Beoordeling script

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Willem-Jan

Willem-Jan

08/11/2006 20:40:00
Quote Anchor link
Hey mensen,

Ik ben hier net nieuw op PHPhulp.nl, maar ik heb de volgende vraag:

Ik heb een eigen site over Spellen en Filmpjes (http://www.willemjanmeerkerk.nl.tt/), maar zou het ook mogelijk zijn om voor ieder spel of filmpje een beoordeling te geven? Bijv. voor het ene spel geef ik 4 sterren, het andere spel 2 sterren. Dat hij dan automatisch het gemiddelde uitrekent, dus als er één iemand 2 gestemd heeft, en iemand anders 4, dan komt er gemiddeld 3 sterren uit.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Willem-Jan

PHP hulp

PHP hulp

26/12/2024 14:05:59

Joren de Wit

Joren de Wit

08/11/2006 20:48:00
Quote Anchor link
Dat zou je heel goed met een database kunnen doen. Heb je de beschikking over een (mysql) database?

K i p

K i p

08/11/2006 20:52:00
Quote Anchor link
Quote:
(...) zou het ook mogelijk zijn (...)

ja

Hiervoor heb je een basis-kennis van PHP en MySQL nodig.

je kunt het met een formuliertje als zoiets doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<?php
    if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST')
    {

$sql = "";// even sql opstellen
        if (! $res = mysql_query($sql))
        {

echo 'Er ging iets mis met deze sql: <br />'.$sql.'<br />. Deze error gaf mysql: <br />';
            trigger_error(mysql_error());
        }

else
        {
            echo 'Bedankt voor je stem';
        }
    }

else
    {
        ?>

<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="POST">
            <input type="hidden" name="naam" value="spelhalo2" />
            <input type="radio" name="ster" value="1" />1<br />
            <input type="radio" name="ster" value="2" />2<br />
            <input type="radio" name="ster" value="3" />3<br />
            <input type="radio" name="ster" value="4" />4<br />
            <input type="radio" name="ster" value="5" />5<br />
        <?php
    }
?>

Willem-Jan

Willem-Jan

09/11/2006 19:03:00
Quote Anchor link
Ehhm, ik snap het niet helemaal. Ik moet eerlijk zeggen, ik ben een n00b wat betreft PHP, dus kunnen jullie even een duidelijk script aan mij geven? Ik heb de beschikking over MySQL, dus ik ben benieuwd. Ik zou het niet zo graag willen als een Radio-button, maar gewoon dat je 5 blauwe sterren naast elkaar hebt staan, en als je dan op 4 sterren klikt, dat hij dan stemt, en je stem opneemt. Als je al gestemt hebt, zijn de sterren geel, en dan rekent hij het gemiddelde uit. Ik zat een beetje te denken aan zo'n voorbeeld:

http://www.techzine.nl/download/12684

Als ik daar nog niet gestemd heb, dan is hij blauw, met het gemiddelde wat donkerder. Als ik gestemd heb, en het gemiddelde is dan 4, dan zijn de eerste 4 sterren geel, en de laaste blauw.

PHP Newbie

PHP Newbie

09/11/2006 19:22:00
Quote Anchor link
lang geleden heb ik er ook ook nog is een geschreven.

Zonder MySQL, want dat kende ik toen nog niet. Misschien dat je er wat mee kunt.

Willem Jan Z

Willem Jan Z

09/11/2006 19:34:00
Quote Anchor link
Als vanavond nog niemand iets voor je heeft wat je kan gebruiken, wil ik wel wat voor je maken. Maar moet nu weg, dus nu niet.
Dus geef de hoop niet op! :D

Edit: Oke, het is niet gisterenavond geworden, het werd iets later dan verwacht... Ik zal eens wat gaan bouwen :)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Willem Jan Z

Willem-Jan

Willem-Jan

10/11/2006 15:50:00
Quote Anchor link
Oke, ik denk dat m'n naamgenoot me een eind op weg zou kunnen helpen, ik ben daarvoor ook erg benieuwd wat ervan komt. Al zou het echt niet lukken, dan wil ik wel het script van PHP Newbie gebruiken, dat zal het dan net doen (niet dat ik het echt super vind, ik vond het voorbeeld op die site mooier). Dus doe je best Willem-Jan!

