Ajax
Dus hoe zit het met jullie?
Dus ik niet :p
Het is leuk, maar alleen een extraatje. Volgens mij heeft zo'n 10% van de internetters Javascript uitgeschakeld en dus zul je een site moeten bouwen die ook werkt zonder Javascript. Daar komt nog eens bij dat je data die van de client komt nooit en te nimmer kunt vertrouwen waardoor je een hoop extra, cq dubbel, werk kunt gaan doen.
Het zou mij ook niet verbazen dat AJAX juist weer minder populair wordt. Met de steeds snellere internetverbindingen en snellere computers wordt het voordeel van AJAX t.o.v. een normale page refresh steeds kleiner.
Dat een webdeveloper enthousiast is, is niet zo gek. Het kan hem tenslotte weer een hoop werk opleveren. Of een opdrachtgever ook zo enthousiast is wanneer hem wordt verteld dat er wellicht onbekende risico's aan kleven, dat waag ik te betwijfelen. En als developer heb je in mijn ogen wel de plicht om hier op te wijzen.
http://www.leetsoft.com/rails/typo_ajax.mov bekijk vind ik ajax toch wel een mooie oplossing hoor. Ik zie er wel toekomst in.
Maar als ik bijv. Zie gmail van google, en zeg zelf, dat werkt toch lekker? XMLHTTPRequest maakt Javascript eindelijk echt goed bruikbaar. Maar je moet het niet als een verplicht iets gaan zien. Niet alle data moet via xmlhttprequest worden aangevraagd, alleen daar waar het daadwerkelijk nut heeft.
Voorbeeld: Je maakt een fotoalbum met tags ipv categorieën. Dus dan moet je een pagina hebben met de foto en de mogelijkheid om tags toe te voegen. En wat als je nou bij iedere tag die je toevoegd aan de lijst met tags de pagina moet herladen? Nee, geef mij dan maar ajax.
Het is het voorbeeld van hoe Web2.0 gepland staat.
Ik gebruik het steeds meer. Sinds 3/4e jaar in verdiept, en toch wel tevreden met het resultaat.
Gewijzigd op 02/12/2005 14:09:00 door Jelmer -
Ik had de onderstaande topic aangemaakt:
Ongetwijfeld kennen jullie de vrij recente aanpak AJAX (Asynchronous JavaScript and XML). En nee, ik bedoel niet de voetbalclub :).
Is het echt aan te bevelen om deze aanpak te gebruiken bij de bouw van een webbased applicatie?
Hoe wordt zo'n AJAX-engine geinstalleerd, of wordt deze engine met b.v. XML geschreven.
Voor zover ik begrijp is deze engine een soort laag tussen de interface en de webserver. Deze laag is vaak geschreven in XML. De laag wordt gestart bij het starten van een session.
Het lijkt mij een geniale aanpak om van die zandloper en blanco schermen af te komen.
edit:
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ga namelijk ook met AJAX werken, ik ben reuze benieuwd hoe het in zijn werk gaat.
Maar als iemand dus geen JS ondersteunt/uit heeft staan. Wordt dan automatisch gebruik gemaakt van een page refresh. Of zal je dat dan gewoon met de hand er wel in moeten zetten...
Dat laatste klinkt als heel veel werk, maar dat ligt er puur aan hoe je iets maakt. Via AJAX kan je ook post-data versturen, dus een kleine aanpassing in je formulier-script is al genoeg (ipv de hele pagina terugsturen, alleen de veranderingen terugsturen, en deze handel je dan af via javascript)
Een "ajax-engine" is gewoon een xmlhttprequest function in javascript en stelt redelijk weinig voor.
en uiteraard is AJAX heel simpel, het typt gewoon wat sneller dan XMLHTTPRequest. Daarbij mag je de X in AJAX ook weglaten, aangezien je helemaal niet gelimiteerd bent tot xml. Het enige wat ik nog niet heb kunnen bedenken is een upload-formulier dat zijn data upload via XMLHTTPRequest.
Try to convince me ! :)
Daarbij hoef je dus niet de hele pagina opnieuw naar de gebruiker te sturen, alleen de data die je wil verwerken. Je javascript-script voegt dat dan netjes in op de pagina.
En zo houd je interface en backend mooi gescheiden. En dat is goed voor je programmeerstijl ^^,
Dus het is XML, en Javascript of heb je enig idee over andere types ?
zoals PHP :P en databases :P
Maar dat zal zeker wel niet mogelijk zijn
het mooie is juist dat je dus ook perfect met PHP kan werken zonder te reloaden
Maar ik beperk mij altijd tot tekst en html-tags, zodat je dat mooi via innerHTML ergens in een element kweit kan. Wil je dat allemaal doen via XML, dan moet je eerst het resultaat ontfrutselen via W3C DOM, en dan de data toevoegen aan de pagina via W3C DOM, en dat is toch wel aanzienlijk meer werk.
Heeft iemand misschien wat tutorials over AJAX?
Zoek een op Google, je kan er genoeg vinden.