configuration of definitions?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2014 16:41:22
Quote Anchor link
Hallo,

Laatst in een ander topic gebruikte iemand de term definition (setDefinition) voor het instellen van een service.

Stel ik heb een bestand met dit soort informatie:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
foo => bar
bar => foo
baz => foobar

Noemen jullie zo'n bestand dan "configuration" (zoals ik doe) of is "definitions" een betere/meer gebruikelijke naam?

PHP hulp

PHP hulp

28/11/2024 18:47:28

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

16/02/2014 17:09:25
Quote Anchor link
In dat topic was Definition de class voor de definitie van één service in de servicecontainer van Symfony. Configuratie is dan in minstens twee opzichten ruimer: de configuratie omvat meer dan één service en de configuratie omvat niet alleen services.

Het is ergens wel een puristisch en vergezocht verschil. Gebruik je php.ini nu voor het initialiseren van PHP of het configureren van PHP? Zoiets.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2014 17:18:53
Quote Anchor link
>> de configuratie omvat meer dan één service

Ja, maar dan kun je het bestand dus "definitionS" noemen. Waar het mij om gaat is wat de gebruikelijke naam is voor een bestand waarin je de "instellingen" opslaat van een aantal services. Of stel je hebt bijvoorbeeld een bestand waarin je Nederlandse vertalingen hebt staan.

welcome => "welkom op mijn site"
goodbye -> "tot ziens"

Spreek je dan (in algemene zin) over een configuratiebestand of over een definitions bestand?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

16/02/2014 17:24:10
Quote Anchor link
Configuratie.

Wouter J

Wouter J

16/02/2014 17:31:25
Quote Anchor link
Voor vertaling zou ik spreken over een "catalogue".

Maar voor configuratie zou ik praten over configuration :)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2014 17:32:05
Quote Anchor link
@Ward: Oké, thanks.

@Wouter:

Het ging me erom hoe je in het algemeen een bestand noemt met dit soort verwijzingen:

foo => bar
bar => foo

Zijn dat in algemene zin configuratiebestanden of definition bestanden?
Gewijzigd op 16/02/2014 17:33:25 door Ozzie PHP

Wouter J

Wouter J

16/02/2014 17:37:06
Quote Anchor link
Wat is foo en wat is bar?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2014 19:31:16
Quote Anchor link
Foo zou bijv de id van een service kunnen zijn, en bar een array met de classnaam en de argumenten. Maar het zou bijv. ook de instellingen van een pagina kunnen met nieuwsberichten kunnen zijn, bijv.

highlighted => 3
total_amount => 10

Toon 10 nieuwsberichten waarvan de eerste 3 zijn gehighlight.

Wouter J

Wouter J

16/02/2014 20:08:58
Quote Anchor link
En dat hoort allemaal bij: Juist de configuratie :)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2014 20:33:24
Quote Anchor link
hehe... oké dan...

Maar wat is dan het verschil tussen een configuration en een definition? Wat wordt er met definition bedoeld?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

16/02/2014 20:53:30
Quote Anchor link
Symfony: “Definition represents a service definition.”

Definition doet mij echter sterk denken aan define(), dus het definiëren van constanten.

Wouter J

Wouter J

16/02/2014 21:12:12
Quote Anchor link
Define (definition) is letterlijk vertaald "definiëren". Bij een definition spreek je dus over het definiëren van iets. Bij een service definition definieer je bijv. de service, je geeft aan welke klasse het is, welke argumenten het heeft, welke methods aangeroepen moeten worden, etc.

Configure (configuration) is letterlijk vertaald "configureren". Hierbij moet je denken aan instelling en opties. Je bent niet meer iets aan het definiëren, je bent gewoon wat instelling aan het instellen.

Map* (mapping) gebruik je om te configureren hoe het "iets" in "iets anders" moet worden omgezet. Bijv. zoals je in je vorige topic al zag: Hoe een object moet worden omgezet naar een JSON string.

* Deze heb ik even toegevoegd om het lijstje compleet te maken
Gewijzigd op 16/02/2014 21:12:48 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2014 21:15:29
Quote Anchor link
Oke... maar als je dus een bestand hebt met daarin de "instellingen" van een aantal services, dan spreek je dus over een "definitions" bestand, en niet over een configuration bestand?

Wouter J

Wouter J

16/02/2014 21:19:51
Quote Anchor link
Je spreekt niet van instellingen van een aantal services, je spreekt van instellen van een aantal services. En laat dat laatste nou net define betekenen in het engels :)
Gewijzigd op 16/02/2014 21:20:14 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2014 21:23:08
Quote Anchor link
>> Je spreekt niet van instellingen van een aantal services

Wel als je het hebt over "de "instellingen" van een aantal services" :)
Instellingen lijkt mij dan definitions. Maar de vraag is dus, als je een bestand zou hebben met die definitions, ga je dat bestand dan ook zo noemen, bijv. "mailer_definitions.yml".

Wouter J

Wouter J

16/02/2014 21:26:08
Quote Anchor link
Nee, gewoon "config/mailer.yml"

Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2014 21:43:07
Quote Anchor link
Okeej... maar dan vind ik het wel vreemd dat je setDefinition gebruikt als je een service gaat instellen. Waarom in het ene geval spreken over config en in het andere geval over definitions. Dat zorgde bij mij ook voor de verwarring.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.