Community CMS
Ik heb dit al eens eerder gevraagd en toen was er weinig belang bij, Maar wil het weer opnieuw vragen om te kijken of er mensen zijn die dit nu wel zien zitten.
Graag zou ik willen weten of er leden zijn die het zien zitten om een community CMS te maken.
De reden dat ik dit zou willen doen is dat ik zou willen doen is om door middel van een goede samen werking,
Een goed werkend CMS in elkaar te zetten, en waarmee iedereen die zowel veel of weinig kennis van zaken hebben hier aan mee kunnen werken.
Als iemand dit ziet zitten zou ik graag willen weten wat zijn/haar gedachten hierover zijn.
En hoe je het dan zelf voor je ziet.
Gr,
Wouter.
En daar zit het em nu juist denk ik: als je dit met een groep voor langere tijd gaat doen moet je een duidelijk plan (van aanpak) hebben, moet er tijd (en (dus) (misschien) ook geld) zijn voor zo'n onderneming anders ontspoort dze na verloop van tijd, of sterft deze een eenzame dood.
Mijn eerste vraag zou dan ook zijn: wat versta je onder een community CMS, wat komt hier in, van welke technieken en ontwikkeltools maak je gebruik, hoe werken verschillende ontwikkelaars hier aan, wie mag hierbij wat doen, maken we hierbij gebruik van code conventies etc. (tl;dr: wat is je plan van aanpak?)
Het ontwikkelen van een CMS is bepaald geen sinecure.
En zijn er geen alternatieven voor het onwikkelen van ons eigen wiel, in die zin dat je wellicht beter je tijd en energie kunt steken in bijvoorbeeld tutorials van hoe je met een bestaand framework je eigen CMS zou kunnen rollen? Of nog niet eens dat, maar dat je tutorials schrijft hoe je in bestaande frameworks (of zelfs bestaande CMSen) functionaliteit kunt bouwen? Er is al een heleboel (herbruikbare) code geschreven.
(Ik heb trouwens geen excuus dat ik dat zelf niet heb gedaan :))
Wouter Van Marrum op 07/02/2015 17:52:24:
Hallo iedereen,
Ik heb dit al eens eerder gevraagd en toen was er weinig belang bij, Maar wil het weer opnieuw vragen om te kijken of er mensen zijn die dit nu wel zien zitten.
Graag zou ik willen weten of er leden zijn die het zien zitten om een community CMS te maken.
De reden dat ik dit zou willen doen is dat ik zou willen doen is om door middel van een goede samen werking,
Een goed werkend CMS in elkaar te zetten, en waarmee iedereen die zowel veel of weinig kennis van zaken hebben hier aan mee kunnen werken.
Als iemand dit ziet zitten zou ik graag willen weten wat zijn/haar gedachten hierover zijn.
Gr,
Wouter.
Gr,
Wouter.
Dat goed plan maar zijn weinig leden die daar tijd voor over hebben.
http://www.lemoninternetbureau.nl/nl_NL/over-ons-cms-lemon-admin
Ik ben op het huidige moment bezig met een webshop te implementeren
Waarom start je geen project op github bijvoorbeeld?
Zo kunnen mensen wat vrijer meewerken aan het project.
Dan ligt de "moet" er niet zo op.
Echter denk ik dat je beter je tijd kan steken in bestaande systemen. Waarom wil je een eigen CMS? Is Wordpress of Drupal niet goed genoeg hiervoor? Je kan beter functionaliteiten die je in deze systemen mist zelf gaan maken, dan een compleet nieuw CMS te bouwen.
Als ik het zo lees, dan zou het een project moeten worden waar zowel beginners als gevorderden aan mee mogen werken. Dan is een from scratch nog niet zo'n slecht idee.
Dat is leuk om modules te maken voor de bestaande CMS-en, maar dan mis je denk ik het doel.
Persoonlijk geef ik niets om Drupal en Wordpress, maar vind het wel leuk om een paar regeltjes code te tikken en eventueel kennis over te dragen.
De reden waarom ik een cms zou willen maken met jullie is eigenlijk vrij makkelijk.
Het is dan een project waar iedereen aan kan mee helpen.
