Algemene voorwaarden opstellen
omdat ik mijn site binnenkort wil lanceren wil ik me toch nog eens goed informeren over de zogenoemde "Algemene voorwaarden". Leden kunnen registreren op mijn site en zelf content aanmaken die ze kunnen verspreiden via hun url. Ik neem aan indien ik geen Algemene voorwaarden laat goed keuren ik volledig aansprakelijk ben voor de content op die pagina's. Dat wil ik dus vermijden.
Is hier iemand dat ervaring heeft met het maken van zo'n document. Ik zou dit eventueel kunnen laten opstellen door een advocaat of iets dergelijks maar ik heb hier geen budget voor dus ik hoop het toch zelf te kunnen.
Mvg
Kijk eens rond bij interessante sites wat die in hun algemene voorwaarden hebben staan.
Dat lijkt me een goed begin.. Ik ga aan de slag.
Het is, lijkt mij, niet voor niets een beroep op zichzelf. Mijn zus leert er nu voor :)
Bijvoorbeeld:
- Niet aansprakelijk voor schade aan computer.
- We streven naar een up-to-date website.
- Altijd de mogelijkheid voorwaarden aan te passen.
En als je dan alles denkt te hebben ga je het mooi en formeel schrijven.
Valt me gelijk deze zin op: Iedereen kent ongetwijfeld zoekmachienens als google
zoekmachienens
>
zoekmachines
ja dat moet nog gebeuren.. Nu komt de afwerking aan de beurt en daarna de lancering.. Misschien laat ik hem eerst wel eens reviewen hier (het design niet wat dat is gekocht) maar dan vooral het systeem.
1) a) Zoals boven genoemd: neem standaard voorwaarden van de KvK, daar is over nagedacht. En dekt dus al een hoop ellende.
Er blijven dan nog wel wat gaatjes over, voor jouw specifieke geval bijvoorbeeld
1b) Mogen bedrijven ook sites maken?
1c) Levert dat hun schade op die zij op jouw kunnen verhalen? Het feit dat jij de diensten gratis levert, betekent niet dat jij niet aansprakelijk bent voor downtime! Heb je een verzekering nodig?
1d) Voldoe jij of je medewerkers aan de criteria voor ondernemerschap (urencriterium bijv.) dan moet je je verplicht aanmelden als ondernemer. Of je het nu leuk vindt of niet. Laat je informeren door de KvK. Vraag of je een boekhouder nodig hebt.
2) Ga eens langs bij het Juridisch Loket en laat de voorwaarden nakijken. Dit is kosteloos en onafhankelijk, namelijk gefinancierd door het Ministerie van Justitie. Zij kunnen een inschatting maken of je professionele hulp nodig hebt en zo ja, wie.
3) Als ik zo naar de site kijk, zou ik het onderverdelen in een "Community" versie en een betaalde "Pro" versie. Niet alleen vergroot je de kans om je bedrijf te laten groeien, je ondervangt een hoop van de dingen die ik boven heb genoemd.
4) Indien je geen onderscheid wil maken tussen "Community" en bedrijven, zou ik voorlopig bedrijven verbieden sites aan te maken. Anders heb je teveel hooi op je vork.
Gewijzigd op 12/06/2011 16:46:22 door Dennis de Swart
Aan gebruik van deze dienst kunnen geen rechten worden ontleend?
Pim - op 12/06/2011 16:45:21:
Aan gebruik van deze dienst kunnen geen rechten worden ontleend?
Ik zie een site waarbij een bedrijf gratis een website mag neerzetten. Ik zie geen datalimiet, geen advertentie/spam verbod, geen verbod op x-rated etc. Niet iedereen in deze wereld is lief en aardig. Het is niet onaardig om mensen op de huisregels te attenderen, voordat Jasper ze binnen laat.
Beetje bruut, maar dekt voldoende, toch?
Ja, ik moet me hier nog eens goed over gaan informeren voor ik de site volledig lanceer.
PHP Jasper op 12/06/2011 17:19:18:
Ja, ik moet me hier nog eens goed over gaan informeren voor ik de site volledig lanceer.
Ik wil je lol niet verpesten of zo. Bovendien, de KvK en Juridisch Loket zijn volkomen gratis, het kost alleen tijd. Dus check AV, check je ondernemer status, check je financien.
Het zou jammer zijn dat je de site naderhand moet sluiten omdat iemand het systeem misbruikt. Persoonlijk vindt ik ook dat bedrijven gewoon moeten betalen, door abbonement of advertenties. Begin eerst rustig met particulieren/vrienden. Bouw het op. Neem genoeg tijd voor service. Als het een paar weken of maanden stabiel draait, introduceer je "Pro" voor bedrijven en bijbehorende AV.
Gewijzigd op 12/06/2011 17:42:34 door Dennis de Swart
Bedankt Dennis, dit advies ga ik zeker gebruiken!
PHP Jasper op 12/06/2011 18:09:33:
Bedankt Dennis, dit advies ga ik zeker gebruiken!
En houdt ons op de hoogte. Als er wat te programmeren valt, dan horen we het wel.
Gewijzigd op 12/06/2011 21:37:05 door Dennis de Swart
@PHP Jasper kijk even bij disclaimers van websites waar bezoekers zelf content kunnen posten. Je zou dan deze als draad kunnen gebruiken. lang leve het vrije internet! :)