Berichtenbox
Weet iemand hoe je een Berichtenbox plaatst, maakt voor je website? Zie als bij:
Wie bedoel je met ontvangers, c.q., geadresseerden?
Ik zou gewoon willen dat iedereen die op de website komt, de berichten kan lezen, een bericht kan plaatsen. (zoiets als Facebook..dus, met foto's plaatsen inclusief??). Ik heb nu een berichtenbalk: er staat geen datum/tijd bij, althans niet bij het script dat ik nu heb, is wat klein (balkje).
Ik ben een dummy op het gebied van PHP, mijn host is wel geschikt, PHP kan.
Hoe start ik? Aar: 'alleen ontvangers en de geadresseerden kunnen de berichten lezen'.
Dat is een stuk simpeler dan een Privéberichten-systeem. Ik raad je aan de basis van PHP eerst goed te verkennen en dan die van MySQL, waarin je de inhoud in de database opslaat.
Twee goede tutorials die je kan volgen zijn:
PHP Tutorial
MySQL Tutorial Ik dacht dat je een Privéberichten-systeem bedoelde. Maar ik denk dat je het nieuwssysteem bedoelt, waarin de laatste nieuwsberichten vermeld staan, waar mensen op kunnen reageren?
Ze willen dan wel eens feedback hebben, (een gastenboek zou ook prima kunnen, heb ik ook al gepakt)
een sfeer alla Twitter, Facebook. (zij kunnen ook een Facebook pagina nemen, heeft zijn beperkingen), modern dus, een gastenboek is wat saai?
Dus: iedereen mag zijn zegje doen, er zal geen misbruik van gemaakt worden.
(Zoiets als bij Elsevier...)
Ik denk dat Aar mij nu wel snapt? Het betreft een website van een muziekgroep die wel eens optreedt.
het heeft twee functies:
- De 'frontend': De voorkant waarop het nieuws geplaatst wordt, en waar de bezoekers de berichten kunnen bekijken en eventueel erop kunnen reageren.
- De 'backend'. De achterkant waarin de data opgeslagen wordt, met een beheerpaneel waar rechthebbenden nieuwsberichten kunnen toevoegen.
Een kant-en-klaar script ken ik niet, maar met enige kennis van PHP en MySQL is dit wel te maken. Een nieuwssysteem met reactiemogelijkheid dus, zoals wij hier ook hebben.
Sprookjes bestaan niet he. Je kent de wet van Murphy?
Naast de leden van de muziekgroep bestaat er nog een hele grote groep internet gebruikers. En jouw website staat wel online.
Ik kan er niet genoeg op aandringen: Denk om de veiligheid en misbruik! >> Dus: iedereen mag zijn zegje doen, er zal geen misbruik van gemaakt worden.
Dan kan ik aanraden om berichten pas na moderatie toe te laten of mensen zich te laten registreren om te mogen reageren. Gastenboeken staan bekend om zonder beveiligingen vol gespamd te worden door oostbloklanden en chinezen, en ze zullen geen verschil zien tussen een gastenboek en een nieuwssysteem.
Facebook: is ook niet anoniem, kan ook de hele wereld zijn zegje op doen...privacy??
Ik zal de gegeven linken bestuderen: ik heb nog nooit iets met PHP gedaan, wordt tijd. Hm. Ik heb ook een gastenboek op een muzieksite: er heeft nog maar 1 persoon iets opgeschreven in een paar jaar tijd!
Ja dat weten velen van ons wel. Het geheel bestaat uit een aantal pagina's met formulieren en PHP en database. Ieder bericht dat aangemaakt wordt verdwijnt in de database. Het is natuurlijk een wel een compleet systeem want je hebt bijvoorbeeld ook gebruikers accounts nodig en een inlog systeem.
Klinkt ingewikkeld genoeg: als het maar uitvoerbaar en hanteerbaar is.
Dat zal wel zeker kunnen. Als je elk bericht die je plaatst maar koppelt een aan algeheel topicID, dan is alles makkelijk op te halen. Let wel op dat alleen ontvanger(s) en de geadresseerden de berichten kunnen lezen.
Hanteerbaar is het zeker. Uitvoerbaar ook. Begin met een degelijke login. Dan een registratie script, een password reset functie en een pagina waarin een gebruiker alleen zijn profiel kan bewerken. Denk vooral goed na over de veiligheid. Dat is denk ik het lastigste als je dit voor de aller eerste keer doet.
Wie bedoel je met ontvangers, c.q., geadresseerden?
Ik zou gewoon willen dat iedereen die op de website komt, de berichten kan lezen, een bericht kan plaatsen. (zoiets als Facebook..dus, met foto's plaatsen inclusief??). Ik heb nu een berichtenbalk: er staat geen datum/tijd bij, althans niet bij het script dat ik nu heb, is wat klein (balkje).
Ik ben een dummy op het gebied van PHP, mijn host is wel geschikt, PHP kan.
Hoe start ik?
Dat is een stuk simpeler dan een Privéberichten-systeem. Ik raad je aan de basis van PHP eerst goed te verkennen en dan die van MySQL, waarin je de inhoud in de database opslaat.
Twee goede tutorials die je kan volgen zijn:
PHP Tutorial
MySQL Tutorial
Ze willen dan wel eens feedback hebben, (een gastenboek zou ook prima kunnen, heb ik ook al gepakt)
een sfeer alla Twitter, Facebook. (zij kunnen ook een Facebook pagina nemen, heeft zijn beperkingen), modern dus, een gastenboek is wat saai?
Dus: iedereen mag zijn zegje doen, er zal geen misbruik van gemaakt worden.
(Zoiets als bij Elsevier...)
Ik denk dat Aar mij nu wel snapt?
het heeft twee functies:
- De 'frontend': De voorkant waarop het nieuws geplaatst wordt, en waar de bezoekers de berichten kunnen bekijken en eventueel erop kunnen reageren.
- De 'backend'. De achterkant waarin de data opgeslagen wordt, met een beheerpaneel waar rechthebbenden nieuwsberichten kunnen toevoegen.
Een kant-en-klaar script ken ik niet, maar met enige kennis van PHP en MySQL is dit wel te maken.
Sprookjes bestaan niet he. Je kent de wet van Murphy?
Naast de leden van de muziekgroep bestaat er nog een hele grote groep internet gebruikers. En jouw website staat wel online.
Ik kan er niet genoeg op aandringen: Denk om de veiligheid en misbruik!
Dan kan ik aanraden om berichten pas na moderatie toe te laten of mensen zich te laten registreren om te mogen reageren.
Facebook: is ook niet anoniem, kan ook de hele wereld zijn zegje op doen...privacy??
Ik zal de gegeven linken bestuderen: ik heb nog nooit iets met PHP gedaan, wordt tijd.
Begin eerst maar eens bij het begin, en ga eerst vooral oefenen. Dan kan je later een berichtensysteem maken.