beginnersvraag over formulieren
php.net vind ik niet altijd even sterk in het waarom, en vooral in het "waarom dit, nu, eerst". Dat leer ik veel beter van commentaren van ervaren ontwikkelaars, zoals hier; en van boeken door de grootmeesters (als Erich Gamma, Martin Fowler, Bob Martin); en van pair programming en code review.
Mike Smit op 28/12/2010 18:50:14:
Soieso controleer je niet of een formulier is ingevuld maar of het formulier is gesubmit.
Bovendien zou je het inderdaad zo kunnen doen maar mijn voorkeur gaat uit naar de manier waarop ik het hieronder laat zien. Als er namelijk twee submit's aanwezig zijn op dezelfde pagina en je submit een van de twee dan worden ze allebij uitgevoerd.
Het is naar mijn mening beter om het zo te doen.
<form action="" method="post">
<input type="submit" name="ja" value="Ja" />
<input type="submit" name="nee" value="Nee" />
</form>
- Aar - op 28/12/2010 18:34:57:
Overigens controleer je of een formulier is ingevuld op deze manier:
Soieso controleer je niet of een formulier is ingevuld maar of het formulier is gesubmit.
Bovendien zou je het inderdaad zo kunnen doen maar mijn voorkeur gaat uit naar de manier waarop ik het hieronder laat zien. Als er namelijk twee submit's aanwezig zijn op dezelfde pagina en je submit een van de twee dan worden ze allebij uitgevoerd.
Het is naar mijn mening beter om het zo te doen.
Code (php)
<form action="" method="post">
<input type="submit" name="ja" value="Ja" />
<input type="submit" name="nee" value="Nee" />
</form>
Wat Aar zei is veel beter.
Quote:
Als er namelijk twee submit's aanwezig zijn op dezelfde pagina en je submit een van de twee dan worden ze allebij uitgevoerd.
Ook een mogelijkheid:
Daarna kan je nog altijd controleren welk formulier is verstuurd door een hidden mee te sturen of door je submit-knop een naam te geven.