controle

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

C# ontwikkelaar

Functie omschrijving Werk jij graag met C# en het .NET framework in een leuk familiebedrijf? Lees dan snel verder! Jouw takenpakket hierbij is: Je gaat maatwerk software ontwikkelen en softwareoplossingen creëren. Je gaat werken in een Microsoft omgeving (ASP.NET) en gebruikt daarnaast C# en MVC. Samen met het huidige IT team binnen deze organisatie verwerk je de wensen van de klant tot een (eind)product. Daarnaast optimaliseer je de bestaande software. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de omgeving van Best en is een echt familiebedrijf. Je komt te werken in een klein team van developers, die zich voornamelijk bezighouden met

Bekijk vacature »

Backend Developer PHP Laravel SaaS

Dit ga je doen Het ontwikkelen van nieuwe features die bijdragen aan de groei van de klanten van de organisatie; Je denkt mee over nieuwe innovaties, features en verbeteringen in de applicatiearchitectuur; Je draagt bij aan de continue ontwikkeling van jouw team doordat je elke dag streeft naar het verbeteren van jouw eigen prestaties; Je neemt actief deel aan Scrum meetings en de Backend Guild. Hier ga je werken Voor een snel groeiend bedrijf, in de regio Nieuw Vennep, zijn wij opzoek naar een ervaren Backend Developer. De organisatie is actief in de e-commercebranche en ontzorgt haar klanten middels een

Bekijk vacature »

Senior Java developer

Dit ga je doen Jouw taken als Senior Java Developer zijn: Het maken van strategische keuzes omtrent de nieuwbouw van applicaties; Het maken van technische ontwerpen; Hands-on mee ontwikkelen met het team (met o.a. Java FX, JDBC, SQL, REST, Jax-RS, JSON, Maven, JUnit en Spring (boot)); Reviewen van code en feedback geven op collega developers; Analyseren en oplossen van bugs/incidenten door het onderlinge verband te kunnen leggen van verschillende losstaande systemen. Hier ga je werken Het bedrijf waar je als Senior Java Developer komt te werken staat internationaal bekend om het testen van bodemstructuren door middel van echotechnieken en beeldherkenning.

Bekijk vacature »

Front-end developer E-Commere

Functie E-commerce is een ‘’snelle’’ wereld. Om hierin continu voorop te blijven omarmen ze in een vroeg stadium nieuwe technieken. Een webshop is nooit af en kan altijd beter, sneller en efficiënter. Tegelijkertijd hebben ze vanaf hun oprichting altijd vastgehouden aan kwaliteit boven snelheid, en dit loont. Als front-end developer heb je een adviserende rol en sta je aan het eindpunt van alles wat met designs te maken heeft. Je overlegt met klanten en collega’s, en zet je in om ideeen om te zetten tot unieke concepten. Je bent het aanspreekpunt voor de klant en bewaakt tevens de planning. Eisen

Bekijk vacature »

Java developer

Functie Je gaat aan de slag als Tester voor een aantal mooie projecten. Je komt terecht in een DevOps team waar jij aan de slag gaat om de kwaliteit te waarborgen omtrent de maatwerk software voor de klanten. Je draait je hand er niet voor om de adviserende rol te bekleden op het gebied van testautomatisering en het opzetten van testframeworks. Zoals aangegeven ga je daadwerkelijk in het eigen team aan de slag en is het daarnaast ook gebruikelijk bij de klanten op locatie te komen om te werken aan de opdrachten. Je krijgt zodoende echt een mooie kijk in

Bekijk vacature »

PHP ontwikkelaar

Functie Met een complex en uitgebreid e-commerce platform, een eigen PIM-systeem en eigen scan applicatie – krijg jij dagelijks te zien hoe jouw werk gebruikt wordt door miljoenen gebruikers. En we staan qua development pas in de startblokken, aangezien er nog meerdere projecten op de plank liggen te wachten! Ons huidige development team bestaat uit 8 programmeurs. Er wordt dagelijks gereflecteerd op geschreven code, Scrum taken en kennisdelen onderling is een must. Onze voertaal binnen ons team is Engels, dit omdat wij twee internationale collega’s hebben. Ons huidige “IT Landschap” bestaat voornamelijk uit allerlei losse onderdelen die individueel, maar ook

Bekijk vacature »

