Bescherming Sourcecode
Hoe bescherm je jouw sourcecodes als je de applicaties installeert bij een klant. Is hier een compiler voor, of zijn er nog andere methoden ?
Je zou ioncube kunnen gebruiken. Het nadeel is wel dat de webserver waarop de encoded PHP-code staat ook over de ioncube-loader beschikt.
Nog meerdere opties ? Zal toch wel ?
Dan is ioncube goedkoper en sneller met de ondersteuning.
Verder ken ik weinig andere tooltjes.
Gewijzigd op 13/02/2015 23:46:12 door - Ariën -
Kent Symphony (Framework) geen code-compilers plugin of iets dergelijks ?
Dat is een framework in PHP, die kan niet compileren. Je zult echt een binairy moeten hebben die het omzet naar machinetaal o.i.d, en komt voor zover ik weet vaak neer op betaalde toepassingen.
Offtopic:
Btw, het is Symfony.
Vandaar de vraag over encoderen !!
Gewijzigd op 14/02/2015 07:53:12 door - Ariën -
- Aar - op 14/02/2015 07:51:29:
Dan zul je toch moeten investeren in een encoder. Anders een waterdichte licentie door hen laten tekenen.
Of hij kan (trial) ioncube downloaden maar dan heeft hij paar weken geldige licentie dat is vast genoeg, alleen encode script is ook voor paar weken geldig, waarschijnlijk blijft zijn script onleesbaar dat is wel een voordeel voor hem.
Met een trial heeft je encoded bestand ook een beperkte geldigheid. Doen ze express om te voorkomen dat je het op meerdere machines de encoder installeert, en lekker ijverig gaat encoden.
Daar word de code gecompiled naar C++ code.
Het is niet direct een oplossing voor coderen, maar het word wel een stuk lastiger om de code weer terug te krijgen naar het orgineel.
https://www.youtube.com/watch?v=G9AsTk2LIIQ
Maar in mijn opinie ben ik er nog steeds voor de stelling dat open soure altijd open source moet zijn.
Als je de code hebt gemaakt en er voor betaald krijgt dan vind ik het persoonlijk dan ook dat men de vrijheid moet hebben om met die code te doen wat men wil.
Gewijzigd op 14/02/2015 10:40:40 door Bart V B
Bart V B op 14/02/2015 10:39:59:
Misschien niet het eerste waar je aan zou denken, maar zou PHP HipHop misschien iets zijn?
Maar gebeurt dat compilen niet op de server, waardoor je nog steeds PHP-source blijft gebruiken? In dat geval heeft dit helemaal geen nut als het om het beveiligen van de code gaat.
Quote:
Aangezien de ontwikkeling van HipHop vorderde, werd gerealiseerd dat HipHop aanzienlijk de snelheid van PHP-applicaties in het algemeen zou kunnen verhogen.
Aldus een vertaling van Wikipedia.
Ik dacht dat als de code eenmaal gecompiled was dat de code "stand alone" draaide.
Als dat zo is dat de orginele code op de server blijft staan dan heeft het inderdaad weinig nut.
Dat moet ik nog eens even verder onderzoeken.
Phalcon doet zoiets wel als ik het goed heb.
Bart V B op 14/02/2015 10:39:59:
Als je de code hebt gemaakt en er voor betaald krijgt dan vind ik het persoonlijk dan ook dat men de vrijheid moet hebben om met die code te doen wat men wil.
Er bestaat nog zoiets als copyright en intellectueel eigendom.
Als ik bv een cd of dvd koop, betaal ik er voor, maar heb ik (officieel) niet de volledige vrijheid om er mee te doen wat ik wil.
Ik denk niet dat veel mensen hun code encoden in PHP, mede omdat het in PHP nooit echt lekker zal werken. Merk op dat er best goede encoders voorhanden zijn, je zult er echter voor moeten betalen...
Dat je eerste ingeving coderen van je code is, is op zich niet zo gek.
Je kan ook eens aan een ander verdien model kunnen denken.
Begrijpelijk dat je je code voor je zelf wenst te houden, maar met open source is dat wat lastig.
Rasmus heeft ooit php gemaakt als tool om een probleem makkelijk op te lossen.
Dat heeft hij voor zichzelf gedaan. Echter wilde mensen dit ook, dus deelde hij de code.
Als je nu in het heden kijkt, dan heeft hij niet echt veel aan zijn php code veel verdient.
Echter wel veel volgelingen die php heeft gemaakt voor wat het nu is.
Maar het heeft hem wel verder gebracht met mooie uitdagingen wat dus veel geld voor hem oplevert.
Dus ik begrijp je denkwijze wel met 1 op 1 verkopen van je product, maar je zou ook eens verder kunnen denken of dit product je verder zou kunnen brengen wat dan niet meteen op je product slaat.
@Oblix, dat klopt, maar het verdien model met een DVD of CD ligt anders.
Je kan de rechten van dit soort media kopen. Zodat je er wel wat mee kunt doen.
Maar dat is een andere discussie. Wat ik wil zeggen is dat ik er een andere denkwijze op na hou als het gaat om open source software. Je kan aan open source software ook geld verdienen, het is alleen anders dan sec 1 op 1 verkopen. En dan gaat het mij vooral om de vrijheid om te toen wat ik wil.
Wat kost zo'n software ? Iets van 100 dollar dan zou ik extra geld naar vragen omdat je door eis extra kosten maakt en wie weet werken hun wel mee.