cms hulp
Ik ben op dit moment bezig met een opdracht om een cms met php en sql te bouwen maar het lukt me niet om het goed voor elkaar te krijgen.
Het is mijn laatste opdracht voordat ik me diploma Commucatiesystemen kan ophalen. De opdracht is blijven liggen omdat programmeren zeker niet mijn sterkste punt is. Nu vroeg ik mij af of iemand goede tutorials weet, of eventueel scripts zodat ik deze opdracht kan gaan bouwen. Ik mag helaas geen joomla of andere kant en klare cms systemen gebruiken.
Dit is de opdracht:
Het prototype van het CMS dient aan de volgende eisen te voldoen:
- het CMS maakt onderscheid in minimaal 4 rollen/rechtenniveaus:
o functioneel beheer: functies om de inrichting en werking van het CMS binnen bepaalde grenzen aan te passen.
Bijvoorbeeld: het toevoegen/verwijderen/wijzigen van rubrieken en/of content typen, het verwijderen/toevoegen van trefwoorden, waarmee content toegankelijk gemaakt kan worden, het wijzigen van rechten (rollen) van bepaalde gebruikers;
je mag deze rol admin noemen;
o content beheer: de rol van eindredacteur, die content goedkeurt, afkeurt (terugstuurt naar de redacteur, voorzien van aanwijzingen), die content een status meegeeft, die content van bijvoorbeeld een andere vervaldatum voorziet, die content in een andere rubriek plaatst of andere trefwoorden meegeeft, etc. De eindredacteur controleert de kwaliteit van de content en de wijze waarop deze op de site geplaatst wordt;
o content producent: de rol van redacteur, die content vervaardigt (tekst, maar ook foto’s, audio, video, etc.). De redacteur kan nieuwe content maken en deze ter goedkeuring (plaatsing) doorzenden naar de eindredacteur. De redacteur kan de content voorzien van metadata als rubriek(en), trefwoord(en), publikatiedatum, vervaldatum en eventuele andere kenmerken. De eindredacteur is echter gerechtigd de content en metadata aan te passen. De redacteur moet zijn eigen content op een later moment kunnen wijzigen en daartoe dus ondermeer overzicht hebben op zijn eigen eerder gepubliceerde producten. Ook moet de redacteur kunnen zien wat nog in behandeling is bij de eindredacteur, of wat door de eindredacteur is teruggestuurd ter verbetering/aanpassing
o gebruikers: de gebruiker, die zich registreert, moet in staat zijn bepaalde vormen van personalisatie toe te passen. Dit kan uitgewerkt worden als: het aanpassen van content en vormgeving op basis van door de gebruiker opgegeven voorkeuren (bijvoorbeeld niet alle rubrieken getoond krijgen van het nieuws, maar alleen de rubrieken die de gebruiker heeft gekozen). Het kan ook uitgewerkt worden als de mogelijkheid om bepaalde diensten af te nemen, bijvoorbeeld: toegang krijgen tot bepaalde content, die normaal niet vrij toegankelijk is (denk aan een archief, of aan een subsite met bepaalde content voor een specifieke doelgroep). Of de gebruiker kan zich abonneren op RSS-feeds dan wel een email-nieuwsbrief, waarbij de gebruiker kan opgeven welke content hij/zij wel/niet wil ontvangen.
- het prototype moet uiteraard een werkende website kunnen genereren, bestaande uit content en vormgeving; de vormgeving dient met behulp van stylesheets gerealiseerd te worden. De content dient in een MySQL-database opgeslagen te zijn;
- de content moet onderscheiden zijn in verschillende content typen, die ieder een eigen
gegevensstructuur hebben (eventueel in de vorm van een subset van een database-tabel).
Ieder content type moet voorzien zijn van metadata, minimaal: een rubriek, een publikatiedatum, een vervaldatum (al dan niet automatisch gegenereerd via een script), een auteur (redacteur), een status (bijvoorbeeld aangeboden, afgewezen, gereed, gepubliceerd, archief).
- In de (homepage van de) website van Regioland moet in ieder geval ook toegang verleend worden tot één of meer specifieke deelproducten (afhankelijk van de gekozen vorm voor de deelproducten). Dus op de homepage of een vervolgpagina moeten deze opties aangeboden worden.
NB Het deelproduct mag geïmplementeerd zijn, maar dat is niet verplicht (wanneer je een forum/community als deelproduct hebt, kost dat wellicht teveel tijd om te bouwen).
Als iemand zegt, dit heb ik zo voor je klaar en voor een kleine vergoeding zou ik daarmee ook content zijn, want dan heb ik me diploma en kan ik met een gerust hard gaan solliciteren en een baan in de vormgeving gaan zoeken, want daar ben ik meer geinteresseerd in.
In ieder geval hartelijk bedankt voor een reactie.
Vriendelijke groeten,
Arno
uittekenen en zo de requirements helder krijgen. Vervolgens ga het datamodel opstellen, dus normaliseren.
Wanneer dat allemaal klaar is, wordt het programmeerwerk ook een heel stuk eenvoudiger, dat is dan eigenlijk niet meer dan invullen.
Tip: Ga het systeem eerst maar eens Wanneer dat allemaal klaar is, wordt het programmeerwerk ook een heel stuk eenvoudiger, dat is dan eigenlijk niet meer dan invullen.
Lol. Dan zou ik het toch echt zelf gaan doen want anders snijd jij je diep in je vingers als jij dadelijk bij een bedrijf werkt en je weet niet hoe je een CMS moet schrijven.
Als ik het verkeerd begrijp moet je het zeggen :-)
Ach, voor 2000 euro help ik wel hoor, geen probleem. Dat is niet meer dan 1 maandsalaris, dat heb je dus snel terugverdiend.
TopicStarter:
Als iemand zegt, dit heb ik zo voor je klaar en voor een kleine vergoeding zou ik daarmee ook content zijn...
Dan denk ik niet dat hij 2000 euro over zou hebben, maar 2000 eurocent..
Doe ik het ook wel voor zoiets ongeveer ja...