Competitie met Pijltjes
want daarmee wil ik nadat er een update in de database is uitgevoerd pijltjes weergeven ( omhoog als positie is gestegen , omlaag als is gezakt en een streepje als de positie van het team gelijk is gebleven.
de code van de competitie zelf heb ik al.
dit is de bedoeling!
kan iemand mij hiermee helpen?
Ik zou het volgende doen. Altijd de laatst gegenereerde positie in de database opslaan. En dan bij een update checken of de nieuwe positie hoger, lager of gelijk is en op basis daarvan een pijltje weergeven. Daarna de nieuwe positie opslaan als laatste.
maar mijn vraag is hoe ik dat dan moet doen, het principe begrijp ik, maar hoe en welke code moet je gebruiken?
Dat kan ik zonder je huidige code niet zeggen, heb je een voorbeeld van hoe je nu de standen ophaalt / berekent?
Uitvoering met php, eerst de waarde ophalen en dan uitrekenen of het up of down is en dan weer updaten is nodeloos extra werk. Misschien kan Ger iets van triggers zeggen?
Gewijzigd op 04/05/2015 16:42:20 door John D
Dan kan je on-the-fly berekenen wat de vorige stand was en de huidige stand. Zo krijg iedereen (elke bezoeker) een jusit pijltje te zien.
Anders maar 1x, want dan is de 'stijging' al verwerkt.
hoe kan je code posten?
@Jelle: wat bedoel je met: hoe kan je code posten?
Gewijzigd op 04/05/2015 18:23:17 door John D
Je kunt code plaatsen door deze in/tusen [code]...[/code] blokken te zetten.
Gewijzigd op 04/05/2015 21:20:50 door Thomas van den Heuvel
er moet toch een standaart code zijn om zoiets te doen? dan kan ik het zelf in mijn code stoppen
John D op 04/05/2015 16:39:30:
Misschien kan Ger iets van triggers zeggen?
Jelle Botman op 05/05/2015 12:07:44:
op basis van de inhoud uit het voorbeeld van Ger toon je het bijbehorende pijltje of een -er moet toch een standaard code zijn om zoiets te doen? dan kan ik het zelf in mijn code stoppen
Bedoel je met een "standaard code" een html code voor de pijltjes? Ik vrees dat je gewoon je gifjes moet gebruiken.
Gewijzigd op 05/05/2015 21:46:10 door Aad B
Het if-statement snap ik maar wat ik eigenlijk wil weten is hoe ik de ranking kan ophalen voor elk team.
is daar een standaard code voor om de positie van elk team op te halen?
Welke gegevens sla je op, waarvan is de positie allemaal afhankelijk?
ik geef de resultaten van de query ook weer door ORDER BY Punten.
Toevoeging op 06/05/2015 13:40:47:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
2
3
4
5
6
SELECT
team,
punten,
FIND_IN_SET(punten, (SELECT punten FROM teams ORDER BY punten DESC)) rank
FROM
teams
team,
punten,
FIND_IN_SET(punten, (SELECT punten FROM teams ORDER BY punten DESC)) rank
FROM
teams
Gewijzigd op 06/05/2015 14:19:43 door Ger van Steenderen
TeamID
Naam
Gespeeld
Punten
Winst
Gelijk
Verlies
Goals voor
Goals tegen
Logo
Positie
hoe kan ik de positie van het team checken?
de kolom positie is nog leeg omdat ik niet weet hoe ik de positie kan checken
Gewijzigd op 06/05/2015 15:27:22 door Jelle Botman
Geeft aan dat je wil vergelijken tussen de huidige en vorige positie. In principe kan dat op basis van de trigger die Ger heeft aangegeven. (zie ranking als positie). Aansluitend is er dan wel de vraag: hoe wordt de ranking/positie bepaald op het moment dat je het record of meerdere records update. Wordt de ranking bijvoorbeeld 1x per week bepaald nadat alle teams gespeeld hebben? Om je verder te helpen is meer informatie nodig. Wanneer de ranking 1x per week wordt bepaald over een hele tabel doet de trigger de rest. De trigger maakt dan de up/down pijltjes erbij.
Gewijzigd op 06/05/2015 17:51:59 door John D
"You don't have permission to access /forum/reply/97838/ on this server."
in mijn code doe ik uiteraard als team 1 gewonnen heeft = punten +3
verloren +0 en gelijk beide teams +1
elke keer als ik een uitslag van een wedstrijd heb ingevoerd moet de ranking worden geupdate voor die wedstrijd en daarnaast een pijltje weergeven (omhoog als je in positie bent gestegen, omlaag als je bent gezakt en een streepje als je op dezelfde positie blijft.)
Want veronderstel het volgende:
Team A staat op derde plaats met 56 punten, en op de 4de plaats staat team X met 55 punten.
Je voert een uitslag in voor team X + 3 punten, dan geeft het aan dat team X gestegen is maar dat zou ook betekenen dat team A een positie gedaald is. Als je daarna hetzelfde hebt voor team A is het weer andersom, terwijl ze eigenlijk gelijk zouden moeten blijven.
Of zie ik dat verkeerd?
je hebt inderdaad gelijk, misschien zou het dan handig zijn om elke speelronde de pijltjes te doen, als alle wedstrijden zijn gespeeld