Browser Developer tools en beveiliging

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Marthijn Buijs

Marthijn Buijs

13/05/2015 20:28:59
Quote Anchor link
Hallo mensen,

Ik heb geen idee of dit topic in de juiste categorie staat of bij koffiehoek moet.

Maar ik heb eens zitten denken over hoe de beveiliging in webapps met jQuery en javascript gaat.

Stel je hebt een webapp met dat je berichten naar elkaar kan sturen en dat je een account kan maken en die dingen.
En dat je een bericht kan verwijderen op basis van id. Maar hoe koppel je dat op de veiligste manier aan die link van 'Verwijderen'. Want als je onclick="deleteMessage(59)" ofzoiets gaat gebruiken, hoef je enkel het ID te veranderen bij Developer Tools en je kan elk bericht uit de database verwijderen in principe, toch??

Ik hoop dat jullie mijn vraag snappen, want zelf kom ik niet echt op een logisch, veilig en makkelijk antwoord.

PHP hulp

PHP hulp

28/11/2024 03:58:41

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

13/05/2015 20:31:37
Quote Anchor link
Je spreekt toch een server side script aan? Hier kun je ook rechten checken via sessies. Dit is niet anders dan wanneer je een gewoon script oproept. Dezelfde principes zijn nog steeds van toepassing.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/05/2015 20:35:01
Quote Anchor link
Nee, dat id-nummer is alleen een identificatie. Je moet in die functie via een AJAX-request controleren of iemand wel gerechtigd is om dat bericht te wijzigen.

Marthijn Buijs

Marthijn Buijs

13/05/2015 22:06:12
Quote Anchor link
Thomas: Ik weet niet zeker of dit ermee te maken heb

Aar: Ik denk dat dit antwoord op mijn vraag is :)

Evengoed allebei bedankt voor het meedenken

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/05/2015 22:18:18
Quote Anchor link
Wat Thomas en ik zeggen komt allebei op hetzelfde neer. Je moet serverside gewoon de rechten controleren.

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

13/05/2015 22:21:41
Quote Anchor link
Maarten Buis op 13/05/2015 22:06:12:
Thomas: Ik weet niet zeker of dit ermee te maken heb

Die deleteMessage(59) gaat toch naar iets dat een AJAX-call uitvoert, en daarin wordt bijvoorbeeld op de achtergrond het script message.php?action=delete&id=59 aangeroepen.

In het script message.php zou gecontroleerd moeten worden of je de actie "delete" mag uitvoeren op bericht met id "59". Als je dit niet (op deze manier) controleert (oftewel - de "beslissing" moet in dit script plaatsvinden) dan zijn dat soort delete-acties inderdaad niet veilig.

Zoveel probeerden Aar en ik allebei te zeggen denk ik.

Marthijn Buijs

Marthijn Buijs

13/05/2015 23:18:33
Quote Anchor link
Dankjullie wel, ik was heel even de draad kwijt toen ik hierover na aan het denken was.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.