berichten koppelen
Ik heb 4 tabelen in mijn database:
nieuws, sport, agenda, fotosets.
Nu wil ik het graag zo maken dat alle fotosets, nieuwsberichten, agenda en sport berichten aan elkaar kunnen worden gekoppeld.
Zodat er onder een fotoset staat: Lees bijhoorden nieuwsbericht.
En bij het nieuwsbericht of sportbericht Bekijk de foto's, maar ook bij een nieuwsbericht lees het bijhoordende agendabericht.
Een complexe koppellingen dus.
Ik heb al vanalles geprobeerd, maar nooit echt tot een tevreden resultaat.
Iemand een suggestie!?
Groeten,
Tim
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Tim
Heb je een database-opzet-schema?
Wat voor database gebruik je (msyql)?
Met dit kunnen we natuurlijk niet zo veel ;).
1 hint:
Dit zijn 4 voorbeeld tabellen:
nieuws:
id, title, alinea1, alinea 2, pub_date, edit_date, status, cate
sport:
id, title, alinea1, alinea 2, pub_date, edit_date, status, cate
foto-sets:
id, title, pub_date, edit_date
audio-sets
id, title, alinea1, file, pub_date, edit_date
Al deze type berichte moeten dus kunnen worden gekoppeld, van een fotoset naar een audio, en van een nieuws naar sport en een fotoset.
Een bericht mag maar een koppeling kennen, dus een nieuwsbericht maar 1 fotoset en omgekeerd.
Iemand een idee, hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Gr,
Tim
Klopt niets van je datamodel zo, sport en nieuws is beiden helemaal hetzelfde, beter samenvoegen en een nieuwstype toevoegen. Maak dan ook een tabel nieuwstype, zodat je alleen het id van het nieuwstype in de nieuwe kolom invoert.
Stel dat je straks nog "multimedia" als nieuwe categorie krijgt, moet je een nieuwe tabel maken en je hele script aanpassen.
Door het samen te voegen (en logisch te scripten) kan je al een categorie toevoegen door alleen maar een nieuwe categorie in de categorieën tabel te zetten.
Koppelen van de rest doe je in een koppeltabel:
nieuwsid | fotosetid | audiosetid
Robert_Deiman schreef op 21.09.2008 07:54:
@Tim
Klopt niets van je datamodel zo, sport en nieuws is beiden helemaal hetzelfde, beter samenvoegen en een nieuwstype toevoegen. Maak dan ook een tabel nieuwstype, zodat je alleen het id van het nieuwstype in de nieuwe kolom invoert.
Stel dat je straks nog "multimedia" als nieuwe categorie krijgt, moet je een nieuwe tabel maken en je hele script aanpassen.
Door het samen te voegen (en logisch te scripten) kan je al een categorie toevoegen door alleen maar een nieuwe categorie in de categorieën tabel te zetten.
Ik zal de tabel opzet nog wel eens aanpassen, dit is nog een overblijvsel van de start.
Ik had een koppelingstabel gemaakt op deze manier.
Dus dat ga ik dan maar verder uitwerken.
Bedankt,!