Ervaren C#.NET programmeur

Functieomschrijving Voor een moderne werkgever in regio Prinsenbeek zijn wij op zoek naar een ervaren C#.NET programmeur die graag de uitdaging aangaat. Je houdt je bezig met het ontwikkelen van maatwerk webapplicaties voor diverse klanten, waarbij complexe processen optimaal worden ondersteund. Verder ziet jouw takenpakket er als volgt uit: Ontwikkelen en onderhouden van C#.NET-applicaties; Schrijven van hoogwaardige, herbruikbare codes; Schrijven van technische documentatie en gebruikershandleidingen; Bijdragen aan het ontwerp en de architectuur van softwaretoepassingen; Troubleshooten en oplossen van bugs in softwaretoepassingen; Werken met databases en dataopslagoplossingen; Implementeren van beveiligingsoplossingen en het waarborgen van de beveiliging van applicaties en gegevens. Bedrijfsprofiel

Bekijk vacature »

Back-end programmeur

Functieomschrijving Heb jij recent jouw HBO ICT diploma in ontvangst mogen nemen? Of ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Voor een erkende werkgever in regio Waalwijk zijn wij op zoek naar een back-end developer. Kennis of ervaring met C# & SQL is een must! Je houdt je bezig met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten; Je bent verantwoordelijk voor de beheer en ontwikkeling van de software; Je draagt bij aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de C# based applicaties; Je test de software en ontwikkelt deze door; Je brengt de aanpassingssuggesties van klanten in kaart, om ze

Bekijk vacature »

Back-end programmeur

Functieomschrijving Heb jij kort geleden je MBO of HBO ICT in ontvangst mogen nemen? Of ben je klaar voor een nieuw hoofdstuk in jouw carrière? Voor een uitdagende werkgever in de regio van Tilburg zijn wij op zoek naar een ambitieuze back-end programmeur met affiniteit met MS Acess. Samen met een enthousiast team ben je verantwoordelijk voor het bouwen van maatwerk software voor hun klanten. Je hebt kennis of ervaring van SQL, Maar affiniteit met MS Acess is nog belangrijker. Je bent sociaal naar klanten en flexibel ingesteld. Je denkt altijd in kansen en gaat graag de uitdaging aan. Verder

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Full stack developer

Functie Binnen een ontzettend stimulerende werkomgeving kom jij te werken in een software team van 14 developers. Met ontzettend stimulerend bedoel ik een modern pand, wat voorzien is van alle nodige soft- en hardware, zodat jij jouw werk goed kan uitvoeren. Daarnaast zitten ze in een bos, waardoor je in een groene omgeving rustig kunt werken. Het team bestaat uit front end, back end en full stack developers. Jij krijgt dus de keuze hier waar jij jezelf het liefst op zou richten, maar de voorkeur gaat uit naar back end. Er wordt hier Scrum (agile) gewerkt in multidisciplinaire teams met

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Front-end Angular developer

Functie In jouw rol als Front-End developer werk je samen met de backend developers om middels tweewekelijkse sprints het platform naar een hoger niveau te tillen. Hiernaast heb je affiniteit met data en werk je graag samen met het team om de gegevensintegriteit en -beveiliging te waarborgen, om ervoor te zorgen dat de gebruiker wereldwijd de beste SaaS-services heeft. Deze organisatie heeft meer dan 100 mensen in dienst, waarvan er 45 in Nederland werken. Het ontwikkelteam bestaat uit 10 mensen en is verdeeld in 2 scrumteams. Het eerste team bestaat uit Java en Scala ontwikkelaars. Het tweede team, waar jij

Bekijk vacature »

.Net ontwikkelaars voor de zorgsector

Bedrijfsomschrijving Voor onze klant in de omgeving van Zwolle zijn wij op zoek naar een ervaren .Net ontwikkelaar, bij voorkeur met ervaring binnen de belangrijkste sector van Nederland, namelijk: de zorgsector. Deze internationale organisatie ontwikkelt software voor de zorgsector. Er werken zo'n 25 medewerkers hard aan een oplossing die gebruikt wordt door heel Nederland. Er heerst een informele sfeer waarbij er altijd ruimte is voor een grapje. Je collega's zijn stuk voor stuk sterke ontwikkelaars vanuit verschillende achtergronden en met verschillende leeftijden. Je komt hier terecht in een organisatie die zich hard inzet om de zorgsector te verbeteren. De mogelijkheden

Bekijk vacature »

Developer

Functie omschrijving Gaat jouw hart sneller kloppen van software developen in C#.NET? Voor een softwarebedrijf in regio Den Bosch zijn wij op zoek naar een C# programmeur. Lees snel verder! Wat ga je doen? Je gaat werken met C# en ASP.NET MVC Framework om onder meer webapplicaties, webshops en websites te ontwikkelen. Je optimaliseert de bestaande software en helpt mee aan het automatiseren van bedrijfsprocessen. Je gaat samen met je collega's de juiste oplossing op basis van de wensen van de klanten uitwerken tot een mooi product. Bedrijfsprofiel Het ontwikkelen van softwareoplossingen en kantoorautomatiseringen is waar dit bedrijf voor staat.

