constructor

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Software Ontwikkelaar C# .NET

Functie omschrijving Startende Software Ontwikkelaar gezocht met kennis van C# .NET! Ben jij net klaar met je opleiding en ben je op zoek naar je eerste echte werkervaring? Of heb jij al enige werkervaring maar ben toe aan iets nieuws? Dan is dit de perfecte kans voor jou! Wij zoeken namelijk een Junior Software Ontwikkelaar die klaar is voor een nieuwe uitdaging bij een leuke werkgeven in de regio Zeist. In deze functie werk jij vaak aan verschillende projecten en ga je bij klanten op bezoek. Ben jij op zoek naar een functie met uitdaging, diversiteit en verantwoordelijkheid? Dan is

Bekijk vacature »

Back-end programmeur

Functieomschrijving Heb jij kort geleden je MBO of HBO ICT in ontvangst mogen nemen? Of ben je klaar voor een nieuw hoofdstuk in jouw carrière? Voor een uitdagende werkgever in de regio van Tilburg zijn wij op zoek naar een ambitieuze back-end programmeur met affiniteit met MS Acess. Samen met een enthousiast team ben je verantwoordelijk voor het bouwen van maatwerk software voor hun klanten. Je hebt kennis of ervaring van SQL, Maar affiniteit met MS Acess is nog belangrijker. Je bent sociaal naar klanten en flexibel ingesteld. Je denkt altijd in kansen en gaat graag de uitdaging aan. Verder

Bekijk vacature »

Low Code Developer

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en ben jij HBO afgestudeerd in de richting van IT? Heb jij verstand van datamodellering, NO CODE Platformen en kun jij het aan om projecten te leiden? Voor een leuke opdrachtgever in omgeving Capelle aan den IJssel zijn wij op zoek naar een No Code developer die zich bezig gaat houden met het optimaliseren van bedrijfsprocessen bij klanten in heel het land! Wat ga je hier zoal doen? Je gaat geen code kloppen maar bedenken hoe applicaties eruit moet komen te zien. Je gaat werken met een non code platform, je

Bekijk vacature »

Embedded Software Developer

Functie omschrijving Ben jij een Embedded Software Developer die affiniteit heeft met de allernieuwste technieken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar een Embedded Software developer. Binnen deze rol houdt jij je bezig met alle werkzaamheden die nodig zijn om een functionaliteit te bouwen. Denk aan ontwerpen, architectuur, programmeren en algoritmes. Je voert test en validatie werkzaamheden uit bij de implementatie bij de klant. Ben jij enthousiast en een echte team player? Lees dan snel verder en laat wat van je horen! Bedrijfsprofiel Onze opdrachtgever bestaat uit een groot aantal creatieve en ambitieuze ontwikkelaars. Ze

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Junior Java Developer

Dit ga je doen Full stack web- en appdevelopment; Vertalen van de functionele wensen naar de technische specificaties; Sturing geven aan/klank board zijn voor de software teams; Trainen van de software teams; Sparren met klanten; Meedenken over architectuur. Hier ga je werken De organisatie is een bureau welke websites en mobiele applicaties bouwt voor verschillende toonaangevende organisaties. Hierbij richten zij zich voornamelijk op de sectoren leisure, overheid en zorg. De sfeer intern kenmerkt zich door informaliteit, gezelligheid en ambitie. Ze werken dag in dag uit samen om mooie producten op te leveren voor hun klanten. Op dit moment zijn er

Bekijk vacature »

Medior/senior Front-end developer (Vue.js)

Functie Als Front-end developer ben je uiteindelijk overkoepelend aan de slag voor de 3 ontwikkelteams die ieder aan een specifiek product werken. In samenwerking met de UX-designer en de huidige Front-end developer zorg je voor gebruiksvriendelijke software. Lijkt het jou interessant om complexe problemen op te lossen en feautures naar een hoger niveau te tillen? En vind je het niet erg om oudere delen van de applicaties te refactoren i.c.m. het toevoegen van nieuwe functionaliteiten? Dan komen wij graag met je in contact. Eisen • HBO werk- en denkniveau (ze kijken niet naar papieren, maar naar denkniveau, motivatie en zelfredzaamheid)

Bekijk vacature »