Of hij/zij nou veel, weinig of misschien totaal geen verstand heeft van php.
Het gaat erom dat je elkaar dingen kunt leren in een omgeving waar het ook daadwerkelijk gebruikt kan worden.
Het is niet zozeer dat ik een hekel heb aan frameworks of systemen die al bestaan
Maar op deze manier leer je vaak het meeste.
Zo zullen er bijvoorbeeld mensen zijn die zich aan de psr standaard willen houden.
Maar je zult ook tegenkomen dat mensen dat niet doen.
Juist in die omgeving kun je ze leren hoe en waarom Psr wordt gebruikt.
Het project zou inderdaad op github moeten.
Zowel voor het gemak als voor de communicatie die je makkelijk kunt gebruiken.
Ik hoop dat er genoeg mensen zijn die dit zien zitten.
Deze regels zijn opgesteld om als guideline te dienen voor de developers zodat je allemaal dezelfde code schrijft.
Op de weg om een propere developer te worden zou ik de PSR normen aanhouden.
Er zullen namelijk mensen zijn die nooit van psr hebben gehoord of nog nooit op die manier gewerkt.
Daar kun je dan op in springen indien je dat wilt.
Het is natuurlijk wel zo dat als er iemand mee wil helpen die alleen basis kennis heeft dat deze persoon niet gelijk de psr norm aanhoudt.
Verder zou je op http://www.c9.io tegelijkertijd aan hetzelfde bestand werken zodat je kunt laten zien hoe en waarom. ( bijvoorbeeld )
Persoonlijk zou ik overigens GitHub prefereren. Dan wil ik graag een steentje bijdragen.
Hier kun je met meerdere developers tegelijk en live aan bestanden werken.
Het doel zou zijn om een werkend CMS te maken die je misschien ook nog kunt gebruiken ( geen maak en weggooi situatie ).
Misschien is het een idee om het breder te trekken. We "zitten" al wat langer met de script-library op het forum. Daarvan is een deel niet af en een ander deel hopeloos verouderd. Als je daarvan nu repo's maakt, kun je ze nieuw leven inblazen. Via de comments in de issues en commits is dan ook te volgen hoe en waarom ze verbeterd worden.
Niet dat ik het met het voorstel oneens ben hoor, integendeel, maar het kan breder: een Community CMS zou een goed begin zijn.
In Github kan je perfect discussies starten, committen, en is vrij eenvoudig te leren.
Waar we wel aan moeten denken word het een project waar alles Engels geschreven word of in Nederlands.
Het is voor zowel een beginner als gevorderde, misschien dat het voor de beginners makkelijker te volgen is als het in hun eigen Nederlandse taal is geschreven. Althans de uitleg, en discussies. :)
Code word wat lastiger....
Ward van der Put op 09/02/2015 11:41:03:
Ik denk dat je wel duidelijk een gemeenschappelijk doel moet hebben. Dat doel is dan niet Git of PSR leren: dat zijn middelen, geen doelen.
Persoonlijk zou ik overigens GitHub prefereren. Dan wil ik graag een steentje bijdragen.
Github of Gitlab, allebei gratis.
Het doel is dingen leren. Maar ik vindt ook wel dat als je dingen leert en probeert je het netjes hoort te doen.
En PSR probeert toe te passen. Iedereen kan dat en is naar mijn mening een minimale vereiste.
Natuurlijk moet je wel op de puntjes worden gewezen hoe het beter kan. En peitje precies hoef je niet te zijn, het is immer een leer doel.
Rickert Bombaklats op 08/02/2015 11:01:15:
Ik ben al 2 jaar bezig een CMS te ontwikkelen, geschreven op Codeigniter.
Een tip voor die pagina:
Gebruik geen parralax als het niets toevoegd
Het voegt toe dat je de content blijft zien.
Andere pagina's hebben het niet omdat de website achterhaalt is en draait op een oude versie van mijn systeem.
Desalnietemin, bedankt voor je tip ik ga hem meenemen in het volgende ontwerp van de website.
@ward dat zou natuurlijk ook kunnen maar er zijn iets van 58 pagina's.
Naar mijn smaak iets teveel van het goede.