automatisch ophalen van 2de kolom uit mysql
vb. Veld a is gemeente. (dit is een select uit database). Zodra men een gemeente heeft gekozen wil ik in veld b de juiste postcode laten verschijnen.
Iemand een suggestie?
Alvast bedankt.
Gewijzigd op 15/07/2011 10:20:47 door Johan vb
Als ik dit zo lees zou ik hier ajax voor gebruiken. Als je bekent bent met jQuery dan kun je die ajax functie daar heel mooi voor gebruiken.
Lukie Brink op 15/07/2011 16:13:53:
Als ik dit zo lees zou ik hier ajax voor gebruiken. Als je bekent bent met jQuery dan kun je die ajax functie daar heel mooi voor gebruiken.
Ik ken die functie jammer genoeg niet. Kan je mij op weg zetten?
offtopic: denk dat je het andersom bedoelt: op basis van postcode de gemeente? Amsterdam heeft veel postcodes, dus hoe jij o.b.v. Amsterdam dan een postcode wilt laten zien? Vraag verandert er inhoudelijk niet door.
Obelix en Idefix op 15/07/2011 17:38:05:
offtopic: denk dat je het andersom bedoelt: op basis van postcode de gemeente? Amsterdam heeft veel postcodes, dus hoe jij o.b.v. Amsterdam dan een postcode wilt laten zien? Vraag verandert er inhoudelijk niet door.
Maakt op zich niet uit. Idee is dat ik 1 veld heb waar ik gebruik maak van een dropdown (met gegevens uit mysql) en in een 2 de veld een ander item uit dezelfde rij wil weergeven.
iets als:
select "gemeente from gemeenten where postcode= $postcode";
weet alleen niet hoe ik dit moet klaarkrijgen in php.
Met jQuery/AJAX kan je dit gemakkelijk doen. PHP zal een refresh nodig hebben, en als je niet wil refreshen zul je dynamischer moeten gaan werken.
Kan iemand mij helpen aan zo'n jquery of voorbeeld waarmee ik aan de slag kan? Ik ben echt een leek op dat vlak.
Bedankt
jQuery biedt een functionaliteit die detecteert wanneer een select veld verandert en staat dan toe dat bij een verandering een functie wordt aangeroepen.
Zie bijvoorbeeld:
http://api.jquery.com/change/
Bovenstaand voorbeeld laat zien hoe je een string wegschrijft naar een <div> tag, maar je zou de functie natuurlijk ook kunnen wijzigen om een waarde weg te schrijven naar een input veld.
De onpraktische methode zou zijn om van te voren een array in te laden met daarin alle postcode-woonplaats combinaties en die dan te raadplegen. Maar omdat jQuery de beste uitvinding is sinds het gesneden brood, kun je ook in zo'n functie een AJAX request plaatsen dat de juiste postcode-woonplaats combinatie uit een database haalt.
Ik heb niet zo snel een kant-en-klaar script kunnen vinden, maar alle individuele ingrediënten voor dit script valt met een beetje zoekwerk eenvoudig te vinden.
Succes met 'koken'!
Gewijzigd op 15/07/2011 19:59:24 door Ivo Filot
Ik ga het zo snel mogelijk proberen en laat je wel iets weten als het koken gelukt is.
Johan