Network Engineer (f/m/d) in Heidelberg

Network Engineer (f/m/d) The IT Services team operates and supports the IT infrastructure and services at EMBL headquarters in Heidelberg and at the laboratory’s sites in Barcelona and Rome. As part of IT Services, the Network team is responsible for managing and developing the network infrastructure in our data centres, on campus, and to our external network providers. As a leading scientific institution with highly data-intensive research, extensive data flows at and between the laboratory’s six sites and to the Internet, EMBL is connected to national and international scientific networks using state-of-the-art technologies from vendors including Cisco, Extreme Networks and

Bekijk vacature »

Senior .NET developer

Functie Als Senior .NET ontwikkelaar ga jij aan de slag in ons Research & development team. Ons team bestaat uit 17 collega’s! Wij zijn momenteel druk bezig met het opzetten van een geheel nieuwe architectuur voor een nieuw product. Hierbij maken wij o.a. gebruik van VS2022 en .NET 6.0. Jouw functie is dan ook voornamelijk backend georiënteerd bij ons. Aangezien wij meetapparatuur ontwikkelen voor de chemische industrie is het ook erg belangrijk om kwalitatief hoogwaardige software te ontwikkelen voor de besturing hiervan. Verder ben jij verantwoordelijk voor het designen, implementeren en testen van nieuwe features. Ook zorg jij voor toekomstbestendige

Bekijk vacature »

Team Lead/ Lead developer gezocht (Hands-on, PHP,

Functie Als Team Lead ben je de leider van één van de ontwikkelteams binnen de organisatie. Je leidt als lead developer een goed draaiend team dat werkt aan complexe en duurzame applicaties en API’s. Vanuit je kennis en ervaring ben je in staat het grote plaatje te blijven overzien, en kritisch mee te denken over bijvoorbeeld de architectuur, maar ook de algehele aanpak binnen het project. Je laat je team niet alleen technisch goed functioneren maar ben ook betrokken bij het menselijke aspect. Zo weet jij je collega’s te motiveren en begeleiden in hun dagelijkse werk. Buiten het team ben

Bekijk vacature »

Functioneel applicatiebeheerder - SOP-SYS-SAM

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Functioneel Applicatiebeheerder op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je gaat samenwerken in een team van circa 15 functioneel applicatiebeheerders en gaat onderdeel uitmaken van een DevOps team. Met dit team ga je applicaties (laten) ontwikkelen en beheren. Hierbij concentreer je je vooral op de functionele aspecten, zodat

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Software Developer / .NET / Azure

Dit ga je doen Als Lead .NET Software Developer zal je je bezig houden met: Het vertalen van bedrijfswensen naar een technische roadmap; Uitwerken van nieuwe architectuur / designs; Het team aansturen en motiveren; Toezien op de kwaliteit van de code; Mee ontwikkelen van nieuwe features en applicaties. Hier ga je werken Deze organisatie is op dit momenteel marktleider in het ontwikkelen van productielijnen voor de voedselindustrie en heeft een wereldwijd klantnetwerk. Binnen deze organisatie is het team van software developers dagelijks bezig met het ontwikkelen van maatwerk oplossingen om alle productiemachines aan te sturen, maar ook bedrijf kritische applicaties

Bekijk vacature »

Mendix Consultant / Developer

Dit ga je doen Het in kaart brengen en analyseren van de functionele wensen van de klant rondom Mendix applicaties; Het fungeren als sparringpartner voor de (interne) klanten; Het opstellen van requirements en het vertalen hiervan naar technische mogelijkheden; Het opstellen van user stories; Het bouwen van de Mendix applicaties in samenwerking met jouw team of zelfstandig; Het testen van op te leveren software en het zorg dragen voor de implementatie; Trainen van gebruikers in het gebruik van de applicatie; Werken in een Agile omgeving. Hier ga je werken De organisatie begeeft zich in de retail branche en focust zich

Bekijk vacature »

Full stack developer

Wat ga je doen als Full stack .NET developer Microsoft 365? Je stelt je op als sparringpartner voor het team en PO over toekomstige functionaliteiten, architectuur en mogelijke nieuwe producten. Je bent mede-verantwoordelijk voor het vertalen en omzetten van een user story in een passend technisch design. Je implementeert functionaliteiten op basis van een technisch design en user story. Je bent mede-verantwoordelijk voor het beheer van Azure DevOps, waaronder het beheer van GIT, Build Pipelines, Release Pipelines en geautomatiseerde testen. Hier herken jij jezelf in Hbo werk- en denkniveau of hoger aangevuld met relevante certificeringen en/of cursussen; Minimaal 3 jaar

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

23/10/2013 18:16:23
Quote Anchor link
In "puur" OOP waar is dan de constructor voor bedoeld?

