alt bij images niet meer getoond

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2011 08:46:27
Quote Anchor link
Hallo,

Het viel me op dat alt teksten niet meer worden getoond als je over een afbeelding hovert. Zowel in IE9 als Firefox 7 komen de teksten niet meer tevoorschijn als je met je muis boven een plaatje hangt dat alleen een alt-text heeft. Vroeger was dit wel het geval. Ik denk dan ook dat er veel websites zijn waar ineens de teksten (tooltips) niet meer tevoorschijn komen.

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 17:57:35

Wouter J

Wouter J

15/11/2011 08:48:13
Quote Anchor link
De tooltips zitten voor zover ik weet altijd in de title attribute en niet in de alt attribute, de alt attributen worden gebruik zodra er geen afbeelding getoond kan worden.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2011 09:23:55
Quote Anchor link
Wouter, dat is inderdaad precies zoasl het werkt, maar vroeger werden (als ik me niet vergies) de alt-teksten als tooltip getoond indien er geen title element aanwezig was. Vaak werd alleen de alt text (als tooltip) gebruikt. Omdat je dan ook een tooltip kreeg, werd vaak alleen een alt-text toegevoegd en geen title element. Maar dat werkt nu dus niet meer.

Wouter J

Wouter J

15/11/2011 10:02:47
Quote Anchor link
Het kan nooit zo zijn dat het in alle browser in 1 klap niet meer werkt. Wat zoiets is browserafhandelijk, hoe HTML en CSS behandelt wordt staat het browser helemaal vrij in. Alleen W3C heeft de richtlijnen opgesteld om het voor ons wat makkelijker te maken.
Het is dus of al een hele tijd, of alleen in een enkel browser, of het heeft nog nooit gewerkt. Niet ten nadele van jou, maar ik denk dat het het laatste is en dat je een vergissing heb gemaakt. Ook omdat ik het zelf nog nooit heb meegemaakt, maar ik laat me graag overtuigen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2011 10:12:21
Quote Anchor link
Zou kunnen. Ik weet het ook niet 100% meer zeker, maar volgens mij was het vroeger voldoende om uitsluitend een alt-tag te gebruiken om een "tooltip" te krijgen.

Ah, ik heb het antwoord gevonden. Het was inderdaad zoals ik zei.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alt_attribute

Internet Explorer 7 and earlier render text in alt attributes as tooltip text in standards non-compliant manner.[1][2] This behavior led many web developers to misuse alt when they wished to display tooltips containing additional information about images,[3] instead of using the title attribute that was intended for that use.[4] As of Internet Explorer 8 alt attributes no longer render as tooltips.[5]

Wouter J

Wouter J

15/11/2011 10:29:16
Quote Anchor link
Ik heb het ook net gevonden op *kuch* w3schools:
Quote:
Internet Explorer also displays the value of the alt attribute as a tooltip when mousing over the image. This is NOT the correct behavior, according to the HTML specification.

Offtopic:
(hebben ze het weer fout, IE8 doet dit niet meer...)

Het is dus alleen in oude IE browser zo geweest, vandaar dat ik het niet herinner, die browsers heb ik bijna niet meegemaakt als HTML developer.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2011 10:49:59
Quote Anchor link
Hehe... da's van voor jouw tijd. Voel me ineens erg oud nu :)

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

15/11/2011 11:03:52
Quote Anchor link
Bij de overstap naar Firefox heb ik altijd gedacht dat Firefox een jarenlange bug had door door de alt-tooltips niet te tonen.

Dat blek dus de omgekeerde wereld te zijn als dank door IE die ik tot 3 jaar geleden voor het laatst actief gebruikte.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2011 11:13:42
Quote Anchor link
hehe... mooi verhaal :)
lang leve IE ;)

Wouter J

Wouter J

15/11/2011 13:33:39
Quote Anchor link
Opzich vind ik het wel een goede optie van IE. Vaak is de title en alt tag bij een afbeelding gelijk, dus waarom niet bij elkaar voegen?
En dat W3C nou heel moeilijk moet gaan doen dat dit niet goed is is natuurlijk weer een ander verhaal.

