Apache, cPanel, WHM, Power Panel
Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 volgende »
Wat is in de praktijk het verschil tussen "met "su - root" wordt je root, krijg je het profiel van root en niet meer van ozzie" en "met su - krijg je alleen root rechten"?
Edit:
Dylan was me voor, mijn grijze cellen werkten langzamer dan google denk ik. De unix (HP UX) cursus was ook al heel lang geleden....
Gewijzigd op 17/12/2012 23:07:25 door John D
"If the superuser is named root, then su and su root are equivalent (and don't simulate directly logging in), as are su - and su - root (which do)."
Volgens mij kan je dan beter "su" gebruiken ipv "su -" of "so - root"?
Graag zou ik dit hele verhaal gaan uitvoeren, alleen ik snap niet hoe ik dan moet inloggen met winscp? Zou heel fijn zijn als jullie daar een oplossing voor weten (ik lees ook iets over keys e.d. maar liefst werk ik gewoon met een wachtwoord en gebruikersnaam.)
Gewijzigd op 17/12/2012 23:11:42 door John D
Wat wordt hier nu precies bedoeld?
"su - switches to the superuser and sets up the environment so that it looks like they logged in directly. su root switches to the user named root and doesn't simulate directly logging in."
Dit klinkt als "su -" simuleert de gebruiker, maar "su root" neemt de gebruiker over. Met andere woorden, "so root" maakt van jou de gebruiker root. Begrijp ik het zo goed? En zo ja, dan lijkt "su root" mij dus de beste optie.
Overigens... mag het wachtwoord van de root user en mijn niet te maken user hetzelfde zijn zodat ik ze makkelijk kan onthouden? Dat root wachtwoord kunnen ze dan toch niet meer hacken, dus dit lijkt me dan ook geen probleem?
als het is om ssh in te loggen, kan je ook puttY gebruiken.
Dan kom je gewoon op de commandline uit.
Wat ook handig is, is midnight commander. (mc)
(Lijkt een beetje op norton commander van vroeger.)
Dat installeer je gewoon op je server.
Volgens mij is dat bij CentOs iets van yum install mc
Gewijzigd op 17/12/2012 23:19:40 door Ozzie PHP
Waarom wil je op root niveau bestanden gaan uitwisselen? Je maakt hiervoor toch users aan per website, uit security oogpunt.
@Dylan: als ik geen root ben, kan ik geen bestanden wijzigen die door root zijn gemaakt :(
Gewijzigd op 17/12/2012 23:51:54 door John D
Ik ga werken met add-on domains. De enige die (S)FTP toegang krijgt ben ik zelf via de root account en via de account die is gekoppeld aan mijn cPanel hoofdaccount. Ik heb dus maar 2 FTP accounts.
Op het moment dat ik daadwerkelijk met de websites aan de slag ga, zal ik zeker niet de root account gebruiken, maar op het moment dat ik wijzigingen wil maken aan bijvoorbeeld httpd.conf dan heb ik wel de root account nodig. Die wijzigingen maak ik graag via (de editor van) winscp, zodat ik zie wat ik doe. Vandaar dat ik graag met winscp wil blijven werken... maar dan heb ik dus wel die toegang als root nodig... of ik moet root kunnen simuleren op de een of andere manier :-s
Een tip: Neem een oud peeceetje thuis, installeer CentOS en zet daarop je test-omgeving in plaats van xamp, wamp of ramp of hoe dat heten mag. Je leert dan veel sneller Linux.
Gewijzigd op 18/12/2012 00:05:20 door John D
Graag zou ik dus wel die permitrootlogin gaan toepassen, alleen de grote vraag is en blijft hoe ik dan winscp kan gebruiken. Ik kan wel via die andere account winscp gaan gebruiken, maar dan kan ik geen root bestanden aanpassen. Pffffff.....!
Ozzie PHP op 18/12/2012 00:10:03:
Thanks John, ik ben het helemaal met je eens dat ik die root user moet disablen. Liever vandaag nog dan morgen. Maar dat vi dat gaat 'm niet worden. Zo ben ik niet gewend te werken en in winscp krijg ik veel beter door hoe de server in elkaar zit en waar alle mappen staan etc.
Graag zou ik dus wel die permitrootlogin gaan toepassen, alleen de grote vraag is en blijft hoe ik dan winscp kan gebruiken. Ik kan wel via die andere account winscp gaan gebruiken, maar dan kan ik geen root bestanden aanpassen. Pffffff.....!
Om bestanden aan te passen kan je mc gebruiken (in putty gewoon mc typen), midnight commander is een kleine grafische interface om te bladeren door je mapjes en bestanden aan te passen, verwijderen etc. Even wennen maar dan na een tijdje wil je niet meer anders :)
Gewijzigd op 18/12/2012 00:15:34 door Dylan PHP
-bash: mc: command not found
yum install mc
Ozzie PHP op 17/12/2012 23:15:31:
Overigens... mag het wachtwoord van de root user en mijn nog te maken user hetzelfde zijn zodat ik ze makkelijk kan onthouden? Dat root wachtwoord kunnen ze dan toch niet meer hacken, dus dit lijkt me dan ook geen probleem?
Gewone user en root NOOIT hetzelfde password geven. Geef root ALTIJD een goed en moeilijk te achterhalen password.
@Santhe... het is sowieso al een heel moeilijk (ik zou bijna denken "niet") te achterhalen wachtwoord, vandaar. Als mijn root account niet meer werkt, en ze kennen de username van mijn nieuwe account ook niet, dan zou ik zeggen dat er niks aan de hand is toch?
Toevoeging op 18/12/2012 00:28:02:
@Dylan: ik zie overigens allemaal rare â tekentjes in die mc editor. Hoort dat zo?
Character set gewijzigd. Opgelost...
Ik zie nu links en rechts dezelfde bestanden... wat is daarvan het nut? In winscp zie ik links mijn eigen computer en rechts de server... Kan dan in mc ook, of is dat totaal niet de bedoeling?
Gewijzigd op 18/12/2012 00:35:46 door Ozzie PHP
Yum is een update tool en zoekt repositories door om bestanden te installeren, updaten en verwijderen. Je kunt trouwens (vaak) ook --help typen achter een command dan zie je uitleg erover, bijvoorbeeld yum --help en dan zie je alle commands van yum.
Als je yum update typt kan je zien welke geïnstalleerde onderdelen geupdate kunnen worden op je server, typ het eens in en je zal geheid een paar updates zien.
Edit: Bestanden uitwisselen op root niveau komt eigenlijk bijna niet voor in je systeembeheer taken. Eigenlijk installeer je alles vanuit de machine (server) zelf en is er helemaal geen reden om bestanden te verplaatsen tussen je lokale machine (pc) en je server. Je kunt ook bestanden die je wilt kopiëren online zetten en download door middel van wget naar je server.
Gewijzigd op 18/12/2012 00:48:17 door Dylan PHP