Checkbox check dat er minimaal 1 is aangevinkt
Ben net begonnen met een website waarvoor iemand voor mij wat PHP code geschreven heeft. Nu heb ik de volgende code gekregen:
Quote:
<div class="siteCat">
<input type="checkbox" unchecked="checked" name="siteCat[]" id="cat" /><label for="cat"></label>
</div>
Code (php)
<div class="siteCat">
<input type="checkbox" unchecked="checked" name="siteCat[]" id="cat" /><label for="cat"></label>
</div>
Uit de MySQL database worden wat categorien teruggegeven die de bezoeker kan aanchecken. Deze aangevinkte categorien worden verder gebruikt. Echter, als men alle categorien uitzet dan krijg ik later een error bij de output. Dus of ik moet voorkomen dat alles ge-uncheckt wordt (door te checken dat er minimaal 1 gecheckt is). Dit lijkt echter erg lastig te zijn en ook de diverse fora kunnen mij hier niet wijzer maken hoe dit op te lossen voor dit specifieke script.
Kan iemand mij hier helpen?
alvast bedankt.
Zack
Gewijzigd op 18/11/2012 21:44:27 door Zack Smulders
je kunt maar lastig voorkomen dat gebruikers alle checkboxen uitvinken. Je moet dit dus mij inziens in het php script controleren. de code die je hierboven weergeeft is van weinig nut. Je zou de foutmelding die je krijgt kunnen geven en de code waar het fout gaat. dit is waarschijnlijk het php bestand dat aangeroepen wordt wanneer je formulier gepost wordt.
Code (php)
1
2
3
2
3
<?php
echo '<input type="checkbox" name="siteCat[]" value="' . $categorie->ID . '" />';
?>
echo '<input type="checkbox" name="siteCat[]" value="' . $categorie->ID . '" />';
?>
In het script dat het formulier afhandelt:
Code (php)
checkboxen worden niet met het formulier mee gezonden als niet zijn aangevinkt, dus als er geen enkele is aangevinkt bestaat $_POST['siteCat'] niet.
Gewijzigd op 19/11/2012 08:27:20 door Ger van Steenderen