Beheerslevel ideeën gezocht
Ik heb een adressenlijst van een club welke ik meerdere toegangsniveau wil geven.
Kleine schets van de lijst
Naam/voornaam, Adressen telefoons, e-mails, Geboortedatum, functie en Anciënniteit
nu enkel door de beheerder:
Anciënniteit, Actief( niet actief= niet meer betaald en dus niet langer lid) en nieuwe leden
persoonlijke gegevens zijn door de leden te verbergen.
Elk lid aanpassen.
Elk lid kan zijn gegevens aanpassen
Toekomst:
Graag jullie ideeën:)
Mijn idee nu is een secretaris kan de gegevens van alle leden aanpassen
De schatbewaarder kan de anciënniteit en actief aanpassen
Superbeheerder kan de niveaus aanpassen.
Bedankt op voorhand voor alle ideeën
Jan
Wat je beter niet kunt doen, is rechten rechtstreeks toekennen aan gebruikers. Een betere oplossing is rechten/privileges toekennen aan rollen en gebruikers vervolgens een rol geven. Gebruikers kunnen daarbij indien nodig meerdere rollen vervullen.
Dan bij alle pagina's en acties kijken of het lid de knop/link mag hebben/doen.
Ik heb nu dus 9 taken en 6 Rollen.
En een verbinding van de takken naar een rol
Jan
Gewijzigd op 08/07/2016 09:30:58 door Jan R
Een belangrijke overweging is verder of je rechten alleen aan/uit zet of een hiërarchie van gestapelde rechten gebruikt, bijvoorbeeld:
read < update < create < delete
Iemand die iets mag schrijven, mag/moet het doorgaans ook lezen, dus het hogere recht 'update' geeft automatisch het recht 'read'.
Terwijl je iets toevoegt, moet je dat vaak ook kunnen bewerken, dus het hogere recht 'create' geeft automatisch het recht 'update'.
Een dergelijke CRUD (create-read-update-delete) sluit verder ook goed aan bij uiteenlopende query's.
Je wilt immers wel weten wat je verwijderd of aanpast.
Voor mijn CMS heb ik ook een rechten-class gebouwd die op usergroupsniveau en CRUD-basis werkt.
Gewijzigd op 08/07/2016 11:14:23 door - Ariën -
plus de bijhorende taken
Keuzes moeten natuurlijk nog via het bestuur bepaald worden
Gewijzigd op 08/07/2016 13:12:39 door Jan R