Alg vragen (eigen server.)?
ik heb een vraag,ik wil graag mijn eigen server,
wat moet ik hebben en welke producten zijn het beste,graag lunix.ik heb op dit gebied geen verstand.graag advies.
prijs maak niet zo veel uit.
verder heb ik een Chello aansluiting en router.wat zou ik het beste kunnen doen.
ik hoop dat ik zekker iets van jullie zal horen.
(server is voor prive gebruik.)
Gewijzigd op 09/03/2006 23:41:00 door Rakesh
Waarom perse Linux? Heb je je al verdiept in de verschillende distributies?
Wat wil je presies gaan doen met die server? Eigen gebruik? Hosting? Wat zijn je verwachtingen met betrekking tot bezoekersaantallen en dataverkeer?
Mag je van chello zelf wel een server draaien? Ik geloof dat een mail/ftp/http server van chello niet mocht, alhoewel dat tegenwoordig veranderd kan zijn.
1)ik heb verstand van linux heb lessen gevolgd.
2)eigen gebruik.
3)ik en een vriend van mij gaan verschillende site opzetten.dus zekker veel bezoekers.
4)chello antwoord weet ik niet.maar als ik naar een andere prodiver overstap is geen probleem,welke zou je mij hier voor aanraden ?
- Een server zou 24/7 aan moeten staan.
- Een (goed gebruikte) server kan (als je een gamer bent) voor problemen zorgen ivm je ping.
- Een gemiddelde pc zou rond de 100w gebruiken, dan kom je volgens mij toch op 600 kWh/jaar uit. Net 0.18 per kWh kom je toch op zo'n 100 euro per jaar extra aan stroomkosten.
- Een echter server maakt _veel_ lawaai, zeker een raid config kan erg veel lawaai maken (heeft te maken met frequenties). Denk ook aan voldoende cooling. Een thuisserver heeft opzich niet zoveel nodig , en die kunnen best stil zijn. Toch... geruisloos kan niet.
- Denk ook aan de veiligheid met betrekking tot bijv. brand/kortsluiting.
- Denk aan veiligheid van je data, raid/backups voor als een hardeschijf kapot gaat (consumenten hdds zijn daar officieel niet voor bedoeld, alhoewel een goede het prima kan hebben). Denk ook aan off-site backups.
Een linux servertje opzetten kan erg makkelijk zijn (sommigen hier hebben een vmware image van mij, 1 klik webserver). Maar zeker niet aan te raden (veiligheid) voor een beginneling.
Punt 3, op een chello thuislijntje wil je niet veel bezoekers hebben. Je upload is daarvoor te beperkt. één download van iemand en al je sites liggen practisch plat.
Punt 4, er zijn genoeg goede providers die er totaal geen probleem hebben. Xs4all bevalt mij erg goed, maar daar betaal je ook voor!
Ben je op de hoogte van de wettelijke rechten en plichten die je hebt als hoster van content?
Nee ik ben zekker niet op hoogte over wettelijke rechten en plichten.
Artikel 14 van de richtlijn e-commerce, jij bent aansprakelijk als jij weet dat er illegale zut op je servertje staat en jij niet actie onderneemt nadat je daarvan op de hoogte bent gebracht.
wat zeg je zelf,want nu weet ik niet wat ikmoet doen.en hoe moeilijk het gaat worden als ik een eigen server neem.
moet ik eigen server nemen of ergens een goedkoop hosten ? ik ben op zoek naar een hosting die de volgende eisen voldoet.
PHP (4 or higher) support with the GD (2 or higher) library installed
Zend Optimizer
MySQL database
mod_rewrite module for Apache installed.
weet iemand zo een provider ?
Het enige wat je een probleem kan worden is Zend Optimizer, het is zegmaar de 'standaard' voor hosters om dat aan te bieden, echter niet iedereen doet het. Een emailtje versturen met de vraag of ze het aanbieden is vaak voldoende, of je hoort 'nee' of ze installeren het voor je ;).
Wel of niet een eigen server nemen... Veel mensen hebben dankzij mijn handleiding binnen 15 minuten thuis een goede windows server draaien die alles ondersteund wat jij wilt eigenlijk (behalve mod rewrite, maar dat is een kwestie van een puntkomma weghalen).
Maar afhankelijk van de content en het aantal bezoekers zou ik het niet thuis hosten. Maar dan moet je dus eerst met cijfers over de boeg komen ;).
Thuis heeft voor en nadelen, het staat om de hoek dus je kunt makkelijk upgraden/aanpassen. Scripts hoef je niet te uploaden maar kan je via het netwerk bewerken etc.
Nadeel is dat je zelf afhankelijk bent voor de werking van de website (alhoewel dat thuis best goed op te vangen is als je handig bent) en een goede hosting provider kan jou SLA's aanbieden, garanties dus.
arjan wat is eigenlijk sla's ???domme vraag.
Maar je kan ook afspraken over gegarandeerde uptimes, dat je server niet langer dan een uur plat kan liggen etc.
Ik heb mijn computer soms als server open staan voor school, en wij hebben ook chello, dus dat zou ipv wel kunnen, maar inderdaad, als full-time site zou ik het niet aanraden.
Upload is belangrijk, ik heb xs4all dus die is lekker stabiel :).
Quote:
Arjan Kapteijn schreef op 10.03.2006 14:26
ik heb xs4all dus die is lekker stabiel :).
ik heb xs4all dus die is lekker stabiel :).
Kijk dat bedoel ik..... (zijn er dan ook nog anderen ;) haha)
Al mijn servers staan thuis en zijn mede dankzij de xs4all verbinding niet of nauwelijks offline.
Ik heb 1024Kb upload, hoeveel is daarmee te bereiken denk je? Of ken jij ergens een tabel met hoeveel upload je nodig hebt om een x-tal bezoekers per uur aan te kunnen?
In tegenstelling tot gameservers (waarvan je weet hoeveel kb een speler nodig heb * aantal spelers) is het bij een webserver niet in te schatten.
Je zult moeten kijken hoe groot jou website is (zie hier) en vervolgens zou je een inschatting moeten maken van een top aantal bezoekers (ik heb daar uitgebreide statistieken voor, ik hoop dat jij hetzelfde hebt).
Dan kan je het aardig uitrekenen.
Nog leuker word het als je een Speedtouch router, of een asus wl500g (met linux) hebt staan. Via snmp kan je er dan dit soort statistieken uit trekken:
^^ Probe om de 60 seconden, 1 of 5 seconden zou naukeuriger zijn maar voor zijn doel is 60 ook prima.
Gewijzigd op 10/03/2006 14:47:00 door Arjan Kapteijn
Linken werken niet.
Uptime en wanneer er wat wordt gedownload heb jij geen verbinding meer. Dit is for mij genoeg redenen om thuis niet te hosten. (ook dat ik de hardware niet er voor heb) (Laptop)
Het is ook wel nuttig om de bandbreedte van je server te beperken... Dan hou je altijd wat over voor jezelf zodat jij normaal verder kan werken.
Ik zie die nadelen niet zo donker in. Als mijn line down mocht gaan is ie binnen enkele seconden weer up. Er gaat mail over de lijn voor ongeveer 4 domeinen. Er staan ongeveer 10 websites op (niet druk bezocht) en ik heb altijd een gecrypte tunnel staan naar mijn netwerk van mijn werk waar ik op afstand gewoon kan werken.