check...
http://henkjanv.wyger.nl
dees site heb ik vooral gemaakt zodat ik lekker bezig kon zijn met php, niet voor de layout, eigelijk zit ook overal php om voor mij het updaten van de site te vergemakkelijken en om dingen zoals een gastenboek en fotoalbum voorelkaar te krijgen.
dr zit trouwes ook een code in waardoor je ziet al is er wat nieuws op de site (al ben je voor het eerst op mijn site zal je niks zien want dan zou overal bij moeten staan dat het nieuw is) maar al post je iets in mijn gastenboek zal je zien dat al klik je op een link of je refresht hem dat er dan new voor gastenboek komt te staan.
trouwes mensen met firefox moeten maar niet proberen te bekijken want dat gaat niet lukken :), ik kwam er later achter dat een paar van mijn css codes niet werken in firefox, en aangezien ik geen zin had om de site opnieuw te maken...
bezoekers van je site zijn niet geinteresseerd in de code achter je site. Die kijken gewoon wat ze op hun scherm krijgen. En Firefox gebruikers kun je tegenwoordig niet meer verwaarlozen, daarvoor zijn het er te veel. En er zijn ook aardig wat mensen met een Mac. En het aanraden van een schermresolutie is ook absoluut uit de tijd.
Als ik je homepage bekijk, is ook niet onmiddellijk duidelijk waar de site over gaat. Ik lees BMX (wat is dat?) en iets over een skateboard.
Ik zou een duidelijke tekst op de homepage zetten wat het onderwerp is van je site.
Alleen de linkerhelft werkt en daar zit dan weer halve afgebroken tekst in. FF
en trouwes bmx is een soort crosfiets waarmee je kan stunten, en een skateboard is een plank met 4 wieltjes waamee je ook trics kan doen :)
Uiterlijk/Compatiblity:
1. Aanbevolen resolutie veel te hoog voor de gemiddelde gebruiker. Gelukkig heb ik 1248 x 1024
2. In FF doet ie het niet goed. Maak eerst daarom je website voor Firefox, dan is ie ook gelijk goed voor Safari en Opera, en begin daarna pas te debuggen voor IE
3. Dat zwart en ineens dat wit vindt ik niet mooi.
Technisch:
4. Je hebt geen doctype boven aan je script
5. Waarom heb je bovenaan je script eerst 10 lege regels?
6. Ik zie diverse tags waarbij je geen quotes om de waarde van het attribuut hebt gebruikt
7. Je moet altijd een alt attribuut gebruiken bij de img tag
8.
Code (php)
1
2
3
4
2
3
4
<td width="180"onmouseover="this.style.backgroundColor='#DDDDDD'; this.style.cursor='hand';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';"
onclick="window.location.href='main.php?site=bails&la=nl'">
<b>  <a href="main.php?site=bails&la=nl" >Bails</b></a> <br>  <font class="small">Pijnlijke gebeurtenissen</font>
</table>
onclick="window.location.href='main.php?site=bails&la=nl'">
<b>  <a href="main.php?site=bails&la=nl" >Bails</b></a> <br>  <font class="small">Pijnlijke gebeurtenissen</font>
</table>
9. Ondanks vele browsers het ondersteunen zijn (i)frame's niet aan te raden Zoekmachines hebben namelijk ook moeite met indexeren. Bovenaan deze pagina staan nog een paar nadelen.
10. Je hebt de <body> tag niet afgesloten
11. Je hebt de <html> tag niet afgesloten
12. Het is en niet  , die ; hoort er niet zomaar!
13. Je moet karakters in links zoals & escapen
14. Er begint buiten de link een <b> en die stopt in de link??
15. Er zit geen spatie tussen width="180" en mouseover.
16. Je hebt geen caracter encoding gedefineerd in je HTML
Stylesheet:
17. die ; moet weg
Overige
18. Bekijk je resultaten maar: 9 errors, omdat hij maar regels kan parsen, de rest vindt ie niet:
Code (php)
1
2
3
4
2
3
4
1.
2. <html><head>
3.
