Beginnersoefeningen in PHP
een topic dat vorige week gestart werd door een student die wat hulp nodig had.
Ik ben zelf nog niet zo lang met PHP bezig en had er toen best plezier in om zijn opdracht ook eens te proberen. Dit bracht me aan het denken. Heeft er misschien iemand nog van dit soort simpele oefeningen/opdrachtjes liggen? Zelf heb ik de basis nu redelijk onder de knie: (variables, strings and some string functions, arrays, array functions, constants, booleans, if, else, elseif, switch statements, while loops, for loops, foreach loops, basics of user defined functions, GET, POST, setting cookies, establishing sessions, basics of headers and page redirection, includes and requires).
Dus moest iemand daarop nog wat oefeningen hebben, ik zou het wel appreciëren!
Ik moest daarstraks even terugdenken aan Ik ben zelf nog niet zo lang met PHP bezig en had er toen best plezier in om zijn opdracht ook eens te proberen. Dit bracht me aan het denken. Heeft er misschien iemand nog van dit soort simpele oefeningen/opdrachtjes liggen? Zelf heb ik de basis nu redelijk onder de knie: (variables, strings and some string functions, arrays, array functions, constants, booleans, if, else, elseif, switch statements, while loops, for loops, foreach loops, basics of user defined functions, GET, POST, setting cookies, establishing sessions, basics of headers and page redirection, includes and requires).
Dus moest iemand daarop nog wat oefeningen hebben, ik zou het wel appreciëren!
Met 2 paginas
Op de ene het formulier
Op de andere de uitwerking
Gebruik if en else
@ewergreen, je zou MySQL kunnen leren en dan een zo goed mogelijk CMS systeem maken.
Als je een cms wilt maken heb je wel wat meer kennis nodig
Jordi kroon op 24/11/2010 08:10:46:
Ik zou als beginners-opdracht eerder een cms opgeven dan een rekenmachine maken. Door een cms te maken leer je veel meer dan door een rekenmachine maken. Bovendien moet je bij een rekenmachine wellicht ook nog bepaalde wiskundige kennis hebben, die je niet per se nodig hebt voor scripten.
Verder zou ik niet mysql leren, maar gewoon correct SQL!
Karl Karl op 24/11/2010 08:24:25:
Ik zou als beginners-opdracht eerder een cms opgeven dan een rekenmachine maken. Door een cms te maken leer je veel meer dan door een rekenmachine maken. Bovendien moet je bij een rekenmachine wellicht ook nog bepaalde wiskundige kennis hebben, die je niet per se nodig hebt voor scripten.
Jordi kroon op 24/11/2010 08:10:46:
klopt en blanche had daar een heel handige tutje over
Een CMS is misschien nog een stapje te ver, zeker aangezien ik nog geen DB kennis heb. Het volgende op mijn programma was echter wel om met MySQL te starten en daarna pas terug verder te gaan met meer geavanceerde PHP.
Met het risico om mijn eigen topic te bevuilen: waarom is SQL een betere keuze voor mij dan MySQL?
Verder is SQL een taal, Structured Query Language, en MySQL een implementatie van een RDBMS, Relational DataBase Management System, die die taal gebruikt om de opdrachten in uit te drukken.
SQL is een gestandaardiseerde taal, maar de MySQL versie ervan wijkt daar iets van af.
Gewijzigd op 24/11/2010 13:59:21 door Pim -
Mysql heeft allerlei ongein aan SQL toegevoegd, of doet dingen op andere manier. Dat is dus niet handig om te leren. Als je gewoon goed SQL leert kan je eigenlijk direct met alle engines overweg.
Ik ga beginnen met de calculator. Ik wil eerst nog een paar van dergelijke oefeningen afronden voor ik aan meer geavanceerde zaken begin.
anders probeer je eens voor jezelf een zoek systeempje te maken
Vrijwel alle MySQL tuts beschrijven standaard SQL. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.
Dat je bijvoorbeeld eerst 5 + 4 kan doen,
En dan gewoon + 10 in kan drukken, en dat er dan 19 uit komt.
Ook kan je kijken naar een Polish Calculator,, ook erg goede oefening.
Nico Kaag op 24/11/2010 15:41:05:
Ook kan je kijken naar een Polish Calculator,, ook erg goede oefening.
Je bedoelt of polish notation, of reverse polish notation.
Mijn voorkeur gaat uit naar RPN.
Die stack maakt de rekenmachine al een pak interessanter!
Gewijzigd op 24/11/2010 15:57:47 door ewergreen php
Hoe gebruik je stack eigenlijk?
@jordi, het leuke van scripten is dat je zelf oplossingen moet verzinnen. Ga logisch nadenken en vraag niet alles in het topic. En al helemaal niet in een topic van een ander, want misschien wil ewergreen het wel zelf uitzoeken...
Polish Notation en Reverse Polish Notation zijn alleen de schrijfwijze/regels over deze manier van berekenen.
Je kan prima een Polish Calculator maken, die gebruikt maakt van Polish Notation.
Of een Reverse Polish Calculator.
@Jordi,
Een stack kan op vele manieren worden geïmplementeerd.
Als ik jou was zou ik beginnen met een Array gebaseerde stack.
Kijk ook even naar de Array Pop en Array Push functies!!
Linkje over stacks: http://www.cs.bu.edu/teaching/c/stack/array/
Het ziet er niet echt netjes uit, maar het is wel een duidelijk verhaal.
Nico Kaag op 24/11/2010 16:19:32:
@Karl,
Polish Notation en Reverse Polish Notation zijn alleen de schrijfwijze/regels over deze manier van berekenen.
Je kan prima een Polish Calculator maken, die gebruikt maakt van Polish Notation.
Ik weet wat polish notation is en wat reverse polish notation is. Ik ben het niet eens met hoe jij het benoemt, een polish calculator. Dat suggereert dat het een poolse rekenmachine is. Niet een rekenmachine die gebruik maakt van de poolse notatie. Daarom is het dus beter om polish notation calculator te schrijven of reverse polish notaion calculator of RPN calculator. Deze manieren van schrijven komen ook eigenlijk alleen maar voor in de praktijk.
Nico Kaag op 24/11/2010 16:19:32:
@Jordi,
Volgens mij is wikipedia duidelijker (iig netter).