Voorbeeld. Stel we hebben een paths class en we willen (eenmalig) de path prefix instellen, dan lijkt me dit uitermate geschikt om via de constructor te doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php

private $path_prefix;

public function __construct($path_prefix) {
  $this->path_prefix = $path_prefix;
}

?>

We hebben nu het voorbereidende werk gedaan, namelijk de path prefix instellen. Prima! Maar, wat zien we nu ook vaak? Dit:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php

private $path_prefix;

public function __construct($path_prefix, $paths = []) {
  $this->path_prefix = $path_prefix;
  $this->add($paths);
}

?>

Zoals je ziet is er nu in de constructor een mogelijkheid om direct bij het instantieren van de class een array met paden mee te geven. Hierdoor kunnen we dit doen...

Code (php)
1
2
3
<?php
$paths
= new Paths($path_prefix, $paths);
?>

en hoeven we niet dit te doen...

Code (php)
1
2
3
4
<?php
$paths
= new Paths($path_prefix);
$paths->add($paths);
?>

Nu is mijn vraag... als je de $paths direct via de constructor meegeeft, is dat dan eigenlijk wel goed OOP? Is de contructor daar ook echt voor bedoeld?

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 21:45:03

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

23/10/2013 19:50:30
Quote Anchor link
Oef, ben je een nieuwe wetboek aan het schrijven voor programmeurs of zo?

first and for all:
een constructor kan geen waarde returnen. Hou dat in het achterhoofd. Want wat zou er zoal fout kunnen gaan in het stukje $paths->add()? Het zal je niet lukken om een rechtstreekse foutmelding terug te geven.

dan:
mijn slogan is dat een constructor bedoelt is voor initialisatie. dus de prefix setten in de constructor is prima. als het add() ook enkel het setten van variabelen is dan is dat dus ook prima.

Wouter J

Wouter J

23/10/2013 19:53:20
Quote Anchor link
>> Want wat zou er zoal fout kunnen gaan in het stukje $paths->add()? Het zal je niet lukken om een rechtstreekse foutmelding terug te geven.
Ooit gehoord van exceptions?

Ozzie, er is geen OO wetboek, maar het is strict genomen voor initialisatie. Dus niet de add() functie. Maar gelukkig zijn we ook nog allemaal developers en geen oo-wetboek-robots en daarom kunnen we lekker de add() functie in de constructor stoppen als we willen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

23/10/2013 20:16:42
Quote Anchor link
Hehe, ik moest lachen om jullie reacties. Ik snap dat er geen OO wetboek is, maar ik wil voor mezelf zoveel mogelijk proberen om consequent te programmeren. En als een constructor alleen voor initialisatie is dan wil ik me daaraan proberen te houden.

>> mijn slogan is dat een constructor bedoelt is voor initialisatie. dus de prefix setten in de constructor is prima. als het add() ook enkel het setten van variabelen is dan is dat dus ook prima.

Uhm... en dan is dus de vraag wat initialisatie is. In mijn ogen, maar als het niet klopt verbeter me!, is initialisatie alles wat de class nodig heeft om te kunnen werken. Het prefix path is nodig om de paden te kunnen prefixen, maar het adden van paden zou dan toch nooit in de constructor thuishoren?

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

24/10/2013 01:31:17
Quote Anchor link
Even googlen:
resultaat 1Het geven van een waarde aan een variabele bij de definitie daarvan. Als je van tevoren al weet welke waarde een variabele moet krijgen, kun je die meteen bij de declaratie een waarde geven.
resultaat 2waarde toekennen aan een gegevensobject aan het begin van zijn levenscyclus
Gewijzigd op 24/10/2013 01:37:25 door Frank Nietbelangrijk

Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/10/2013 01:50:14
Quote Anchor link
Hmmm, ik mis in deze definities het begrip "initialisatie".

Stel je hebt een pdf-generator, dan zou je dit kunnen doen:

Code (php)
1
2
3
4
<?php
$pdf
= new PDF($data, 'mijn_pdf', '/path/waar/ie/moet/worden/opgeslagen/');
$pdf->generate();
?>

Je zou ook dit kunnen doen:

Code (php)
1
2
3
4
<?php
$pdf
= new PDF();
$pdf->generate($data, 'mijn_pdf', '/path/waar/ie/moet/worden/opgeslagen/');
?>

In voorbeeld 1 wordt alles in de contstructor geset. In voorbeeld 2 wordt het meegegeven aan de method zelf. Mijn idee is dat optie 2 de juiste is. Volgens mij is de constructor alleen bedoeld om de class "gebruiksklaar" te maken.

