BTW terugvragen over verzendkosten?
Maar na wat gegoogle lijkt het er toch op dat ik btw kan terugvragen van mijn verzendkosten, ik ga altijd naar de ako (post NL kantoortje ) waar ik dan pin en van hun een bonnetje krijg (vereenvoudige factuur), hier kan ik dus gewoon de btw van terugvragen toch?
Gewijzigd op 01/05/2014 17:31:44 door Furio Scripting
Bij mijn weten kan je alle btw die je betaalt als ondernemer ook weer terugkrijgen (net als dat je alle ontvangen btw moet afstaan). Uiteraard wel alleen over goederen en diensten die voor de bedrijfsvoering zijn, maar dat lijkt me duidelijk.
Wanneer het post- of pakketvervoer wordt uitgevoerd door een daarvoor aangewezen universele postdienst, zoals PostNL, dan wordt daarover geen BTW berekend (vrijstelling) en kun je die dus ook niet terugvragen.
Let op dat je wél verplicht bent om BTW te berekenen over de portokosten die je aan je klanten factureert. En die BTW moet je uiteraard ook weer afdragen.
Gewijzigd op 01/05/2014 18:52:13 door Willem vp
Gewijzigd op 01/05/2014 19:30:17 door John D
John D op 01/05/2014 19:18:19:
Dat alle bonnetjes op naam moeten staan zoals Willem beschrijft heb ik nog nooit gehoord
Zie de factuureisen van de Belastingdienst. Heeft te maken met de bewijsbaarheid van de uitgaven. Alleen wanneer aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, hoeft je naam (beter gezegd: de naam van de afnemer) niet op de bon/factuur te staan. Voor de bewijsbaarheid is het dan vaak wel handig om de levering te pinnen vanaf je zakelijke bankrekening.
Quote:
Werk je ook wel eens thuis dan kan je ook de BTW op de bonnetjes van de koffie, bijvoorbeeld facturen van Nespresso, verrekenen.
Alleen voor dat deel dat zakelijk wordt gebruikt. Wat zakelijk gebruik betreft: als je vanuit huis werkt, wordt de koffie door de Belastingdienst in beginsel als privé-uitgave beschouwd. Alleen koffie die je serveert aan klanten die bij je op bezoek komen, mag je aftrekken. Als je een bedrijfspand met personeel hebt, valt de koffie onder de personeelsvoorzieningen en is het wat eenvoudiger om de BTW af te trekken.
Quote:
Is dat creatief boekhouden?
Noem het hoe je wilt. Bij de Belastingdienst noemden we het gewoon fraude. ;-)
Quote:
Overigens qua vrijstelling van PostNL: De BTW vrijstelling geldt sinds 2000 ook voor andere postbedrijven.
De website van de Belastingdienst is het niet heel erg met je eens. Die spreekt alleen over een vrijstelling voor bedrijven die zijn aangewezen voor het uitvoeren van de universele postdienst, en als ik artikel 16 van de postwet lees, dan kan eigenlijk alleen PostNL daarvoor in aanmerking komen.
Gewijzigd op 01/05/2014 23:04:58 door Willem vp
Dus kort en krachtig kan ik GEEN btw terug krijgen van een verzend bonnetje, ookal staat er de btw op en voldoet alles aan een vereenvoudige factuur die sinds 2013 ergens geldt puur omdat je op verzendkosten van Post NL en andere verzendings partijeen geen btw kan terugvragen?
Furio Scripting op 01/05/2014 23:45:01:
Dus kort en krachtig kan ik GEEN btw terug krijgen van een verzend bonnetje, ookal staat er de btw op en voldoet alles aan een vereenvoudige factuur die sinds 2013 ergens geldt puur omdat je op verzendkosten van Post NL en andere verzendings partijeen geen btw kan terugvragen?
Nee, het ligt anders. PostNL rekent geen BTW op poststukken tot 2 kilo en pakketten tot 10 kilo, omdat ze daarvoor zijn vrijgesteld. Wat je niet betaalt, kun je uiteraard ook niet terugvragen.
Als je iets verstuurt waarover wel BTW wordt gerekend, en die BTW staat op het bonnetje, dan kun je dat dus wel terugvragen (als het tenminste een zakelijke uitgave is).
Willem vp op 01/05/2014 18:49:37:
Let op dat je wél verplicht bent om BTW te berekenen over de portokosten die je aan je klanten factureert. En die BTW moet je uiteraard ook weer afdragen.
Dat klopt niet helemaal, je hebt een klein ondernemers regeling ofzoiets. Als je dan onder de (geloof) 2000 euro aan BTW zit aan inkomsten hoef je die BTW niet af te dragen, maar dit houd in dat je dan ook geen BTW terug kunt vragen.
Metal Hertog Jan op 02/05/2014 01:34:06:
Dat klopt niet helemaal, je hebt een klein ondernemers regeling ofzoiets. Als je dan onder de (geloof) 2000 euro aan BTW zit aan inkomsten hoef je die BTW niet af te dragen, maar dit houd in dat je dan ook geen BTW terug kunt vragen.
De kleineondernemersregeling staat hier los van. Het klopt overigens niet dat je dan geen BTW terug kunt vragen. Integendeel.
De KOR is een belastingvermindering voor kleine ondernemers en die houdt in dat wanneer je na aftrek van voorbelasting (dus de teruggevraagde BTW) minder dan 1883 euro per jaar aan BTW moet afdragen, je een vermindering krijgt van het te betalen BTW-bedrag. Evengoed moet je dan voldoen aan alle administratieve verplichtingen die erbij horen.
Toevoeging op 02/05/2014 01:56:11:
Furio Scripting op 01/05/2014 17:31:16:
Ik heb een webshop en verstuur zo een 5 pakketjes per dag, voorheen gooide ik altijd de bonnetjes weg omdat ik dacht dat je hier geen btw van kon terugvragen...
Even afgezien van het hele BTW-verhaal doe je hier jezelf heel erg tekort door die bonnetjes weg te gooien. Het zijn namelijk bedrijfskosten, en die zijn aftrekbaar van de winst. Oftewel: als je al je bonnetjes bewaart, betaal je minder inkomstenbelasting.
Super bedankt voor de heldere informatie Willem en andere forumleden!