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2013 00:48:25
Quote Anchor link
In het verleden heb ik wel eens een vergelijkbare vraag gesteld, maar ik ben benieuwd hoe jullie er vandaag de dag tegenover staan.

De vraag luidt: wat controleer jij?

Ik zag zojuist in een ander topic dat iemand alvorens een view te includen ging controleren of de view wel bestaat. Op zich niks mis mee, maar hoe ver ga jij hierin? Controleer jij ALTIJD of een bestand aanwezig is alvorens je het gaat parsen of laden? Ook als je zeker weet dat dat bestand gewoon altijd aanwezig is? En wat doe je met bijv. met configuratiesettings die je ophaalt op basis van hun ID? Haal je die gelijk op omdat je weet dat de setting bestaat? Of controleert jouw get() functie stiekem nog even of je wel een geldige ID hebt ingegeven?

Ik ben benieuwd...

PHP hulp

PHP hulp

24/11/2024 01:30:47

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/12/2013 07:48:34
Quote Anchor link
Wat van buiten komt, controleer je natuurlijk altijd.

Intern voer je een controle alleen uit wanneer dat meer oplevert dan kost. Een baten/lasten-verhouding is er meestal wel ergens.

Als je elke require bijvoorbeeld in een file_exists() verpakt, verdubbel je het aantal uitstapjes naar het file system. Dat zijn de kosten/lasten. Kun je vervolgens niets zonder vereist bestand, dan zijn de opbrengsten/baten nul. Einde van de vergelijking is dan dat het niets oplevert en alleen maar iets kost en dan doe je dat dus niet.

Zo'n vergelijking kan natuurlijk ook anders uitpakken. Bijvoorbeeld een uitstapje naar een database heeft vrij hoge kosten/lasten. Dan levert het al gauw meer op om eerst even te controleren of een ID die je in een query stopt wel voldoet aan de ID's in het datamodel.

Michael -

Michael -

13/12/2013 10:01:52
Quote Anchor link
Alles wat dynamisch is controleren (get,post,etc) alles wat statisch (include,etc) is zou niet nodig hoeven zijn.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2013 11:00:57
Quote Anchor link
Bedankt voor jullie reacties.

@Ward:

>> Kun je vervolgens niets zonder vereist bestand, dan zijn de opbrengsten/baten nul.

Oké, en in zo'n geval gebruik jij dan neem ik aan gewoon een require die uitmondt in een fatal error als het bestand niet bestaat?

@Michael:

>> Alles wat dynamisch is controleren (get,post,etc) alles wat statisch (include,etc) is zou niet nodig hoeven zijn.

Oké. Dat lijkt mij inderdaad een mooie stelregel. Maar ik zie dus heel vaak code voorbijkomen waarin bijv. wordt gecontroleerd of een bepaalde view wel bestaat. Als je uitgaat van een MVC model, dan controleer je eerst of iemand een geldige route heeft aangeroepen. Als de route (URL) klopt, dan hoef je vervolgens toch niet ook nog eens te controleren of de view wel bestaat?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/12/2013 11:09:52
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 13/12/2013 11:00:57:
>> Kun je vervolgens niets zonder vereist bestand, dan zijn de opbrengsten/baten nul.

Oké, en in zo'n geval gebruik jij dan neem ik aan gewoon een require die uitmondt in een fatal error als het bestand niet bestaat?

Inderdaad. Moet je maar opletten bij het uploaden. Required betekent immers: vereist.

Er zijn overigens frameworks die precies het tegenovergestelde doen. Die gebruiken een view, een controller, een plug-in en zelfs een template of een afbeelding wanneer die aanwezig is in de daarvoor bestemde directory. Ze implementeren dus via file_exists() een omgekeerde beslissingsregel: is het geïnstalleerd, dan moet het kennelijk worden gebruikt.

Lijkt mij niet handig of verstandig, want zo bouw je een kaartenhuis dat volledig afhankelijk is van de directory- en bestandsstructuur.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2013 11:27:11
Quote Anchor link
Dat lijkt me inderdaad niet handig.

