Blogvolgorde omdraaien
Weet iemand hoe je een eenvoudige bestaande blogfunctie in php zo om kunt aanpassen dat het laatst geposte bericht helemaal onderaan komt zo dat wanneer je de eerst geposte delete dat de opvolgende in datum als eerste te zien is. Dit is om een bestaand script naar een soort workshopscriptje om te bouwen, in volgorde van datum dus. Er zijn niet meer dan gemiddeld 6 blogposts nodig. Als iemand interesse heeft stuur ik de files.
Mijn pogingen draaiden uit op een omgekeerde nummering maar de posts zelf bleven waar ze stonden...
Groet, Mary
Maak je gebruik van een pakket (zoals WordPress) of is dit een ding uit eigen keuken? In het laatste geval: maakt deze code ook gebruik van een database? Misschien is het dan simpelweg een kwestie van een sorteer-argument veranderen van aflopend naar oplopend, mogelijk wordt ergens in een overzichtspagina de database als volgt aangesproken:
Dat DESC staat voor DESCending, ofwel aflopend, misschien is het simpelweg een kwestie van DESC veranderen naar ASC (wat staat voor ASCending, ofwel oplopend).
Anders zullen we inhoudelijk toch wat dieper in de code en/of databasestructuur moeten duiken. Functionaliteit blind aanpassen verzandt al snel in een langdurig schaakspel.
Waar en hoe sla je de posts op. Sla je dit bijvoorbeeld op in een database en zit hier een datum veld bij, dan zou je wellicht al voldoende zijn met iets als onderstaand;
Gewijzigd op 02/06/2018 21:03:25 door Milo S
Ik hoopte hier iets te kunnen doen maar ik ben te weinig getraind hierin...kunnen jullie bv hier een opening zien?
for ($i = 0; $i < $this->amount; $i++) {
$blogpost = explode("|", $this->lines[$i]);
Anders moet ik even die hele file hierin plakken ?
Gewijzigd op 02/06/2018 21:13:25 door Mary Grooteman
Laat de relevante code maar zien hoe je het ophaalt.
Gewijzigd op 04/06/2018 10:55:52 door Mary Grooteman
Staat elke blog op een aparte regel? (Dit lijkt mij trouwens een nogal foutgevoelig systeem maar goed)
Volgens mij moeten de volgende twee functies worden aangepast:
- amount_page() - deze bepaalt welke items je ziet (afhankelijk van de pagina waar je op zit - $_GET['page'])
- get_blog_posts() - deze haalt met behulp van amount_page() de blogposts op
(- EDIT: en waarschijnlijk moet je ook de tekstuele labels van de navigatie veranderen die aangeven wat "ouder" of "nieuwer" is)
Maar dit gebeurt beide van achteren naar voren.
Allereerst doe je er verstandig aan om een backup te maken van de huidige code, nog voordat je iets aanpast. Dit zodat je altijd terug kunt naar een werkende situatie.
Vervolgens zal het zoiets worden, verander (regel 173-174 in bovenstaand fragment):
Code (php)
1
2
2
$start = $this->amount - (($cur_page-1) * $result_per_page);
$end = $this->amount - (($cur_page) * $result_per_page);
$end = $this->amount - (($cur_page) * $result_per_page);
Naar:
En (regel 185 bovenstaand fragment):
Naar:
Deze code houdt trouwens geen rekening met het feit dat het uitgelezen item ($n) groter is dan de lengte van het blogbestand ($this->lines). Daarom is het misschien nodig om hierna nog een extra if-statement in te bouwen.
Maar dit blijft lastig ontwikkelen :p.
Gewijzigd op 03/06/2018 00:56:31 door Thomas van den Heuvel
Superbedankt, ik ga hier morgen meteen mee aan de slag, ben erg benieuwd!
Gewijzigd op 02/06/2018 22:57:13 door Mary Grooteman
Gewijzigd op 02/06/2018 23:16:18 door - Ariën -
Dan hoor ik als laatste reden altijd dat mensen met een wp site het vreselijk ingewikkeld vinden om bij te houden, vaak kunnen ze dat helemaal niet en moeten ze dat weer laten doen. Tenzij ze handig zijn met computers. En dat zijn mijn meeste klanten helemaal niet. De editor die dus wel beperkt is daar kunnen ze prima mee overweg.
