codeigniter dead?
Ik ben net enthousiast begonnen met CI, echter stuitte ik op artikelen dat CI nagenoeg "dead" is.
Klopt dit?
Iemand ervaring?
Wat is een goed alternatief?
Hoor graag jullie mening!!!
Een leuke vervanging voor CI is Laravel of CakePHP. En wil je nou een echt full-stack framework dan heb je Symfony2 of ZF2.
@Wouter. Ahh ok, das goed nieuws! Waarom is het niet een goed framework?
CakePHP is niet veel beter dan CI.
Ik raad je aan om over te stappen op Laravel Bas. Ze hebben een maandje geleden net hun nieuwste major release uit de beta gehaald. ;-)
@Raoul Waarom is Laravel beter dan CakePHP en CI?
Ik kan geen vergelijking trekken met andere frameworks, maar ik ben een tijdje terug vanwege een opdracht ook met CI moeten gaan werken en ik vind het een redelijk framework. Zeker voor niet al te grote projecten.
Er worden nog steeds diversen extra opties gemaakt door de community.
De versie 3.0 ligt alleen een beetje achter qua development.
En dat is ook niet onlogisch, want Ellislab heeft ook nog een commercieel deel waar ze aan werken.
Het enige waar ze tegenaan lopen is dat ze het niet meer kunnen bijbenen.
Een logisch gevolg is dan ook om afscheid te nemen van codeigniter en het door te geven aan een nieuwe eigenaar.
Ik verwacht dan ook dat de nieuwe eigenaar dan ook iemand gaat worden die heel dicht bij ellislabs staat.
(Misschien wel uit de community?)
Persoonlijk ben ik niet echt gecharmeerd op de manier dat dit naar buiten is gebracht.
Het heeft een behoorlijke deuk opgeleverd door mensen in het ongewisse te laten.
Daardoor ontstaat een hoop paniek terwijl er niets aan de hand is.
Maar goed, zo ging het met de wisseling van eigenaar van Mysql naar Oracle ook.
Uiteindelijk is dat ook goed gekomen, en niemand hoor je meer, en Mysql leeft ook nog gewoon.
Om nu meteen over te stappen naar een ander framework is dan ook niet nodig.
Ben zelf eens gaan kijken naar iets wat dan op codeigniter zou moeten lijken en ben even aan het spelen geweest met laravel.
Nou, laat maar zitten. Het lijkt er totaal niet op.
Tegen de tijd dat ik composer had geinstalleerd en een controller met "hello World" had, had ik in codeigniter controller model en view gemaakt. Dus nee, ik houd het voorlopig gewoon bij codeigniter. :)
Gewijzigd op 14/07/2013 11:55:06 door Bart V B
Ik ga maar gewoon verder met CI...
Het is de komende maanden gewoon afwachten met de nieuwe eigenaar.
En je niet te veel laten afleiden door de "roddels" die op het net worden verspreid.
CI is een goed werkend framework, en dat blijft voorlopig nog wel zo.
dat is het m nou juist. De leercurve van CI is laag en daardoor naar mijn idee prima geschikt voor mensen die eens kennis willen maken met een framework. en zo lang het voor een hobby project is of een klein project zul je niet echt tegen problemen aanlopen.
Gewijzigd op 14/07/2013 12:45:12 door - Ariën -
Quote:
en zo lang het voor een hobby project is of een klein project zul je niet echt tegen problemen aanlopen.
En dat is nou net wat ik niet snap.
Ik hoor dit vaak dat ze tegen een "probleem" aanlopen maar vertellen niet wat.
Toegeven, de projecten die ik heb gemaakt zijn niet echt al te groot, maar ben eigenlijk wel benieuwd wat dan het "probleem" is.
- Aar - op 14/07/2013 12:44:40:
CI ondersteunt toch geen namespaces? Als je in OOP en MCV wilt stappen is het wel handig als dit dit zou leren :-)
Heb je ze nodig als je een probleem wil oplossen?
Gewijzigd op 14/07/2013 12:47:00 door Bart V B
- Aar - op 14/07/2013 12:44:40:
CI ondersteunt toch geen namespaces? Als je in OOP en MCV wilt stappen is het wel handig als dit dit zou leren :-)
nee CI ondersteunt geen namespaces
Is hier ergens goede en vooral duidelijke uitleg over te krijgen?
Gewijzigd op 14/07/2013 12:50:02 door Bas D L
Met een beetje creativiteit zou ik nog wel met functionele code het MVC kunnen maken.
Eens, dat is niet heel handig beter gezegt erg omslachtig, maar het lost een probleem op in een grote applicatie?
@bas
http://www.sitepoint.com/php-53-namespaces-basics/
Gewijzigd op 14/07/2013 12:56:52 door Bart V B
In grote projecten is het aannemelijk dat
- meerdere mensen aan een project werken.
- het project uit meerdere deelprojecten (Bundles) bestaat.
CI is hiervoor niet geschikt.
in een framework als Symfony kun je bovendien gebruik maken van Vendors.
Met Vendors kun je functionaliteit aan je project toevoegen die gemaakt zijn door een ander.
Hierdoor kom je uiteindelijk sneller tot een goed resultaat.
Toevoeging op 14/07/2013 13:01:31:
De korte uitleg van namespaces:
Het voorkomt problemen/foutmeldingen van dubbele variabele namen.
Toevoeging op 14/07/2013 13:07:54:
stel jan en willem werken aan hetzelfde project en zij maken beiden een class aan met de naam Email
wanneer uiteindelijk de code van jan en van willem beiden worden included zal het een foutmelding tot gevolg hebben omdat er maar één class de naam Email mag hebben. Met namespaces kan dit probleem verholpen worden.
@Frank Hoe?
Bas D L op 14/07/2013 13:26:03:
@Frank Hoe?
hoe wat?
@Frank, hoe verhelpt namespaces dat prbleem?
Code (php)
emailwillem.php
Code (php)
index.php: