Controle dubbele invoer over twee kolommen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

PHP Noob

PHP Noob

29/02/2012 14:37:54
Quote Anchor link
Goedemiddag,

In mijn database heb ik in een tabel "boeken" twee kolommen: Schrijver en Titel.
Nu is het mogelijk te controleren op dubbele invoer op een van deze kolommen,
Titel zou de meest logische zijn. Echter, het kan voorkomen dat twee verschillende
schrijvers een zelfde titel gebruiken en in dat geval moet de titel ook toegevoegd kunnen worden.

Vraag:
Is het mogelijk om te controleren op unieke waarde over twee kolommen?
(dus bij invoer combi schrijver en titel te controleren)

Alvast bedankt voor evt. reacties!

PHP hulp

PHP hulp

14/11/2024 18:15:41

Frank WD

Frank WD

29/02/2012 14:45:36
Quote Anchor link
Kijk eens na de optie DUPLICATE.

Erwin H

Erwin H

29/02/2012 15:35:42
Quote Anchor link
Er zijn meerdere opties om dat te doen.

1 - je kan voor de insert een select doen waarbij je alleen die rijen selecteerd waarvan boektitel en auteur gelijk zijn aan het ingevoerde.
2 - met distinct kan je alle rijen selecteren die verschillend van elkaar zijn, waarbij verschillend over alle kolommen wordt bekeken (dus twee boeken van dezelfde auteur worden gewoon geselecteerd, twee auteurs met dezelfde titel ook, maar twee identieke titels van dezelfde auteur niet).
3 - je kan een UNIQUE INDEX zetten op de kolommen titel en auteur (dus een index over twee kolommen) waardoor er geen records meer kunnen worden opgeslagen die dezelfde waarde hebben voor beide kolommen.

PHP Noob

PHP Noob

29/02/2012 15:37:57
Quote Anchor link
Bedankt voor de opties.
Ik ga straks de mogelijkheden (en moeilijkheden haha) van Duplicate, distinct en unique index is bekijken.

Top weer!

Jeroen VD

Jeroen VD

29/02/2012 16:48:45
Quote Anchor link
Je kunt ook een kolom toevoegen met een auto-increment. Dan kun je voor titel en schriver toevoegen wat je wilt

Eddy E

Eddy E

29/02/2012 16:55:17
Quote Anchor link
Verplicht ISBN-nummer invullen en die is altijd uniek (ook zelfde schrijver, zelfde titel, andere druk...)

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.