contract vs offerte
Een vraag voor de ondernemers onder ons. Wat is eigenlijk het verschil tussen een contract en een offerte? Zover ik het begrijp, is een offerte een vrijblijvend aanbod, maar je kunt er ruimte op vrijmaken voor de handtekening van de klant. Als die de offerte dan ondertekent, geldt de offerte als contract. Wat is dan eigenlijk het verschil vraag ik me af.
Stel ik kom bij een klant en ik doe een voorstel dat ik voor hem een website maak. Bied ik dan een offerte aan, of een contract? Of is beide mogelijk ... en zo ja, wat is dan het verschil?
Alvast dank voor jullie reacties.
Een contract is een definitieve afspraak/overeenkomst.
Of een ondertekende offerte als contract geldig is weet ik niet.
Gewijzigd op 10/09/2015 02:10:50 door Ozzie PHP
Lijkt mij persoonlijk dat als er 'ja' wordt gezegd en er dan een bevestiging op de offerte met handtekeningen en dergelijke is vastgelegd, voldoende. Maar of dat wettelijk erkend is kan ik niet zeggen.
Toevoeging op 10/09/2015 03:02:06:
Ik heb een beetje zitten googlen en op de gevonden sites (rechtswinkel, kassa etc) lijkt een getekende offerte rechtsgeldig te zijn.
Gewijzigd op 10/09/2015 03:03:00 door - SanThe -
Je ziet ook wel eens offertes met contract-achtige clausules, die de opdrachtgever ter plekke kan ondertekenen. Je moet het ijzer immers smeden als het heet is: "Wilt u hier maar even tekenen?"
Gewijzigd op 10/09/2015 07:03:17 door Ward van der Put
En stel je hebt een offerte met een prijs van € 1.000 en de klant zeg "ik wil € 800". Uiteindelijk middel je en wordt de nieuwe prijs € 900. Pas je dit dan direct op de offerte zelf aan? Of is het dan de bedoeling dat ik thuis alsnog een contract opstel met de nieuwe prijs van € 900?
Doorhalen of er iets bij schrijven is bij zowel offertes als contracten inderdaad ook niet ongebruikelijk en rechtsgeldig. Let er wel op dat je bij handgeschreven toevoegingen ook een paraaf laat zetten.
En op het moment dat een offerte wordt ondertekend, wordt ie dan zowel door mij als de klant ondertekend of alleen door de klant? En is een ondertekende offerte een "ondertekende offerte" of is het na ondertekenen een contract?
Ja, je kunt een offerte aanbieden en de klant vragen die voor akkoord ondertekend te retourneren.
>> En op het moment dat een offerte wordt ondertekend, wordt ie dan zowel door mij als de klant ondertekend of alleen door de klant?
Dat is wel zo netjes ja, omdat je je met je eigen handtekening zelf ook duidelijk committeert aan de opdracht. Je hoeft alleen niet ter plekke samen te tekenen alsof je met elkaar in het huwelijk treedt; je kunt ook de offerte aanbieden als een ondertekende brief (eventueel met bijlagen zoals functionele specificaties).
Kijk er daarnaast een beetje commercieel naar: je wilt omzet draaien en daarom wil je niet dat paperassen onderop een stapel blijven liggen of voor tig revisies heen-en-weer moeten worden gemaild.
(Is een ondertekende offerte hetzelfde als een contract?)
Een contract is eigenlijk een algemene term voor een schriftelijk overeenkomst.
Een getekende offerte is ook een overeenkmst, dus een contract.
De term offerte gebruik je eigenlijk alleen bij een levering van een dienst of product.
Daarin staat oa wat er word geleverd, tegen welke prijs, wanneer, ed.
Maar jij bepaald wanneer je werkt als het maar volgens de afspraken en op tijd af is.
In eerste instantie zou ik dan ook gewoon met offertes werken.
Je zou met je opdrachtgever ook een algemener contract kunnen op stellen voor iets wat over langere tijd loopt.
Bijvoorbeeld dat je elke maand een x aantal uren werk voor hem doet.
Ik zou daar een beetje mee oppassen en niet te snel iets tekenen.
Uurtje, factuurtje is dan het beste.
Vertrouwen in elkaar is belangrijk en dat moet je soms even de tijd geven.
Grt Pieter
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overeenkomst_%28contract%29
https://nl.wikipedia.org/wiki/Offerte
Gewijzigd op 10/09/2015 18:51:00 door Pieter R
De juridische werking van aanbod en acceptatie is in het Nederlands recht heel simpel: een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Je zet iets daarom vooral op papier om twee redenen: misverstanden uitsluiten (praten we over hetzelfde?) en bewijslast achteraf (we hebben het toen zus-en-zo afgesproken). Of je dat dan doet met een contract, een offerte, een mailtje of achterop een servet maakt niet uit.
Gewijzigd op 10/09/2015 19:07:47 door Ward van der Put
Okidoki, thanks allemaal :-)
Van een contract spreek je eerder bij doorlopende werkzaamheden, zoals bv onderhoud van een website. Dan moet je goed opletten met clausules als beeindiging van contract en peijswijzigingen bv.
Thanks voor de aanvulling tortuga!
Dus als je een nieuw raamkozijn wil, neem je geen contract bij de venster-boer. Je neemt een product af (1 raamkozijn met alle opties etc) en dat voor een bepaalde prijs. Die prijs wil ik vooraf weten, dus vraag ik een offerte. Ik ga akkoord en onderteken die offerte. Dan wordt het een opdracht.
Nadat de opdracht klaar is, is het niet vanzelfsprekend dat ik weer zaken met hem ga doen.
