statistieken pagina voor maken
We maken nu gebruik van Google Analytics en we merken dat vele adverteerders kijken naar pageviews (en hits). Aan de hand daarvan en enkele andere eigenschappen wordt een prijs berekend voor een banner die X aantal keer getoond wordt op een bepaalde posititie. We hebben ook wel enkele andere statistiekenprogramma's, maar laatste tijd kijken we vrijwel enkel naar GA.
google analytics berekent alleen een pageview als de javascript code van analytics opnieuw geladen wordt. Als je een serverside statistieken programma gebruikt zullen alle ajax requests ook worden meegerekent
Code (php)
1
2
3
4
5
6
2
3
4
5
6
<script src="http://www.google-analytics.com/urchin.js" type="text/javascript">
</script>
<script type="text/javascript">
_uacct = "XX-XXXXXXX-X";
urchinTracker();
</script>
</script>
<script type="text/javascript">
_uacct = "XX-XXXXXXX-X";
urchinTracker();
</script>
Op het moment dat jij bij elke AJAX-actie urchinTracker(); uitvoert, wordt er één bij opgeteld.
Op die manier is het voor de bezoeker makkelijk vanwege de "geen-refresh" en voor de rest heb je wel gewoon je pagevieuws
Inderdaad zoals Jonathan zegt bij elke request urchinTracker(); even aanroepen. Wat Mr D zegt klopt ook, maar bij Google Analytics heeft dat weinig zin, omdat dat dus niet server side is.
Enige waarvoor we echt ajax nodig hebben is het reactiegedeelte bij het bekijken van een video, zodat video niet steeds opnieuw afgespeeld moet worden als je een reactie plaatst of naar de volgende pagina met reacties gaat.
Wanneer je er als gebruiker niets van merkt, is urchinTracker() een mooie functie.