Back in Time
Ik herinner me nu ineens Kawasaki SYnthesizer ... een soort virtueel keyboard. Dan kon je zelf muziek maken.
En dan allemaal MP3 bestandjes (en een lading virussen) binnentrekken via KaaZaa/LimeWire/EMule en in WinAmp laden. Moet wel zeggen dat ik dat niet mis, Spotify is wat dat betreft écht een uitkomst.
Ook op de C64 en in QBasic op DOS nog wel wat deuntjes gemaakt maar dat kon natuurlijk nooit op tegen de fantastische demo's die er waren.
C64 SID tunes worden ook nog steeds gebruikt in "moderne" muziek zoals "Ayo Technology" van 50 Cent. En natuurlijk Kernkraft 400 van Zombie Nation wat een sample uit het spel "Lazy Jones" gebruikt.
Het is wel bijzonder als je daarover nadenkt. Door al die ontwikkelingen is er nu overal internet en zijn computers razendsnel (hoewel we daar over 20 jaar waarschijnlijk anders over zullen denken). Ook draadloze netwerken zijn overal. Internet via wifi, mobiel bellen. "Hoezo een mobiele telefoon, wat een onzin om buitenshuis te bellen" zeiden veel mensen destijds. Nu is het allemaal heel normaal en zijn we zwaar afhankelijk geworden van al die computers en (draadloze) netwerken.
Gewijzigd op 16/03/2021 15:43:48 door Paul Ulje
:D
>> mijn eerste computer waar ik serieuze kantoor- en statistiekprogramma's op en voor maakte was de Sharp MZ700
Die ken ik persoonlijk niet, maar ik vind het toch altijd 'vet' hoe die apparaten er toen uitzagen. Nu is het allemaal eenheidsworst, maar toen zag ieder apparaat er anders en uniek uit.
Sharp MZ700:
Deze had ik, de Commodore 64:
Een maatje van mij in die tijd had een MSX. Ik herinner me dat die er ook wel 'gaaf' uitzag. Wat ik me er met name van herinner is dat het toetsenbord zwart was, en dat de toetsen platter waren dan die van mijn Commodore 64. Ik denk dat het deze is geweest, maar weet het niet 100% zeker:
Gewijzigd op 16/03/2021 16:15:17 door Ozzie PHP
.