bitwise permissions 'opslaan'
ik heb feedback nodig over een permissions systeem dat ik nu gebruik. Het werkt als volgt:
3 data tabellen:
`pd_users`: user_id, user_name
`pd_groups`: group_id, group_name
`pd_zones`: zone_id, zone_name
en 3 koppeltabellen (elke mogelijke combinatie dus):
`pp_user2group`: user_id, group_id
`pp_user2zone`: user_id, zone_id
`pp_zone2group`: zone_id, group_id
Een gebruiker kan dus direct en indirect met een zone in verband worden gebracht, wat betekent dat die gebruiker daar toegang tot heeft. Een zone kan echter ook een not-access zone zijn (bijv "not.forum.start_topic" disallows elke request voor "forum.start_topic")
not-access zones worden nooit aangeroepen!
Een aanroep kan zijn:
$user->getAccess( "forum.start_topic" );
In het huidige model gaat die functie zoeken als volgt:
1. bestaat de zone? Zo ja -> stap 2, zo nee -> stap 4
2. user-zone -> bestaat deze rij? Zo ja -> stap 4, zo nee stap 3
3. user-group-zone -> bestaan rijen? Zo ja -> stap 4, zo nee -> return FALSE;
--
4. not-access: user-zone. Als ie bestaat: return FALSE
5. not-access: user-group-zone. Als ie bestaat: return FALSE;
return TRUE;
--
return FALSE;
Zo ziet het er ongeveer uit. Je ziet hoeveel queries er uitgevoerd _kunnen_ worden! Sowieso minstens 2 (zone bestaat niet, niet-zone wel en user heeft not-access). Dat tikt aan als je op een pagina voor 6 zones wil controleren.
Als een user-zone meer dan eens wordt aangevraagd, wordt het onthouden in de class 'buffer', maar alleen het resultaat van de functie, geen tussenstappen.
Dit systeem bestaat ondertussen ruim een jaar denk ik en werkt gewoon goed :) Maar ik dacht dat wel eens tijd werd om het te optimaliseren. Het lijkt me namelijk niet het meest efficiente model. De database kan niet strakker (6 tabellen met 2 kolommen), maar het php gedeelte vast&zeker wel!
De bitch is dat ik niet weet welke zones er gecontroleerd gaan worden (OF er wel iets gecontroleerd gaat worden) als de user module ($user) wordt geladen en daarin de permissions (::$perm) module.
Ik heb al een aantal ideeen maar een aantal (ongeveer evenveel ;)) zijn niet geweldig:
1. bitwise. Alle zones waar een user recht op heeft in een getal laden (2^zone_id is voor 1 zone en dan de SUM) en daar alle zones vanaftrekken waar een user not-access voor heeft. Dan is in 1 stap alles klar. Met bitwise operators kan je dan makkelijk controleren of de bits van een zone in de bits van een user zitten:
$bAccess = (bool)(USER_ACCESS & PERM_ZONE_FORUM_START_TOPIC)
Deze methode laadt echter alles meteen in, of het nou nodig is of niet.
2. Een permissions bufffer maken, bijvoorbeeld in een session of juist in een tabel, zodat de persoon die permissions AANPAST, de tijd moet wachten, en de gebruiker die de permissions heeft, niet. Klinkt logisch ;)
Een tabel zoals de usertabel (of misschien wel _in_ de usertabel) die in 1 veld bijhoudt voor welke zones een user access heeft. Net zoiets als method 1, maar dan wordt deze methode alleen uitgevoerd als er iets aangepast wordt dat deze user aangaat.
Nadeel is dat degene die permissions aanpast lang moet wachten als ie een zone in een groep aanpast waar veel users inzitten (al die users moeten worden aangepast).
Voordeel is dat de gebruiker (bijna) geen sql queries meer nodig heeft om rechten op te halen.
3. buffertjes opslaan in permission object of user object: per groep, per zone, etc. Dus arrays maken met daarin: 1. user-group connectie, 2. user-zone connectie, 3. group-zone connectie, etc, etc
Dan zijn er 6 ofzo queries nodig en daarna is het php die uitrekent of er wel of geen keys in arrays bestaan die rijen uit tabellen voorstellen.
Heb geen idee of deze methode iets van snelheid oid op levert.
Hoe dan ook. Heb een bericht gemaakt voor feedback :) Dus elk commentaar is zeer welkom. Vooral persoonlijke ervaringen hoor ik graag :) En natuurlijk goede ideeen.
Wat niet veranderd gaat worden, is de basic methode: users, groepen, zones en dat een user op 2 manieren access kan hebben en op 2 manieren not-access.
mvg
rudie
Wow dat is een lap tekst... Sorry he :)
http://www.truemafia.nl/phph/permissions.html en alleen succesvol beschikbaar voor Firefox gebruikers (en misschien meer, maar IE6 niet).
Een voorbeeld van de admin is te vinden op