Beginnen met php
Ik programmeer in Python, ik ben er nog niet heel goed in maar beheers de basis.
Ik wil graag later Python en PHP goed beheersen.
Mijn vraag is nu wanneer kan k met PHP beginnen?
Wanneer ik goed ben in PYTHON of...
Graag een antwoord ;)
Python is heel anders dan PHP en het zijn twee totaal verschillende programmeertalen. Je kan PHP prima leren op CodeAcademy.
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik zelf NIETS van Python weet. Mijn ervaring is echter wel dat er toch veel overeenkomsten zijn tussen verschillende talen. Daarom ben ik geneigd te zeggen dat het niet zo heel erg belangrijk is welke taal je leert als je maar GOED leert programmeren. Met goed bedoel ik dan dat je het verschil kent tussen verschillende variabelen, je kunt werken met functies, begrijpt over scopes, je weet hoe een for en een while lus werkt en je een basis OOP hebt. Daarnaast kun je met (bijna) iedere taal met relational databases werken waardoor al gauw een behoefte ontstaat aan enige SQL kennis.
De uiteindelijke taal die je kiest om mee aan de slag te gaan ligt dan vooralsnog vooral aan je interessegebied. En daarnaast denk ik ook dat je naar de populariteit moet kijken van een taal.
Van Python naar PHP lijkt mij een stapje terug. Python is een krachtige en redelijk stricte programmeertaal. PHP is een velen malen lossere scriptingtaal. Dus als je Python redelijk onder de knie hebt zou het leren van PHP je niet zoveel problemen moeten opleveren. Het zijn wel twee compleet verschillende dingen.
Overigens ga ik wel met Frank mee, programmeren is programmeren, een taal is een extensie daarvan. Dit houdt in dat de logica eigenlijk overal gelijk is. Of je nu BASIC leert met assembler toevoegingen zoals ik ooit begonnen ben of dat dit PHP of Python met wat SQL is maakt daarin weinig uit. Uiteindelijk gaat het om de logica, ofwel hoe krijg je wat je wil op het scherm. Voor web programmeren, of scripting zo je wil zou ik eigenlijk eerst een niveau dieper gaan: waarom verschijnt na een echo "hello world"; hello world in je browser? Zie het HTTP protocol hiervoor.
Ja, dit lijkt misschien meteen een stap te ver, maar wat ik hiermee aangeef is dat PHP een middel is om een doel te bereiken. Dit doel kan ook bereikt worden met perl, python, ruby of desgewenst C als je de tijd ervoor zou willen nemen. Uiteindelijk draait het om het mechanisme: het HTTP protocol biedt wat handvesten om te bereiken wat je wil, en dit is in PHP mijns insziens momenteel het handigst uitgewerkt, ofwel een hoop "lastige" zaken zijn verborgen achter de runtime.
Quote:
In welke zin is Python stricter dan?
Nou ja, in de zin van if/else/loopjes e.d. moet je je tabjes wel goed zetten anders zoek je je wild waarom het niet werkt. (waar je in den beginnen regelmatig tegenaan loopt)
Dus in die zin is Python ietsje strikter. :)
Python Bliksem,
Wat is je intentie om php te leren?
Zoals de voorgangers al zeiden, programmeren is programmeren.
De taal is een stukje gereedschap waarmee je het maakt.
Die keuze van je gereedschap om je applicatie te maken is aan jou.
Ik zou mij kunnen voorstellen dat je PHP zou willen inzetten als je veel webdevelopment gaat doen.
Immers php en html en een database mixt heerlijk met elkaar en is wereldwijd vrijwel bij iedere hoster te gebruiken. Dus in die zin is php wel een logische keuze.
Hoewel, met Python is eigenlijk zeer goed het zelfde te doen.
Er bestaan zelfs mooie frameworks die je het mixen van python, html, en een database een stuk makkelijker maken. Denk daarbij aan Flask, Web2py e.d.
En als je dan nog een stapje verder wil, dan is een webserver bouwen in python die samen praat met html, en database ook nog een optie. En op zich ook niet heel erg moeilijk.
Bart V B op 28/01/2017 11:46:55:
Nou ja, in de zin van if/else/loopjes e.d. moet je je tabjes wel goed zetten anders zoek je je wild waarom het niet werkt. (waar je in den beginnen regelmatig tegenaan loopt)
Python Bliksem,
Ik zou mij kunnen voorstellen dat je PHP zou willen inzetten als je veel webdevelopment gaat doen.
Immers php en html en een database mixt heerlijk met elkaar en is wereldwijd vrijwel bij iedere hoster te gebruiken. Dus in die zin is php wel een logische keuze.
Er bestaan zelfs mooie frameworks die je het mixen van python, html, en een database een stuk makkelijker maken. Denk daarbij aan Flask, Web2py e.d.
En als je dan nog een stapje verder wil, dan is een webserver bouwen in python die samen praat met html, en database ook nog een optie. En op zich ook niet heel erg moeilijk.
Quote:
In welke zin is Python stricter dan?
Python Bliksem,
Nou omdat ik PHP best wel cool vind.
Welke programmeertaal kan je dan wel samenvoegen met PYTHON?
Net zoals Javascript met html/css, alleen nu python met ....
http://web2py.com/
Of hier naar: http://flask.pocoo.org/docs/0.12/tutorial/templates/
Dat is gewoon python, met html, javascript e.d.
Php kan best cool zijn, maar is het de juiste tool om je applicatie te bouwen.
Dat is wat je jezelf moet afvragen.
Kijk eens naar: Of hier naar: http://flask.pocoo.org/docs/0.12/tutorial/templates/
Dat is gewoon python, met html, javascript e.d.
Php kan best cool zijn, maar is het de juiste tool om je applicatie te bouwen.
Dat is wat je jezelf moet afvragen.