AMD vs. Intel
Hier een topic over de bekende strijd tussen Intels en AMD's, wat is nu beter en waarom. Aangezien ik na (te)lange tijd mijn hardware weer eens ga vernieuwen(5jaar!), uiteraard is dat veel te lang voor een IT'er.
Nu ben ik altijd voorstander voor AMD (een edge op gaming gebied) geweest, maar sinds ik nu meer ontwerp, programmeer dan gamen wilde ik voor rekenkracht gaan in plaats van fps ;).
Nu heb ik wat reviews compares en specs bekeken op internet en blijk het een omgekeerde wereld te zijn na 5 jaar! Belangrijkste punten.
Intel: Is beter in single core (meeste games gebruiken geen multi cores) beter dan AMD, en heeft hier een hogere fps (frame rate). Uiteraard voor het menselijk oog niet rendabel maar vooruit.
AMD: Heeft veel betere prestaties bij mutli core applicaties, en met de opkomst van Windows 8 wordt dit nog beter uitgelicht. Hierdoor is de rekenkracht van AMD dus toegenomen, waar vroeger dit Intel was.
Vergelijking beteft de AMD Bulldozer 8125 en Intel i5 2500K (overclock versie). Dus voor rekenkracht wordt nu voortaan de AMD (bulldozer) aangeraden, waar voor gaming de Intel i5 (2500K) wordt aanbevolen.
5 jaar uit de running m.b.t. tot hardware specs, reviews en verkoop doet uiteraard veel. Maar zoveel had ik zelf nooit verwacht.
Wat is jullie mening hiervan mede forum leden.
Gewijzigd op 15/05/2012 10:20:47 door Teun Hesseling
Echter zagen de statistieken er vrij overtuigend uit, de eerste die bij de AMD bulldozer 8125 in de buurt kwam zijn hogere klasses en duurder in aanschaf!
Dit is het overzicht waar ik de gegevens van heb, ook handig dat je kunt zien waar ik het over heb ;)
cpubenchmark.net
Ben het met Teun eens ik zal ook de Intel kiezen.
En dat zijn mij die 500 puntjes (op een globale scrore van 7000 is dus 7,1%) niet waard. De prijsstijging is dan maarlieft 69%!
Gewijzigd op 15/05/2012 10:35:50 door Chris PHP
Ik heb zelf liever AMD, goedkoper maar lawaaieriger. Maar omdat het nooit stil is als ik mijn computer aanzet hoor ik de processor ook niet.
Met een Zalman of Coolermaster rond de 20,- ben je stukken stiller en koelt beter dan de stock koeler. Vandaar dat ik de mijne altijd als 'tray' bestel zonder koeler, schilt +/- 20,- per processor.