Browser statistieken
Ik heb zojuist de lijst van browser statistieken bekeken. Hierin staat dat IE6 momenteel al 17.4% staat en afneemt met 1.1% per maand.
Ik vind zelf dat hij met zo'n snelle afname en zo weinig gebruikers, niet meer ondersteund moet worden.
Wat vinden jullie?
Neem de website van FBTO, daar komt nog bijna de helft met IE6 binnen...
Tweakers.net daarin tegen is voor echte computer guru's, en meeste mensen hebben daar FF denk ik...
These facts indicate that the browser figures above are not 100% realistic. Other web sites have statistics showing that Internet Explorer is used by at least 80% of the users.
Hoeveel 'normale' gebruikers denk je dat er op W3Schools.com komen?
Maar ook bedrijven moeten het hebben van die mensen die IE6 gebruiken.
persoonlijk oprotten met IE6 want het scheelt je pokke veel werk.
opzich zo werk je soms ook wel wat foutjes uit je eigen werk.. dus het is ook weer wel een recheck op je werk.
Standaard ondersteun ik IE6 ook niet meer, tenzij ze me maar meer betalen, dan wil ik nog wel zo lief zijn... maar het is echt een k*tbrowser...
Maar zoals ik al zei.... het hangt echt van je doelgroep af...
Maar ondanks dat microsoft ook de ondersteuning van Windows XP nog vrij lang laat daarlopen (waar ik blij mee ben en anders maar niet) denk ik dat we ook kunnen verwachten dat de ondersteuning voor IE6 ook nog wel een tijdje mee zal gaan.
IE6.
Ik denk dat als die een beetje goed draait, en de Flash-ondersteuning heeft, vele PDA/Smartphoneontwikkelaars fabrikanten IE weer als default browser op de device mee gaan leveren (jammer dat je hem niet gewoon kan downloaden).
Maar om even ontopic te gaan. Ik ben van mening dat je zeker nog wel IE6 moet ondersteunen. Of je het leuk vind of niet. Daarnaast is het ook zo dat als je goede reset CSS gebruikt en je code verder netjes is, dat je maar weinig extra's hoeft te doen voor IE6. Een PNG-fixje, beetje CSS en klaar.
[Edit: Typo]
We gaan er nog langer last van hebben dan de meeste van ons op dit moment realiseren. De nieuwe mobiele browser van Microsoft wordt gebaseerd op Ik denk dat als die een beetje goed draait, en de Flash-ondersteuning heeft, vele PDA/Smartphone
Maar om even ontopic te gaan. Ik ben van mening dat je zeker nog wel IE6 moet ondersteunen. Of je het leuk vind of niet. Daarnaast is het ook zo dat als je goede reset CSS gebruikt en je code verder netjes is, dat je maar weinig extra's hoeft te doen voor IE6. Een PNG-fixje, beetje CSS en klaar.
[Edit: Typo]
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Elwin - Fratsloos
@ Arjan: Even apart van wat er op de website staat, hoe kijk je erzelf tegen aan? Ik denk overigens dat er redelijk wat verkeer van alle soorten komt op w3schools, ook al zijn het af en toe mensen die perongeluk er zijn gekomen via Google.
@ Yoram: Hoe bedoel je "opzich zo werk je soms ook wel wat foutjes uit je eigen werk"?
@ Marco: Tot Vista / Windows 7 echt inslaat zal dit inderdaad nog wel aantal jaartjes duren. Maar als we gewoon nu al dwingen/vertellen dat ze moeten overstappen voor een betere browser, kunnen we (web developers) dat proces versnellen. Vind ik dan.
@ Elwin: Zucht. Snappen ze nog steeds niet dat IE6 slecht is? Gaat waarschijnlijk ook erg belangrijk worden vanwege de toename in telefoon internetten. Overigens, extra markup is hoe dan ook nooit goed en IE6 zorgt vaak voor wel wat meer dan een "beetje" extra markup.
Maar persoonlijk heb ik het niet zo op Vista.
Maar zijn er ook ideeen hoe we dit wellicht kunnen doen want het lijkt mij heel heel erg sterk dat we het gewoon kunnen zeggen van "go ga jij is een betere browser gebruiken" en ze doen het,....
w3school is absoluut -niet- representatief voor een gemiddelde internet gebruiker. Persoonlijk heb ik er overigens weinig moeite mee om een website te bouwen voor IE6.
@ Arjan: Zelfs dat kleine beetje moeite zorgt ervoor dat eventueel de klant weer dat beetje extra moet betalen en dat jij dat extra beetje tijd erin moet steken. Als alle browsers zich aan de standaarden zouden houden, of in ieder geval dichter bij dan IE6, dan zou het werk al een stuk makkelijker zijn. Ook zorgen vaak die extra hacks/verbeteringen voor IE6 voor een langere laadtijd voor de pagina.
Je moet er gewoon rekening mee houden dat IE nog steeds word gebruikt door een grote groep mensen omdat er nog steeds heel veel mensen op XP zitten / geen service pack 3 hebben. Doordat IE standaard niet update, denken de mensen op een veilige browser te zitten. Is natuurlijk niet zo, maar dat weten zij niet ;-)
(waar dan wel IE7 op stond.. :))
W2k server (nja, meer 2k3) is veiliger dan XP ;-)
@ Chris: IE 7 vind ik opzich niet zo'n groot probleem, IE 6 wel. En ik heb al eerder gezegd, als iedereen gewoon iets als een banner of melding op zijn site zou zetten dan zou dat toch al snel een grote verandering voort brengen.
Maar wie gebruikt voornamelijk die website? Webdevelopers. Mensen die al een betere browsers hebben.
Het zal je niet lukken om IE 6 uit te roeien, dat kan enkel Microsoft door een of andere gore hack erin te bouwen waardoor die browser zichzelf gaat updaten ;-)
hyves, laat het elke keer weer zo duidelijk merken dat je IE6 gebruikt, dat er zijn vast genoeg die overstapt zijn....
@ Leon: Hyves geeft ook aan dat de site niet compatible is met IE 6?
Edit: Typo.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Mitchell
Ben ik nou zo vaag? dat bedoelde ik ook :P maar miss had je m'n zin verkeerd gelezen, ik maak ut er iig wel uit op :P
Wat je ook kunt doen, is dat alleen IE6 gebruikers een grote middelvinger zien, met daarop; Wordt verstandig, gebruik FF :P
Dat kan komen doordat de systeembeheerder een a-hole is, dat er geen budget is voor snellere werkstations (let's face it, FF is een geheugenvreter en IE7 ook) of voor omscholing (al die 50-plussers zijn al blij dat ze weten wat 'Internet' is, "dat is toch dat blauwe E-tje?").
Maar het kan ook komen door policy van het bedrijf of de gebruikte software, bijvoorbeeld een koppeling tussen een bedrijfkritisch programma en de browser. En dan gaan de mensen echt niet voor het hele internet het een gebruiken en voor die bedrijfsprocessen de ander.
Het is een mooi streven om IE6 uit te bannen, ik zou niets liever willen, maar het is gewoon niet mogelijk. Het enige wat er op zit is dus om je projecten IE6-compatible te maken. Als je dat niet doet doe je je klant en je project te kort.