Ik ben dan wel nog even benieuwd hè... met mijn filesystem class kan ik een bestand laden (via file_get_contents). Nu check ik dus in die load() method eerst of het bestand bestaat. Zo niet dan gooi ik een exception. Dit had ik ingebouwd omdat mijn filecacher gebruik maakt van het filesystem. Als ik dan een bestand wil loaden en het bestaat niet, gooit het filesystem een exception. Nu zit ik me dus af te vragen of ik de verantwoordelijkheid niet moet verplaatsen. De controle weghalen uit de load() method van het filesystem en in plaats daarvan een is_file() toepassen in de load() method van de cacher. Wat vind jij? Normaal gesproken kan het toch niet gebeuren dat een bestand zomaar van de server verdwijnt? Of kan zoiets in uitzonderlijke gevallen wel gebeuren door een hick-up van de server of iets dergelijks?
Gewijzigd op 13/12/2013 11:41:19 door Ozzie PHP

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/12/2013 11:35:05
Quote Anchor link
Ik zou de file cacher rechtstreeks loslaten op bestanden en er geen filesystem-klasse tussen zetten. Of meer precies: de file cacher direct de verantwoordelijkheid geven over de eigen cachedirectory en je filesystem gebruiken voor al het andere.

Als ik het zo lees, is je filesystem-klasse weinig meer dan een OOP-wrapper voor PHP-functies. Dat voegt alleen overhead toe die je juist bij een cache niet wilt.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2013 11:40:54
Quote Anchor link
Ja, is een overweging. Maar waar gebruik je in de praktijk dan een filesystem voor? Mijn filesystem kan wel een complete directory verwijderen. Als ik dat zou inbouwen in de filecacher dan ben ik code aan het kopiëren en dat is ook niet helemaal juist. Maar het is iets om over na te denken.

Maar mijn andere vraag... is het mogelijk dat een bestand zomaar ineens van de server verdwijnt? Niet omdat je het bestand zelf hebt verwijderd (hetzij handmatig of dmv code) maar echt buiten jouw "schuld" om. Kan een bestand zomaar ineens verdwijnen? Bijv. omdat de server een hick-up heeft? Of komt zoiets nooit voor?

Michael -

Michael -

13/12/2013 11:55:05
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 13/12/2013 11:40:54:
Maar mijn andere vraag... is het mogelijk dat een bestand zomaar ineens van de server verdwijnt? Niet omdat je het bestand zelf hebt verwijderd (hetzij handmatig of dmv code) maar echt buiten jouw "schuld" om. Kan een bestand zomaar ineens verdwijnen? Bijv. omdat de server een hick-up heeft? Of komt zoiets nooit voor?

Er zijn natuurlijk altijd wel situatie te bedenken. Zo was er bij mijn hosting laatst een probleem opgetreden waarbij ze een backup moesten terug zetten, maar deze backups bleken corrupt te zijn waar door een oudere backup werd terug gezet. Als ik dan een dag voor dat probleem een bestand erop had gezet, was ie niet meer te vinden. Je kunt je afvragen hoe vaak dit voorkomt en of dit een probleem is.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/12/2013 11:55:12
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 13/12/2013 11:40:54:

Ja, bijvoorbeeld bij een beschadigde schijf kunnen bestanden corrupt en daardoor onleesbaar worden. Kleine kans dat je daarvan last hebt, want bij de meeste servers is het bestandssysteem bijvoorbeeld met een RAID-configuratie redundant uitgevoerd.

Waar je eerder last van hebt, is onprofessioneel ge*** van sommige providers. Bijvoorbeeld wanneer een server kapot gaat en ze de back-up van 24 uur geleden terugzetten op een nieuwe zonder je even in te seinen...

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2013 12:06:36
Quote Anchor link
Lol... vrijwel identieke reacties van jullie beiden wat betreft het terugzetten van een back-up.

