AWStats schijfruimte?
Ik probeer iets uit te vinden, maar ik kom op Google niet ver (misschien zoek ik niet op de juiste termen).
Ik gebruik dus Plesk en heb vanuit Plesk de mogelijkheid om AWStats te gebruiken.
Nu vraag ik me af voor hoeveel maanden ik de historische data zal gaan opslaan.
Standaard staat het (in Plesk) zo ingesteld dat de webstatistieken 3 maanden worden bewaard. Nu lijkt mij dit persoonlijk vrij kort eigenlijk. Ik zou denken dat het zinvoller is om de statistieken minstens 6 maanden, een jaar of misschien wel 2 jaar op te slaan.
Ik vraag me dus af waarom de standaardinstelling op maar 3 maanden staat. Kan dat zijn omdat die data veel schijfruimte in beslag neemt? Heeft iemand een idee hoeveel ruimte die data van AWStats maandelijks in beslag neemt? Geen exacte getallen, maar een schatting? Praten we bijvoorbeeld over 5 a 10 mb per maand, of moet ik bijv. eerder denken aan 100mb tot 500mb? Is er iemand die AWStats gebruikt en hier meer over kan vertellen?
Gewijzigd op 01/06/2016 14:13:44 door Ozzie PHP
Gewijzigd op 01/06/2016 14:30:26 door Ben van Velzen
>> en zijn het resultaat van het lezen van je Apache (of andere webserver) logbestanden.
Als ik het goed begrijp zijn die Apache of andere logbestanden niet meer nodig nadat AWStats ze heeft verwerkt toch? Dus stel ik geef aan dat ik de webstatistieken voor 2 jaar wil bewaren, dan is het dus niet zo dat ook die Apache en andere logbestanden 2 jaar bewaard blijven? Correct?
Heb jij een idee waarom de standaardinstelling maar 3 maanden is? (ik weet niet zeker of dit vanuit Plesk komt of dat het de standaard van AWStats zelf is) Want 3 maanden aan webstatistieken lijkt me nou niet echt heel veel ...
De standaard is conservatief, ik weet niet hoe Plesk het doet maar in bijvoorbeeld cPanel tellen de statistieken mee in het quotum van de gebruiker waar ze aan gekoppeld zijn. Je hebt de logbestanden inderdaad niet meer nodig als ze eenmaal verwerkt zijn.
Ik dacht alleen ... stel dat ik bijv. de statistieken 2 jaar laat bijhouden en het kost me per maand ineens honderden mb's ... tja ... dan is dat weer een beetje zonde.
Jij zegt kb's tot enkele mb's per maand. Ik neem aan dat we dan bijv. in extreme gevallen over max. 20mb praten? Of is dat al heel veel?
Dat is wel wat veel ja. Dan heb je het al over honderduizenden tot miljoenen gebruikers op maandbasis, waar je sowieso al een stevige awstats setup voor nodig hebt omdat het anders de logfiles niet kan bijbenen.
Stuk beter dan 3 maanden :-)
Thanks!
Of je tarred/zipped logs en purged deze? Je hoeft niet alles paraat te hebben, je kunt toch ook archiveren?
Ik weet niet precies wat je bedoelt Thomas ... volgens mij wordt oude troep vanzelf getard en uiteindelijk weggegooid middels logrotate?
Zolang het in logrotate genoemd wordt klopt dat inderdaad. Maar als het een instelling is in Plesk gok ik dat het iets anders loopt, waarschijnlijk in de maintenance scripts oid.
Oké ... naja ... als ie het uiteindelijk maar weggooit zodat de server niet vol loopt vind ik het prima :-)
Welke gegevens bewaar je, wat is het doel van het bewaren en welke wetgevingen zijn van toepassing.
Als jij een IP-adres (wordt gezien als persoonsgebonden informatie) bewaart heb je te maken met de wet bewaarplicht en de wet bescherming persoonsgegevens. Deze wetten stellen eisen aan hoelang en op welke manier je gegevens mag/moet beheren.
Thanks Bas. Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Ik wil enkel de statistische info bewaren om de vooruitgang (of achteruitgang) qua bezoekers te kunnen monitoren. Ik heb geen idee of AWStats alle IP-adressen opslaat. Ik vermoed van niet eigenlijk. Ik denk dat het alle info verwerkt tot bruikbare informatie (zoals terugkerende bezoekersaantallen) maar ik denk niet dat de IP-adressen zelf ook bij de historische data worden opgeslagen.
http://www.awstats.org/docs/awstats_glossary.html
3e zin.
Misschien is het wel handig om de documentatie van een tool te lezen en te verdiepen wat het doet of gedaan heeft. Je moet niet zomaar elke tool vertrouwen wat research is heel belangrijk. In die documentatie zou bijvoorbeeld ook kunnen vinden of het nog geupdate is en hoelang geleden. Mogelijk wordt het al 4 jaar niet onderhouden en zitten er veiligheidslekken in. Daarnaast lijkt het me dat hier veel waardevolle informatie te vinden is hoe je de tool moet gebruiken.
http://www.awstats.org/docs/
3e zin.
Misschien is het wel handig om de documentatie van een tool te lezen en te verdiepen wat het doet of gedaan heeft. Je moet niet zomaar elke tool vertrouwen wat research is heel belangrijk. In die documentatie zou bijvoorbeeld ook kunnen vinden of het nog geupdate is en hoelang geleden. Mogelijk wordt het al 4 jaar niet onderhouden en zitten er veiligheidslekken in. Daarnaast lijkt het me dat hier veel waardevolle informatie te vinden is hoe je de tool moet gebruiken.
http://www.awstats.org/docs/
Deze bedoel je? "The period shown by AWStats reports is by default the current month."
In plesk kun je de data langer instellen om te bewaren. Maar volgens mij is dit de "geprocesste" data, dus data die al verwerkt is. Als er 10 verschillende IP-adressen zijn, dan wordt opgeslagen dat het 10 verschillende IP-adressen zijn, maar de IP-adressen zelf worden niet opgeslagen.
AWstats Glossary:
Unique Visitor:
A unique visitor is a person or computer (host) that has made at least 1 hit on 1 page of your web site during the current period shown by the report. If this user makes several visits during this period, it is counted only once. Visitors are tracked by IP address, so if multiple users are accessing your site from the same IP (such as a home or office network), they will be counted as a single unique visitor.
The period shown by AWStats reports is by default the current month.
However if you use AWStats as a CGI you can click on the "year" link to have a report for all the year. In such a report, period is a full year, so Unique Visitors are number of hosts that have made at least 1 hit on 1 page of your web site during the year.
A unique visitor is a person or computer (host) that has made at least 1 hit on 1 page of your web site during the current period shown by the report. If this user makes several visits during this period, it is counted only once. Visitors are tracked by IP address, so if multiple users are accessing your site from the same IP (such as a home or office network), they will be counted as a single unique visitor.
The period shown by AWStats reports is by default the current month.
However if you use AWStats as a CGI you can click on the "year" link to have a report for all the year. In such a report, period is a full year, so Unique Visitors are number of hosts that have made at least 1 hit on 1 page of your web site during the year.
Oké, thanks.