automatisch inloggen
ben al een tijdje al leerend met php aan het spelen.
heb onder tussen een community opgebouwd en een twee sites met daarop een php webwinkel, die bijden best goed werken.
via cookies en sql.
nu heb ik een inlog via sessions en sql om de username en password te storen...
heb voor de mensen die inloggen een optie gegeven in "mijn profiel" om de username en password op te slaan in cookie..
nou wil ik eigenlijk in een formulier een vinkje maken dat je kan aanzetten zodat als in de cookies de username en wachtwoord zijn opgeslagen de user automatisch word ingelogd, nu hoeft de user alleen maar op login te drukken en niets in te toetsen.
ik weet dat dit niet moeilijk hoeft te zijn maar ik kijk er zoooo overheen :P
voorbeeld van login script:
---
<form action=?goto=login method=post>
<input type=text name=user>
<input type=text name=pass>
<input type=submit name=login>
</forum>
---
login.php
---
$username = $_POST['user'];
$password= md5($_POST['pass']);
$loginscript = mysql_query("SELECT username, password FROM users WHERE username = '$username'");while ($check = mysql_fetch_array($loginscript)){$naam = $check['username'];$wachtwoord = $check['password'];}
if (DB::isError($loginscript) || $loginscript->numRows() == 0){die("Your username is incorrect");}
if ($wachtwoord != $password){die("Your password is incorrect");}
$sql = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE username='$username'");
while($row = mysql_fetch_array($sql)){$_SESSION['id'] = $row['id'];$_SESSION['loggedin'] = "yes";}
---
in de values van het forum staan nu de cookies...
"log mij automatisch in"
even ter verduidelijking ;)
ps voor de mensen die geintereseerd zijn ik heb een private message systeem gemaakt met daarin een systeem dat automatisch een mailtje stuurd naar de gene die een pm-tje ontvangt, me leden zijn er erg te spreken over :)
Als er geen sessie is kijk ik of er een cookie is, vervolgens haal ik die code op en bekijk ik of er een gebruiker is met die code in de database en maak ik een sessie voor hem aan.
misschien zoiets als
if (empty($_SESSION['id']))
ik hou je op de hoogte :P