In mijn eerdere voorbeeldje zou ik dus denken dat het setten van een path prefix thuishoort in een constructor (het "gebruiksklaar" maken van de class), maar het adden van paths niet. Dat is namelijk niet nodig om de class "gebruiksklaar" te maken, en zou dus moeten gebeuren via een aparte add() method.

Kijk jij er ook zo tegenaan?

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

24/10/2013 02:16:00
Quote Anchor link
nee.

Beide methodes kunnen juist zijn. Ik lees uit het eerste PDF voorbeeld dat de class bedoeld is om één PDF te genereren. ik bedoel met één dan dat je niet twee verschillende pdf's gaat maken en als je dat wel wilt moet je een tweede instantie van de class aanmaken.

uit het tweede PDF voorbeeld lees ik dat ik maar één keer een PDF class hoef te instantiëren en er vervolgens allerlei verschillende pdf's uit kan genereren. dus dit:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?php
$pdf
= new PDF();

$pdf->generate($data, 'mijn_pdf', '/path/waar/ie/moet/worden/opgeslagen/');
$pdf->generate($data2, 'mijn_pdf2', '/path/waar/ie/moet/worden/opgeslagen/');
?>

Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/10/2013 02:22:24
Quote Anchor link
Hmmm, tja... misschien niet het beste voorbeeld dan :)

Terug naar m'n paths voorbeeld dan maar weer...

Hoort het zo:

Code (php)
1
2
3
4
5
<?php
$paths
= new Paths($paths_data1);  // de constructor roept intern de add($paths) functie aan
// hier wat andere code...

$paths->add($paths_data2);
?>

... of hoort het zo:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?php
$paths
= new Paths();
$paths->add($paths_data1);
// hier wat andere code...
?>

In optie 1 geef je data mee die direct in de constructor wordt geset, maar die niet per se nodig is om de class "gebruiksklaar" te maken. Als je die data niet via de constructor meegeeft, dan werkt de class namelijk nog prima. Ik denk daarom dat voorbeeld 2 de juiste (of betere) OO manier is. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?
Gewijzigd op 24/10/2013 02:26:03 door Ozzie PHP

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

24/10/2013 08:58:11
Quote Anchor link
Kun je iets nuttigs doen na new Paths() zonder de methode Paths::add() te gebruiken? Is het antwoord "Nee", dan hoort add() bij het initialisatieproces en zou ik een constructor gebruiken die drie prototypen ondersteunt en de keuze overlaat aan de gebruikers van de klasse:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
// Duidelijk gestructureerd en overzichtelijk.
$paths = new Paths();
$paths->add($paths_data1);

// Dit is heel logisch ...
$paths = new Paths($paths_data1);

// ... als dit ook wordt ondersteund.
$paths = new Paths($paths_data);
?>

Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/10/2013 09:07:46
Quote Anchor link
Ward, dank je voor je reactie.

$paths_data1 en $paths_data2 zijn gewoon arrays waar verschillende paden inzitten (het zijn geen typen)

>> Kun je iets nuttigs doen na new Paths() zonder de methode Paths::add() te gebruiken?

Je moet het zo zien. Met de add method kun je telkens (arrays met) nieuwe paden toevoegen.

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
<?php
$array
= array('foo' => 'pad/naar/foo', 'bar' => 'pad/naar/bar');
$paths->add($array);
// hier weer wat code...
$array = array('foobar' => 'pad/naar/foobar', 'baz' => 'pad/naar/baz');
$paths->add($array);
?>

Het adden van de paden is in mijn ogen geen wezenlijk onderdeel van het "gebruiksklaar" maken van de class. Want als ik gewoon dit doe:

Code (php)
1
2
3
<?php
$paths
= new Paths();
?>

... dan werkt de class prima, en kan ik gewoon gebruik maken van de add() method. En daarom denk ik dus dat het toevoegen van paden niet thuishoort in de constructor. Ben je het daar mee eens, of niet?
Gewijzigd op 24/10/2013 09:10:39 door Ozzie PHP

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

24/10/2013 09:17:37
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 24/10/2013 09:07:46:
Het adden van de paden is in mijn ogen geen wezenlijk onderdeel van het "gebruiksklaar" maken van de class. Want als ik gewoon dit doe:

Code (php)
1
2
3
<?php
$paths
= new Paths();
?>

... dan werkt de class prima, en kan ik gewoon gebruik maken van de add() method. En daarom denk ik dus dat het toevoegen van paden niet thuishoort in de constructor. Ben je het daar mee eens, of niet?

