automatische script
is er een functie die een script bv eens in het uur door de server laat uitvoeren.
om bijvoorbeeld gegevens in een database te zetten/onderhouden ?
zo ja hoe werkt het en hoe ziet het er uit ?
al vast bedankt,
sjors
Gewijzigd op 04/02/2011 07:37:05 door Sjors v
cronjobs
bedankt
Waarvoor wil je dit?
Er zijn echt maar een paar situaties dat je cronjobs nodig hebt. Vaak is het gewoon slecht gescript, en verspil je alleen maar resources als je cronjobs gaat gebruiken.
Je kan uiteraard proberen ons te overtuigen dat er iets absoluut moet gebeuren om de twee uur, maar ik denk het eigenlijk niet.
Ligt er volgens mij meer aan hoe je het bekijkt. Ik voer zelf liever een cronjob uit ieder uur, door één keer het script te runnen dan dat ik mijn clients iedere pagina op een if-statement laat wachten.
Roel van de Water op 04/02/2011 15:10:48:
Ligt er volgens mij meer aan hoe je het bekijkt. Ik voer zelf liever een cronjob uit ieder uur, door één keer het script te runnen dan dat ik mijn clients iedere pagina op een if-statement laat wachten.
Je moet natuurlijk een afweging maken. Maar over het algemeen kan je stellen dat cronjobs in de meeste gevallen wordt misbruikt, omdat men te lui is om een simpele som te bedenken.
Roel van de Water op 04/02/2011 15:10:48:
Allez, meet eens hoe lang het duurt iets van logica / db aanpassen / ... duurt.
Kan je iets regelen met cronjob dat meer dan 10 milliseconde duurt voor php?
images resizen en zo... dat neemt tijd in beslag.
Verder kan je de meeste logica regelen zonder cronjob.
Maar zoals ik dus zei: @"de mens die de vraag stelde": vertel mij eens waarom je iets als cronjob nodig zou kunnen hebben.
Het kan uiteraard he; alleen, de kans is vrij groot dat het niet nodig is.
Gewijzigd op 04/02/2011 18:06:54 door Kris Peeters
waar mee je tweets ophaal.
en automatische de foto's laat zien.
maar dat script duurt 3 seconde om te laden.
ik heb nu met een cronjob gezorgd dat de gegevens in een database komen.
Dat kan, je kunt ook asynchroom die data ophalen. Twitter heeft een heel goede API dus als jij een klein beetje javascript kan, kun je gewoon een simpele JSON / AJAX request doen, hoeven je gebruikers ook niet te wachten. Scheelt heel wat tijd en energie, en scheelt je natuurlijk database transacties. :-)
Ik kan geen java helaas
javascript