Vandaar, dat dus.
Toevoeging op 03/06/2018 10:11:52:
Thomas, het is gelukt!???? Alleen heb ik nu een ander probleempje maar dat zal ik zelf eerder veroorzaakt hebben, en dat is dat ik de post niet meer kan editen, witte pagina ???? maar daar ga ik nu even naar op zoek!
Toevoeging op 03/06/2018 10:16:00:
Yes, opgelost! Had idd zelf iets raars gedaan in edit-blog.php maar dat is nu weer goed, super zeg, ontzettend bedankt Thomas!
Toevoeging op 03/06/2018 10:27:06:
M'n emoji's veranderen in ???, excuus ;-)
Gewijzigd op 03/06/2018 10:33:56 door - Ariën -
..niet naar mijn ervaring...als ik die css-en zie, met floats en clears en alles...eerlijk gezegd werk ik nooit met templates of frameworks, ik vind het allemaal zo beperkend en one fits all. Ik werk veel sneller op mijn manier dan wanneer je iets bestaands om moet bouwen. Het staat wel nog steeds op mijn to-do list, een wp thema from scratch, maar dat lijstje is al zo lang.
Maar dan zou ik wel sowieso een blogsysteem met een database aanraden. Dat werkt zo veel makkelijker dan met tekstbestanden rommelen.
Ja, misschien toch maar weer eens een poging doen om een (of deze) website om te bouwen naar WP. Of Perch uitproberen, ook op mijn lijstje.
Een en ander organiseren in database-tabellen lijkt mij ook verstandig, de informatie krijgt dan wat meer structuur dan in een plat tekstbestand.
Ook wordt het beheer dan mogelijk wat gebruiksvriendelijker en stelt dit je (beter) in staat om een blog verder uit te bouwen naar eigen wensen.
Met database-tabellen voor (o.a.) (blog)artikelen heb je in principe gewoon een bak met teksten die je makkelijk kunt filteren, sorteren en waar je doorheen kunt zoeken (is min of meer gratis inbegrepen simpelweg doordat je gebruik maakt van een database).
Maar vervolgens kun je hier ook nog lagen bovenop bouwen zonder dat je beperkt wordt door deze opslag. denk aan meerdere blogs, specifieke configuratie per blog, verschillende auteurs, workflows, "rijke" teksten met WYSIWYG-editors, et cetera.
Toevoeging op 03/06/2018 19:05:14:
Trouwens, rommelen in tekstbestanden, ik werk alleen maar in een teksteditor dus dat vind ik totaal geen probleem, juist fijn!
Mary Grooteman op 03/06/2018 18:27:10:
Trouwens, rommelen in tekstbestanden, ik werk alleen maar in een teksteditor dus dat vind ik totaal geen probleem, juist fijn!
Dan ben ik benieuwd hoe je makkelijk relaties aanlegt, zonder 'queries'. Hoe je bijvoorbeeld eenvoudig het gemiddelde aantal posts aangeeft per maand, of alles uit een bepaalde categorie.
Gewijzigd op 03/06/2018 19:25:47 door - Ariën -
Toevoeging op 03/06/2018 19:29:30:
Mary Grooteman op 03/06/2018 19:27:18:
Niet. Aangezien ik platte statische websites maak. En in dit specifieke geval waren er maar 5 tot hoguit 6 posts nodig.
Mary Grooteman op 03/06/2018 19:27:18:
Niet. Aangezien ik platte statische websites maak.
En hoe zoeken je bezoekers daar in, als ze in een bepaalde categorie willen zoeken.
Ik zou zeggen: Verdiep je eens in een 'relationele database', het maakt alles zo veel makkelijker.
Nee joh, dat was echt in dit geval totaal geen wens. Ze willen niet meer dan 4 tot 6 workshops hebben staan en er hoeft niks bewaard. Geen zoekfunctie ook. Als er zoiets nodig was had ik wel voor een ander platform gekozen.
Het kan geen kwaad om je op de toekomst te richten. ;-)