Ja en nee. De uiterste consequentie van deze argumentatie is namelijk dat je helemaal nooit een constructor nodig hebt: je kunt immers altijd alles naar methoden delegeren.

Als je na new Paths() slechts een lege huls hebt en je meestal pas na add() iets zinvols kunt doen, dan zou ik de constructor inzetten.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/10/2013 09:31:34
Quote Anchor link
Oké. In het "echte" voorbeeld gebruik ik de constructor om een path prefix in te stellen. Deze path prefix wordt automatisch voor ieder path geprefixed. Deze path prefix is dus nodig om de paden te kunnen adden. Die path prefix stel ik dan ook in via de constructor.

Code (php)
1
2
3
4
<?php
$paths
$paths->add($array);
?>

Kijk, in dit geval gebruik je de constructor dus om een class te initialiseren. En volgens mij is dat waar de constructor voor is bedoeld.

Ik snap dat het makkelijk is om via de constructor meteen een paar paden mee te geven, maar wat ik dus wil weten is, is of dat goed OO is. Volgens mij is de constructor (officieel gezien) alleen bedoeld om een class te initialiseren, en niet om "extra" dingen te doen. Maar ik weet het niet zeker. Ik snap dat het heel makkelijk is om iets via de constructor toe te voegen, maar is dat ook de bedoeling van de constructor. Voor iets noodzakelijks als het toevoegen van een path prefix denk ik van wel, maar voor het toevoegen van paden zelf zou ik denken van niet. Dit is dus wat ik graag zou willen weten.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

24/10/2013 10:48:00
Quote Anchor link
Wat versta je dan onder "gebruiksklaar"? Welke eigenschappen moeten direct na het initialiseren al "gebruiksklaar" zijn? En welke pas nadat je ze hebt "klaargezet" door een methode aan te roepen? Volgens mij zijn zulke vragen slechts ontwerpbeslissingen en is er niet een bepaalde keuze altijd "fundamenteel" beter OOP.

Bij jouw voorbeeld zou ik twee ontwerpbeslissingen laten meespelen.

Code (php)
1
2
3
4
<?php
$paths
$paths->add($array);
?>

1. Gebruik je altijd/meestal/vaak onmiddellijk Paths::add()new Paths()? Dan zou ik de methode add() toegankelijk maken via de constructor.

2. Kun je iets zinvols doen met het object na new Paths() zonder ooit de methode Paths::add() aan te roepen? Heb je iets aan het object zonder add()? Is het antwoord "Nee", dan zou ik add() ook toegankelijk maken via de constructor — misschien zelfs met een vereist argument als er altijd een pad moet worden opgegeven.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/10/2013 11:15:43
Quote Anchor link
>> 1. Gebruik je altijd/meestal/vaak onmiddellijk Paths::add() ná new Paths()?

Ja, in feite altijd.

>> 2. Kun je iets zinvols doen met het object na new Paths() zonder ooit de methode Paths::add() aan te roepen?

Nee, want dan zitten er geen paden in. Ik snap nu wel wat je bedoelt... Iets om over na te denken inderdaad :-/

Kris Peeters

Kris Peeters

24/10/2013 11:54:55
Quote Anchor link
In PHP maakt het weinig uit, omdat alles gebeurt binnen de zelfde microseconde (nu ja...).

Maar stel je voor: je maakt een Windows programma.
Iets om foto's te resizen of filteren of zo.
Foto's in de GUI slepen; destination settings zetten; op de knop drukken ...

Je zult 200 foto objecten hebben (De fotograaf was nogal trigger happy).
Dan wil je pas zo laat mogelijk de resources in dat object zien; anders neemt dat veel te lang veel te veel geheugen in.

Dus in de constructor initieer je de variabelen die op settings lijken.
bv. het pad van de foto.

Pas wanneer je - 1 voor 1 - de foto's gaat resizen, roep je methode init() aan.
Dan pas maak je je object echt gebruiksklaar.
Zorg trouwens ook voor een methode free()

Je zit met een tijdsduur waar je op moet letten.
Gewijzigd op 24/10/2013 12:01:31 door Kris Peeters

Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/10/2013 14:28:13
Quote Anchor link
Kris, thanks voor je reactie, maar wat is dan in mijn voorbeeld met de Paths class volgens jou de juiste methode?

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.