Want wie had 5 jaar geleden al de transform, border-radius en *-shadow properties? Juist IE, wie verbied dit? Inderdaad W3C. Wie voert het later weer uit? Ja, W3C.
Nee, een echte IE fan ben ik niet. Ook niet een echte W3C fan, geef mij maar Chrome.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2011 13:59:12
Quote Anchor link
Volgens mij is die alt-text alleen nuttig voor screen readers (of lezen die ook het title element)??? Hoe groot is nou de kans dat je plaatje niet zou worden getoond?????????? 0,1%? Ja, oké tenzij je 'm zelf van de server hebt verwijderd, maar dan is het je eigen fout.

Wouter J

Wouter J

15/11/2011 14:21:53
Quote Anchor link
De alt tekst is als je praat over SEO een van de meest beste manieren voor Afbeelding Optimalisatie. Het is voor zoekmachines de manier om te weten wat er op de afbeelding staat, overigens begint Google steeds verder te komen met hun Image Reader, waarmee ze zelf kunnen bepalen wat er op de afbeelding staat.

En met oude mobiele netwerken heb je de kans dat een afbeelding zo traag laad dat er de tekst wordt neergezet. En dan heb je nog emailberichten, bijna geen enkel emailsysteem accepteert afbeeldingen in de email, en dan laten ze de alt zien.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2011 14:24:48
Quote Anchor link
Mja, daar zit wat in. Maar kijkt Google, of een andere zoekmachine naar de alt text of de title?

Wouter J

Wouter J

15/11/2011 15:15:30
Quote Anchor link
Google kijkt voornamelijk naar de alt text. Zie ook deze blogpost: http://www.siteoptimo.com/blog/afbeeldingen-optimaliseren/

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2011 15:42:13
Quote Anchor link
Maar wat is dan daadwerkelijk het verschil tussen een alt- en title tag? Wanneer en waarvoor gebruik je wat?

Joakim Broden

Joakim Broden

15/11/2011 17:03:08
Quote Anchor link
Alt is een omschrijving van de afbeelding, voor als de afbeelding bv niet getoond word (en dit is erg goed voor SEO).

Een title word gebruikt bijvoorbeeld voor de mouse over. Dan komt er zo'n tekstbalkje te voorschijn bij je muis, dit is bijvoorbeeld voor ondersteuning als er een linkje op de afbeelding zit.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2011 18:12:27
Quote Anchor link
Oké, ja je hebt gelijk inderdaad. Maar ik vraag me wel af waarom dat eigenlijk niet gewoon 1 tag is, dus die zowel de omschrijving toont wanneer de afbeelding niet wordt getoond als de "tooltip" bij een mouse-over. Nu moet je telkens alles dubbel invullen. Best gek eigenlijk...

Wouter J

Wouter J

15/11/2011 19:47:51
Quote Anchor link
@ozzie, en daarom had IE -toen zij het nog voor het zeggen hadden (er bestond nog geen W3C)- besloten dat deze 2 wel samen konden. Dat vervolgens W3C beslist dat dit niet mag, is niet heel handig.

Maar via stricte HTML is het wel weer logisch. ALT staat voor ALternative Text en title lijkt me logisch waar het voor staat. Een title wordt veel gebruik in combinatie met de anchor tag. In de anchor tekst staat al tekst, dus van een Alternative Text kan je niet meer spreken. Een title tag geeft informatie over het element. Op zich zou dit wel bij de afbeelding kunnen...

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2011 19:52:20
Quote Anchor link
"Een title wordt veel gebruik in combinatie met de anchor tag. In de anchor tekst staat al tekst, dus van een Alternative Text kan je niet meer spreken."

Wat bedoel je precies Wouter? Heb je een voorbeeldje?

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.