Android en internet... ?
Ozzie PHP op 03/09/2011 15:01:13:
- Als Android een besturingssysteem is... moet je er dan geen virusscanner op zetten?
Als het goed is is het besturingssysteem zo gemaakt dat virussen niet mogelijk zijn. Vroeger was een virus schrijven voor bijvoorbeeld Windows heel makkelijk omdat in het ontwerp van Windows toen niet is meegenomen dat mensen ook misbruik konden maken van stukjes software en dat stukjes software foutloos waren. Virussen maakten gebruik van fouten in vertrouwde software.
Tegenwoordig is dat wel anders en wordt er eigenlijk van alles verwacht dat het lek of kwaadaardig is. Als het goed is. Zo draait je browser tegenwoordig Flash in een sandbox waardoor als er een lek in Flash zit, die niet voorbij de sandbox komt. Vroeger zou die dan bij de hele API van Windows kunnen, nu niet meer. Volgens mij zijn moderne besturingssystemen, dus Android, maar ook Windows 7 wel met dat in het achterhoofd gemaakt. Nu kan je in Windows nog jezelf in de voet schieten door de beveiliging uit te zetten ("Wilt u toestaan dat … wordt uitgevoerd met administrator-rechten?") of oude software te gebruiken maar in Android en iOS is dat al veel minder makkelijk.
Misbruik door Android apps kan wel, maar als je goed oplet op wat je installeert. Bij het installeren vanuit de Market vraagt de app in ieder geval altijd toestemming tot je adresboek o.i.d. alvorens hij daarbij kan, en dan kan je ervoor kiezen hem niet te installeren. In iOS vraagt de app je toegang tot je data op ongeveer dezelfde manier, maar pas wanneer die de data nodig heeft (zoeken op locatie? Dan vraagt hij of hij je GPS locatie mag uitlezen) Zolang je niet overal altijd op "OK" drukt, ben je aardig veilig. En altijd updates installeren, natuurlijk. Ook in Android en iOS zitten bugs die misbruikt kunnen worden. Maar een virusscanner daarvoor draaien? Ik denk niet dat dat helpt. Op iOS zou het niet eens kunnen aangezien Apple niet toestaat dat anderen apps maken die buiten zo'n sandbox zou kunnen komen, en een virusscanner zou juist buiten die sandbox moeten zitten.
Quote:
- Kun je op je mobieltje eigenlijk programma's zetten? Bijvoorbeeld een PHP editor?
Als iemand die voor Android heeft geprogrammeerd, dan kan dat.
Euh, bedoel je met update een nieuwe versie? Of updates, net zoals Windows updates?
"Als iemand die voor Android heeft geprogrammeerd, dan kan dat."
Ah, oké... maar je kunt dus geen reeds bestaande programma's op Android draaien? Bijvoorbeeld Netbeans of Zend Studio ofzo?
Ozzie PHP op 03/09/2011 16:42:37:
Euh, bedoel je met update een nieuwe versie? Of updates, net zoals Windows updates?
Updates zijn updates: nieuwe versies van programma's. Windows updates zijn dat ook, maar die download dan alleen de dingen die veranderd zijn. Volgens mij doet Android dat ook (incremental updates? heet dat zo?) en iOS doet het vanaf iOS 5.
Quote:
Ah, oké... maar je kunt dus geen reeds bestaande programma's op Android draaien? Bijvoorbeeld Netbeans of Zend Studio ofzo?
Nee. Java is alleen de programmeertaal, en Netbeans en Zend Studio zijn geschreven voor
Daarnaast, hoe denk je een desktop-app die is geschreven voor een groot scherm, muis en toetsenbord te gaan gebruiken om een telefoon met alleen een aanraakschermpje? :)
Maar het is dus een besturingssysteem... en waar je in Windows .exe programma's hebt, heb je hier uitsluitend te maken met apps. Je apps zijn dus je programma's eigenlijk? En als je dus een PHP editor zou willen, dan moet daar toevallig een app van zijn.
Zeg ik het zo goed?
Jep. Apps zijn een beetje te vergelijken met jar-bestanden of xpi-extensies: het is een soort archief (zip-archief bijv.) met daarin din binary (of in Androids geval: de dalvik bytecode, zeg maar de .class bestanden van Java), icoontjes, plaatjes en alle andere bestanden die het programmaatje nodig heeft.
Quote:
A program or piece of software designed and written to fulfill a particular purpose of the user
Oké, ik begrijp het. Thanks.