beveiliging van data
bijvoorbeeld : moet je deze data encrypte, moet er een wachtwoord op je database, etc.
de praktijk:
- wachtwoorden voor het vergelijken en het opslaan in de database encrypten in SHA1.
- De overige data niet encrypten in SHA1 want je kunt het niet meer decrypten.
- een sterk wachtwoord op je database zetten
- alle gegevens die van buiten je website komen (meestal via formulieren) beveiligen tegen sql injectie.
Gebruik ook altijd een salt.
BE # NL # EU
om sha256 of sha512 te gebruiken heb je de php functie hash() nodig.
Frank Nietbelangrijk op 21/09/2013 23:49:26:
ehm wat ik weet is dat er een wet van de privacy is. Deze wet zegt in ieder geval dat je niet met de gegevens van derden ongevraagd mag rondstrooien. Vrij vertaald betekent het dat je dus je database wel redelijk beveiligd moet hebben. LET OP: IK BEN GEEN JURIST.
gegevens van derden, bedoel je hier meer persoons gegevens?
Ik weet dat het belangerijk is om je wachtwoorden extra te beveiligen, maar is dit wettelijk verplicht?
Je moet persoonsgegevens "naar de stand der techniek" beveiligen. De wet noemt niet specifiek een oplossing, maar internetjuristen zijn het er wel over eens dat je daarom in de eerste plaats altijd SSL moet gebruiken.
Verder geldt er een Europees exportverbod van persoonsgegevens. Wil je persoonsgegevens buiten de EU opslaan (bijvoorbeeld in "de cloud"), dan mag dat alleen met expliciete toestemming van desbetreffende personen.
Als ik wachtwoorden opsla hoef ik er verder geen extra beveiligingen toe te passen?
Wachtwoorden zou ik wel versleutelen met SHA1, zodat uitsluitend de gebruiker zelf het wachtwoord weet.