Bij een contract is dat meestal wel het geval. Daardoor kunnen opdrachten (voor de klant) goedkoper, want er komen er gegarandeerd meer (zie handtekening op contract).
Thanks ... maar stel je gaat voor een klant een website maken, dan moet je gaan vastleggen wat er gaat gebeuren en hoe lang het gaat duren. Dat kan bijv. wel een paar maanden zijn. Het is dus echt een traject waar je over praat. Dan heb je toch een soort van overeenkomst (contract) nodig lijkt me. Of niet?
sorry dat ik mezelf hierin stort.
Normaliter heb je een offerte, waarin je je klant een voorstel doet, dit voorstel is vrijblijvend, en hoeft de klant niet mee eens te zijn.
In deze offerte zal je inderdaad zoals tortuga aangaf ook een vervaldatum moeten hebben.
Als de klant het er niet mee eens is, en je komt samen tot een andere overeenkomst, is het verstandig om een nieuwe offerte te maken waarin jullie je ook aan de vervaldatum houden.
Afspraken over hoe lang het gaat duren voordat je je product oplever zal in algemene voorwaarden moeten opgenomen worden, denk ik ? Deze kun je eventueel bij de offerte bijvoegen. Of eventueel in een functioneel ontwerp ?
Normaliter op moment van het leveren van product ontvangt de klant een factuur, waarin staat wat de klant jou schuldig is, en je een betalingstermijn aangeef. (let op) veel bedrijven hanteren een standaard betalingsperiode van 6 weken, dan sta je wel zwak als je op je eigen factuur de klant 2 weken de tijd geef ;)
Neem in algemene voorwaarden ook op, wie er eigenaar wordt/is van de 'broncode', hier is vaak onenigheid over.
Ik maak ook iOS en OSX apps, de klant wil soms graag de broncode hebben, hoewel ik daar meer geld voor reken omdat ik dan (bij bepaalde projecten) eventueel toekomstig werk misloop omdat ze dat dan kunnen uitbesteden aan een ander.
Even ter aanvulling: het staat de klant uiteraard altijd vrij om wel of niet op een aanbod in te gaan. Soms staat er op een offerte iets in de trant van "deze offerte is vrijblijvend". Dat betekent dan weer iets heel anders, namelijk dat degene die de offerte aanbiedt zijn aanbod mag intrekken, zélfs als de klant de offerte al heeft geaccepteerd (en het dus een overeenkomst is geworden).
> Afspraken over hoe lang het gaat duren voordat je je product oplever zal in
> algemene voorwaarden moeten opgenomen worden
Als er iets níet in algemene voorwaarden opgenomen moet worden, is het dat wel. ;-) De oplevertermijn is bij uitstek iets om in de overeenkomst vast te leggen. Algemene voorwaarden zijn overkoepelend voor alle overeenkomsten, en een oplevertermijn is heel erg gebonden aan een specifiek product.
> Deze kun je eventueel bij de offerte bijvoegen.
Als 'deze' slaat op de Algemene Voorwaarden, dan moet je heel erg oppassen met het woord 'eventueel'. Als de klant niet de gelegenheid heeft gehad de AV in te zien voordat hij de overeenkomst aangaat, zijn ze in principe niet geldig voor die overeenkomst. Het is dus verstandig om -in ieder geval als je voor het eerst zaken doet met een klant- de AV meteen bij de offerte te voegen. In dit geval kun je je er niet vanaf maken door onderaan je offerte een regeltje op te nemen dat je AV van toepassing zijn; een rechter maakt daar gehakt van.
> Of eventueel in een functioneel ontwerp ?
Deze zin snap ik uberhaupt niet.. ;-) Zowel wanneer het slaat op de AV als wanneer het slaat op de oplevertermijn betreft het dingen die niet in een functioneel ontwerp thuishoren.
> veel bedrijven hanteren een standaard betalingsperiode van 6 weken, dan sta je wel zwak
> als je op je eigen factuur de klant 2 weken de tijd geef ;)
Hangt ervan af. Als jouw betalingstermijn alleen in je AV staat misschien wel (omdat in een heleboel inkoopvoorwaarden dergelijke bepalingen in de AV worden afgewezen) maar als het expliciet in de overeenkomst is opgenomen, heeft de klant zich gewoon aan jouw betalingstermijn te houden.
Meer tips/adviezen zijn en blijven welkom. Leer ik weer wat bij :-)
Ozzie PHP op 13/09/2015 15:04:06:
@Eddy
Thanks ... maar stel je gaat voor een klant een website maken, dan moet je gaan vastleggen wat er gaat gebeuren en hoe lang het gaat duren. Dat kan bijv. wel een paar maanden zijn. Het is dus echt een traject waar je over praat. Dan heb je toch een soort van overeenkomst (contract) nodig lijkt me. Of niet?
Thanks ... maar stel je gaat voor een klant een website maken, dan moet je gaan vastleggen wat er gaat gebeuren en hoe lang het gaat duren. Dat kan bijv. wel een paar maanden zijn. Het is dus echt een traject waar je over praat. Dan heb je toch een soort van overeenkomst (contract) nodig lijkt me. Of niet?
Ja, maar het is niet zo dat jij een contract aangaat voor 'websites' aanmaken.
Stel dat het bedrijf een extra website wil (andere niche bijvoorbeeld), dan doe je dat toch ook niet gratis. Je hebt de afspraak/opdracht om 1 website naar specificaties te maken voor een X bedrag.
Daar heb je 5 maanden de tijd voor.
Maar het is niet zo dat jij 5 maanden lang websites voor hem maakt.