Maar nu de cruciale vraag. Bij sommige cruciale bestanden die je requiret werkt niks meer als die bestanden niet bestaan. Als het echter gaat om een view/template dan zou de rest van de website nog gewoon kunnen werken. Echter, als ik niet zou controleren of een view bestaat... en er is inderdaad een back-up teruggeplaatst en het bestand ontbreekt, dan zal ik hier misschien nooit achter komen, omdat ik er niet op controleer en dus ook geen melding ontvang. Wellicht dan toch een goed idee om altijd te controleren of een bestand bestaat?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/12/2013 12:19:56
Quote Anchor link
Als je toch een controle gaat bouwen, waarom dan niet een kleine applicatie schrijven die de integriteit van alle kritieke bestanden controleert? Bijvoorbeeld md5_file() wordt vaak gebruikt voor downloads: heeft een bestand een andere MD5-hash gekregen, dan is het gewijzigd. Je hoeft dan niet allerlei klassen en applicaties vol te stoppen met controles, maar voert op een hoger niveau een volledige "server integrity check" uit. Kun je meteen mee controleren of je server niet gecompromitteerd is.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2013 12:29:35
Quote Anchor link
Oeh... dat lijkt me een mooi project voor "ooit" :-) Hoe zou je zoiets moeten aanpakken dan?

Voor nu gaat het me om iets heel simpels. Bijvoorbeeld, iemand roept de pagina www.mijnsite.nl/contact aan. Als je dan de bijbehorende view/template gaat laden, zou je dan wel of niet file_exists() gebruiken om eerst te controleren of die view bestaat? Of laad je de view/template direct in?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/12/2013 12:54:50
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 13/12/2013 12:29:35:
Oeh... dat lijkt me een mooi project voor "ooit" :-) Hoe zou je zoiets moeten aanpakken dan?

Voor nu gaat het me om iets heel simpels. Bijvoorbeeld, iemand roept de pagina www.mijnsite.nl/contact aan. Als je dan de bijbehorende view/template gaat laden, zou je dan wel of niet file_exists() gebruiken om eerst te controleren of die view bestaat? Of laad je de view/template direct in?

Doe het dan meteen goed. Een contactpagina is typisch iets dat zelden verandert. Die haal je dus op uit je file cache. De rest komt er pas in twee situaties aan te pas bij een cache-update: als de contactgegevens veranderen óf als de template verandert (en die verandering meer behelst dan een aanpassing van een CSS-bestand).

Daarna pas is de volgende vraag aan de orde. Aangezien je view/template nu alleen nog maar eens in de zoveel maanden hoeft aan te spreken voor een cache-update, kun je daarin inderdaad prima file_exists() gebruiken óf een uitstapje maken naar je eigen FileSystem-klasse. Dat kost overhead, maar voor één request per zoveel maanden speelt dat geen rol.

Gaat het dan fout, door een ontbrekend bestand, dat blijf je de cache gebruiken en stuur je een noodkreet-mailtje naar de webmaster.

Bouw geen losse klassen maar denk in oplossingen. Wat je links weglaat, moet er rechts soms bij. Wat je nu niet doet, moet je later alsnog doen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2013 13:02:46
Quote Anchor link
Hmmm, oké... maar ook als je de contactpagina uit de cache zou halen, moet je een bestand ophalen. En zeker bij een cache-pagina lijkt het me handig om te kijken of de cache wel bestaat. Dus dan krijg je daar alsnog een file_exists. Of mis ik nu iets?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/12/2013 13:10:02
Quote Anchor link
Inderdaad, in de cache is file_exists() onmisbaar. Sterker nog, je zult soms ook nog de datum en tijd van het cachebestand willen controleren om na te gaan of het cachebestand niet verouderd is, dus is hiervoor nog een uitstapje langs het filesystem nodig.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2013 13:13:03
Quote Anchor link
>> dus is hiervoor nog een uitstapje langs het filesystem nodig.

Gaat het filesystem de tijd van het bestand controleren?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/12/2013 13:38:23
Quote Anchor link
Hangt ervan af welke beslissingsregels je voor de TTL van de cache instelt. De grootste snelheidswinst boek je met een clientcache, maar daarvoor moet je per verzoek controleren of de versie op de server niet actueler is dan de versie op de client.

Controles zijn soms overbodig. Je kunt bijvoorbeeld elke nacht via een cronjob de complete cache vernieuwen of elk uur de oudste 10% updaten. Verzin maar een werkbare beslissingsregel.

Je kunt de controle buiten het filesystem om doen door een last-modified te registreren bij de content in de database. Achterom wil je als admin vaak ook nog een cache-update kunnen forceren, bijvoorbeeld omdat je een template hebt aangepast.

Wel nuttig om daar eens naar te kijken, want je kunt er gigantische snelheidswinst mee boeken, tot een factor 10. Bij elk HTTP-verzoek een complete HTML-pagina in elkaar fietsen met queries en echo's is minder vanzelfsprekend dan het lijkt.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2013 13:48:08
Quote Anchor link
Allright, thanks voor de tips!

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.