Breadcrumb gebruik
Wat doen jullie op je site met breadcrumbs?
Ik heb producten die in meerdere categorieën vallen.
Als voorbeeld het boek" Nijntje in de speeltuin".
Dit boek komt voor in de categorie kinderboeken en voorlees boeken.
Voor de dit boek zou dan de volgende breadcrumbs kunnen
1: Home / Boeken / Kinderboeken / Nijntje in de speeltuin
2: Home / Boeken / Voorlees boeken / Nijntje in de speeltuin
Breadcrumbs zijn er natuurlijk om de gebruiker makkelijk te laten navigeren op de site en om te laten zien hoe hij / zij op de pagina terecht is gekomen.
Ik werk met WooCommerce en zie dat er iets aparts is bij deze breadcrumbs.
Als ik navigeer home->boeken->kinderboeken->Nijntje in de speeltuin
Dan is de breadcrumb op de pagina Home / Boeken / Voorlees boeken / Nijntje in de speeltuin
WooCommerce pakt altijd de laatste categorie waar het product in voor komt.
Dit is natuurlijk vreemd als ik als gebruiker uit de categorie kom van kinderboeken.
Mijn mening is dat de breadcrumbs synchroon moeten zijn aan het navigeren van de site.
Voorbeeld:
Gebruiker navigeert als volgt home->boeken->kinderboeken->Nijntje in de speeltuin
dan zou de breadcrumb moeten zijn Home / Boeken / kinderboeken / Nijntje in de speeltuin
Gebruiker navigeert als volgt home->boeken->voorlees boeken->Nijntje in de speeltuin
dan zou de breadcrumb moeten zijn Home / Boeken / Voorlees boeken / Nijntje in de speeltuin
Als je het kruimelpad gebruikt om de plek in de hiërarchie van de website aan te geven, dan lijkt het logischer. Maar je hebt daarmee ook direct te maken het een probleem van classificatie, want wat zet je precies waar?
Is het logisch dat, als je van de ene pagina naar de andere gaat, je ineens op een heel andere plek in de hiërarchie zit? Heb je daarvoor een eigen 'terug'-knop, die niet de websessie overhoop haalt zoals de 'terug'-knop in de browser?
In de Windows-verkenner is er hetzelfde probleem; de mapstructuur staat los van de navigatiegeschiedenis. De mapstuctuur wordt als een soort kruimelpad weergegeven, en je kunt met de pijltjes er naast achteruit en weer vooruit in het pad zoals je het hebt bewandeld, als een un-do en re-do functie.
In de meeste gevallen komt het kruimelpad overeen met je sitemap, ook in mijn programma heb ik dat zo gedaan vanwege de duidelijke structuur. Maar ik ontkom er dan niet aan om op sommige plaatsen te 'springen' naar een andere hiërarchische tak, wat er niet altijd logisch uit ziet.
Een ander nadeel is als je een verwijzing hebt naar een bovenliggende tak, zoals een symlink kan wijzen naar een parent directory. Dan heb je te maken met oneindig lange kruimelpaden, en daar moet je rekening mee houden in je interface.