Apache, meerdere crontab files?
Om mijn cronjobs te veranderen gebruik ik het commando (in apache):
crontab -e
Alleen nu wil ik een PHP bestand maken waarin je de cronjobs kan aanpassen.
Nu heb ik daarvoor deze code:
Alleen, nu krijg ik een ander crontab bestand te zien, dan wanneer ik dit commando (crontab -l) uitvoer op de SSH.
Weet iemand hoe ik kan zorgen dat dit naar het zelfde bestand verwijst?
Toevoeging op 07/04/2014 20:19:08:
Ik heb net wat dingen geprobeerd (wat weet ik niet meer).
Alleen nu werken alle cronjobs niet meer :-(
Gewijzigd op 07/04/2014 21:36:23 door Aad B
Aad B op 07/04/2014 21:33:41:
Een crontab is per user, dat is het verschil dat je ziet. Misschien alles onder dezelfde user onderbrengen? Wat heb je geprobeerd waardoor je nu je hele crontab kwijt bent bent? Maak via ssh steeds/altijd een backup van je crontab door crontab -l >crontab.txt te doen. Zo kan je in noodgeval kopieren (in vi) en plakken in crontab -e
Zonder iets gedaan te hebben lijken de cronjobs (op mysterieuze wijze) weer uitgevoerd te worden.
Kan je me uitleggen hoe ik alles onder de zelfde user kan onderbrengen? (Ik ben nog maar een beginner met de SSH).
En ik zal er voor zorgen, dat elke keer als ik de crontab aanpas, dat ik dan een backup maak.
Apache houdt zich bezig met het leveren van webpagina's aan (doorgaans) browsers. http:// zeg maar.
Sendmail doet de mailtjes en vsftpd kijkt of iemand iets via ftp wil doen.
Op die server (waar oa die genoemde diensten kunnen draaien), kun je ook cronjobs plaatsen. (naast de jobs die daar al altijd draaien, bijvoorbeeld voor het maken van backups, opruimen van logs etc etc.
met crontab -l ziet de huidige gebruiker op de server zijn jobs.
Met crontab -l -u pietje kan een gebruiker met voldoende rechten de jobs van pietje zien.
Maar dan mag niet zo maar: in een regel in de crontab kunnen best passwords staan. Dus dat wil je niet met iedereen delen.
Vraag je ook af welke unix user de job zou moeten uitvoeren. Pietje mag iets met bestanden van hemzelf, maar Apache als user mag heel andere bestanden en mappen benaderen. En kan normaal gesproken niet in /home/Pietje kijken.
(en als Pietje een webpagina aanroept, dan doet de user Apache iets op de server. De server ziet niet wie de aanroeper van de webpagina was.)
De vraag is dus niet zo zeer hoe alles onder 1 user, maar meer "welke user zou de opdracht moeten uitvoeren?