Willem-Jan

Willem Jan Z

Willem Jan Z

10/11/2006 16:57:00
Quote Anchor link
Oke, ik heb me verbeeld dat ik net al iets gepost had :S
Maar het kwam er op neer, dat ik een heel eind was, maar dat jij daarvoor eerst het een en ander moet regelen.

Je zal namelijk je website met PHP moeten maken, in ieder geval je spellen via PHP moet ordenen, ze op die manier uit de database moeten halen, en dan kan je pas makkelijk per spel een rating krijgen.. Zonder kan wel, maar is zeker niet aan te raden.
Ook met het omzetten van je site naar PHP willen we helpen, maar je zal het wel zoveel mogelijk zelf moeten doen.

Opzet:
Database met de tabellen:
- spellen
- catagorien

Pagina's:
- index.php
- spel.php

In index.php haal je alle spellen op uit tabel spellen, je sorteerd ze op categorie en stopt ze in de betreffende categorie op je website. Als link krijg je dan zoiets: spel.php?id=2, dat id haal je dus uit de tabel spellen.

Dit kan allemaal later nog uitgebreid worden, bijvoorbeeld door een script waarmee je in je browser spellen kan toevoegen ipv met de hand in je database in te voegen.

Succes :) Het zal pittig zijn, maar voor de vragen zijn wij er.

Nog wat tips:
Download PHP Designer 2005 (of 2006), zo kan je netjes je code maken.
Test lokaal op je PC, zo is je website nooit uit de lucht. Dit kan bijvoorbeeld met Xampp.

Edit: Script tot nu toe
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Willem Jan Z

Willem-Jan

Willem-Jan

10/11/2006 18:20:00
Quote Anchor link
Oke, ten eerste naamgenoot, ik ben erg blij met jou hulp, we gaan er iets goeds van maken!

Ik heb al PHP locaal draaien, dus ik kan alles zo testen, maar nog geen MySQL erbij, maar dat is te instaleren, zeg maar of het lokaal nodig is.

Het zou natuurlijk héél fijn zijn als het allemaal klaar is, dus als m'n spellen in de database staan, dan hoef ik niet meer handmatig de files aan te passen. Maar nu zou ik wel graag willen weten wat ik precies moet gaan doen, want ik snap niet veel van PHP, en dingen uit een database halen.

Maar het eerste wat ik ga doen, is MySQL even lokaal instaleren, en ik wacht natuurlijk heel graag op je volgende reactie. Ik gebruik momenteel Apache en PHP apart geïnstaleerd, dus ik ga nog even MySQL erbij zetten.

Alvast heel erg bedankt, ik ben dus benieuwd hoe het verder gaat, is dit niet beter als we het even via MSN regelen? Ik heb je al toegevoegd, het mailadres uit je profiel.

Willem-Jan :)

D B

D B

10/11/2006 19:24:00
Quote Anchor link
Willem-Jan ik zou proberen iets te maken dat als je mouse-over over de 4de ster doet, dat dan ster 1,2 en 3 ook blauw worden :P

Lijkt me handig maar weet zelf niet hoe :)

Willem-Jan

Willem-Jan

10/11/2006 19:26:00
Quote Anchor link
Bierens schreef op 10.11.2006 19:24:
Willem-Jan ik zou proberen iets te maken dat als je mouse-over over de 4de ster doet, dat dan ster 1,2 en 3 ook blauw worden :P

Lijkt me handig maar weet zelf niet hoe :)

Klopt, daar zat ik ook aan te denken. ;)

Willem Jan Z

Willem Jan Z

10/11/2006 19:55:00
Quote Anchor link
Bierens, dat is leuk als je het voor jezelf maakt, maar niet als je het als voorbeeldje maakt :P
Willem-Jan, ten eerste, leuk dat het adres er staat, maar aan MSN doe ik zelden, en ook is het op dit forum de ongeschreven regel zoveel mogelijk in het forum te regelen. Zodat anderen ervan kunnen leren.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.