4. <link rel="stylesheet" type="text/css" href="head.css"><br><br><br><br><br><br>
2. <html><head>
3.
4. <link rel="stylesheet" type="text/css" href="head.css"><br><br><br><br><br><br>
Ik hoop dat ik je naar valid html 4.01 of zelfs xhtml kan help en hiermee
EDIT: Dan heb ik het idd nog niet eens over de half afgebroken tekst in FF
die half afgebroken text komt doordat firefox sommige css attributen niet herkent die ik wel in mn site had.. misschien al ga ik ooit nog eens een site maken dat ik dan zorg dat hij ook werkt op FF, en achja mijn site word toch alleen bezocht door mensen die ik ken, en niemand daarvan heeft FF :) (kweet het, een hele foute instelling, maarja kheb nou eenmaal niet zoveel tijd en zin om een nieuwe site te maken)
henkjan:
Fout! dat zijn css attributen die IE herkent, maar niet door w3c approved zijn ^^die half afgebroken text komt doordat firefox sommige css attributen niet herkent die ik wel in mn site had...
bijvoorbeeld cursor: hand; werkt wel in IE, maar in FF en andere w3c compatible browsers moet je cursor: pointer; gebruiken..
IE houdt zich gewoon niet aan de regels
aha dat kan ook, tis maar hoe je het bekijkt, de css atributen die ik gebruik worden iig niet herkent door ff en dat is zeer vervelend :)
"youre" moet "you're" zijn ^^
Maar voor de rest kan het....
henkjan:
Misschien is het juist goed dat FF het niet herkent. Dat maakt FireFox tot een goede browser die zich aan W3C's standaarden houdt!aha dat kan ook, tis maar hoe je het bekijkt, de css atributen die ik gebruik worden iig niet herkent door ff en dat is zeer vervelend :)
mmm, ik vind dat zie die W3C's standaarden maar moeten aanpassen :p ik vind die extra attributen namelijk wel fijn ;)
als je dat meent..... *schudt met z'n hoofd*
henkjan:
mmm, ik vind dat zie die W3C's standaarden maar moeten aanpassen :p ik vind die extra attributen namelijk wel fijn ;)
Internet Explorer heeft geen extra CSS attributen ten opzichte van andere browsers.
Hij ondersteunt bijvoorbeeld niet:
min-width
max-width
:hover voor alle tags
verder behandelt hij het box-model verkeerd (daarom ziet die tekst op jouw site er niet goed uit in andere browsers) en dan zijn er ook nog dingen als de guillotine-bug. Er is nog steeds geen ondersteuing voor PNG graphics en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.
kben ook maar een zeer amateuristisch amateurtje dusja daar kan je al die wijsheid niet van verwachten :p
achja ze zeggen altijd dat je van foutenmaken leert, dus misschien leer ik hier ook weer wat van :)
henkjan:
oke, sorry :)... daar heb ik allemaal geen verstand van. als ik dat wel had was mn site vast beter geweest :p
kben ook maar een zeer amateuristisch amateurtje dusja daar kan je al die wijsheid niet van verwachten :p
achja ze zeggen altijd dat je van foutenmaken leert, dus misschien leer ik hier ook weer wat van :)
Tuurlijk, er valt altijd iets te leren ;-)
Jan:
Is dat zo met IE? Ik wist niet dat het zo erg was met die ***browser!Er is nog steeds geen ondersteuing voor PNG graphics
Quote:
en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.
Ik ken ook nog wel complete lijsten waarom browsers zoals FireFox btere zijn ;)
Sebastiaan:
Is dat zo met IE? Ik wist niet dat het zo erg was met die ***browser!
Versie 7 van IE is in de maak en daarin schijnt het wel te zitten. Zie de IE blog
Volgens W3C zijn overgens alleen gif en png aan te raden voor websites. Maar nu valt PNG al af :(
edit: en voorderest zou ik misschien wel het zelfde resultaat krijgen in firefox. niet dat ik weet hoe maarja dat maakt dan weer niet uit :p
Gewijzigd op 02/11/2005 09:53:00 door henkjan
FireFox Rulez! (: