Controle dubbele invoer over twee kolommen
PHP Noob
29/02/2012 14:37:54Goedemiddag,
In mijn database heb ik in een tabel "boeken" twee kolommen: Schrijver en Titel.
Nu is het mogelijk te controleren op dubbele invoer op een van deze kolommen,
Titel zou de meest logische zijn. Echter, het kan voorkomen dat twee verschillende
schrijvers een zelfde titel gebruiken en in dat geval moet de titel ook toegevoegd kunnen worden.
Vraag:
Is het mogelijk om te controleren op unieke waarde over twee kolommen?
(dus bij invoer combi schrijver en titel te controleren)
Alvast bedankt voor evt. reacties!
In mijn database heb ik in een tabel "boeken" twee kolommen: Schrijver en Titel.
Nu is het mogelijk te controleren op dubbele invoer op een van deze kolommen,
Titel zou de meest logische zijn. Echter, het kan voorkomen dat twee verschillende
schrijvers een zelfde titel gebruiken en in dat geval moet de titel ook toegevoegd kunnen worden.
Vraag:
Is het mogelijk om te controleren op unieke waarde over twee kolommen?
(dus bij invoer combi schrijver en titel te controleren)
Alvast bedankt voor evt. reacties!
PHP hulp
14/11/2024 18:15:41Frank WD
29/02/2012 14:45:36Erwin H
29/02/2012 15:35:42Er zijn meerdere opties om dat te doen.
1 - je kan voor de insert een select doen waarbij je alleen die rijen selecteerd waarvan boektitel en auteur gelijk zijn aan het ingevoerde.
2 - met distinct kan je alle rijen selecteren die verschillend van elkaar zijn, waarbij verschillend over alle kolommen wordt bekeken (dus twee boeken van dezelfde auteur worden gewoon geselecteerd, twee auteurs met dezelfde titel ook, maar twee identieke titels van dezelfde auteur niet).
3 - je kan een UNIQUE INDEX zetten op de kolommen titel en auteur (dus een index over twee kolommen) waardoor er geen records meer kunnen worden opgeslagen die dezelfde waarde hebben voor beide kolommen.
1 - je kan voor de insert een select doen waarbij je alleen die rijen selecteerd waarvan boektitel en auteur gelijk zijn aan het ingevoerde.
2 - met distinct kan je alle rijen selecteren die verschillend van elkaar zijn, waarbij verschillend over alle kolommen wordt bekeken (dus twee boeken van dezelfde auteur worden gewoon geselecteerd, twee auteurs met dezelfde titel ook, maar twee identieke titels van dezelfde auteur niet).
3 - je kan een UNIQUE INDEX zetten op de kolommen titel en auteur (dus een index over twee kolommen) waardoor er geen records meer kunnen worden opgeslagen die dezelfde waarde hebben voor beide kolommen.
PHP Noob
29/02/2012 15:37:57Bedankt voor de opties.
Ik ga straks de mogelijkheden (en moeilijkheden haha) van Duplicate, distinct en unique index is bekijken.
Top weer!
Ik ga straks de mogelijkheden (en moeilijkheden haha) van Duplicate, distinct en unique index is bekijken.
Top weer!
Jeroen VD
29/02/2012 16:48:45Je kunt ook een kolom toevoegen met een auto-increment. Dan kun je voor titel en schriver toevoegen wat je wilt
Eddy E
29/02/2012 16:55:17Verplicht ISBN-nummer invullen en die is altijd uniek (ook zelfde schrijver, zelfde titel, andere druk...)