Controleren of bezoekers website al activiteiten hebben aangegeven
Er mag dan slechts 1 keer op de betreffende activiteit worden geklkt.
Bij leden is die controle eenvoudig.
Maar bij niet leden heb ik wat problemen.
Ik kan op IP checken, maar gsm kan zowel vast- of variabel IP-adres hebben.
Een cookie is ook nauwelijks een optie, omdat er meerdere activiteiten kunnen worden aangevinkt.
Heeft iemand een ander idee?
Gewijzigd op 26/04/2018 14:43:48 door - Ariën -
Ik zou zeggen dat de simpelste manier om dit op te lossen het verplicht stellen van registratie is op het moment dat iemand zich op wil geven voor een activiteit. Dan heb je in eerste instantie dit probleem niet.
Gewijzigd op 26/04/2018 15:07:25 door Thomas van den Heuvel
Het nadeel van de hash is dat zodra de cookie vergaat, dat de koppeling ook weg is. Maar het is wel een brug zodat je de activiteiten over kan zetten naar een leden-account.
Voor leden heb ik dit inderdaad al gerealiseerd.
Maar lijkt me aardig, dat als indicatie wordt aangegeven
hoeveel leden en niet-leden er in principe aanwezig zijn.
Wat nog wel zou kunnen is een variant op de optie van Arien.
Wellicht een array met de verschillende activiteiten in 1 cookie.
Maar dan moet ik aantal mogelijkheden wel inperken tot bijv. 10.
Toevoeging op 26/04/2018 15:24:46:
En na 2 weken verdwijnen de flyers (dag na activiteit). En dient dus de cookie weer aangepast te worden.
Houd er wel rekening mee dat cookies nooit permanent zijn. Sommige mensen laten die vanzelf weer verdwijnen bij sluiten van de browser.
Er zijn G3 en G4 mobieltjes.
Er kunnen vaste iP adressen zijn of variable IP.
Met vaste IP kan ik dat mogelijk gebruiken ( geen 100% zekerheid, ivm proxies, of hidden IP)
Is het nu zo dat met variabel IP adres, de locaties wel hetzelfde blijven... Bijv. Amsterdam met geografische gegevens?
Beetje offtopic, maar wel interessant:
Ik ken zelfs een verhaal van iemand die Amerika niet binnenkwam omdat hij in Syrië geweest was, terwijl daar geen sprake van was. Wat bleek... Het ip-adres waarmee hij zijn reis had geboekt was voorheen in Syrië uitgegeven, maar was overgenomen door een Europees bedrijf, en de lijsten met eigendom van de IP-adressen waren in Amerika niet up-to-date.
Correct me if i'm wrong on some points ;-)
Gewijzigd op 26/04/2018 15:47:40 door - Ariën -
déja-vu. Ook zou je iets met een nonce (een token dat elk page request verandert) kunnen proberen om van de afhankelijkheid van IP af te komen. Bijvoorbeeld pak de user agent i.c.m. een random string ofzo, dat heeft wellicht voldoende "entropie".
Maar dit zijn technisch vrij geavanceerde oplossingen waarbij je van de hoed en de rand moet weten.
Als je niet aan dit avontuur wilt beginnen is e.e.a. afschermen met een login gewoon veel simpeler.
Ik heb een Maar dit zijn technisch vrij geavanceerde oplossingen waarbij je van de hoed en de rand moet weten.
Als je niet aan dit avontuur wilt beginnen is e.e.a. afschermen met een login gewoon veel simpeler.
Hans De Ridder op 26/04/2018 14:19:56:
Een cookie is ook nauwelijks een optie, omdat er meerdere activiteiten kunnen worden aangevinkt.
Dan klopt je begrip of implementatie van cookies niet. Een cookie leidt naar een user agent. Wat die user agent aan activiteiten of andere dingen heeft, handel je op de server af.
Edit. Excuus Thomas, ik had al geantwoord voordat ik keek hoe zo'n déjà vu er zou kunnen uitzien. ;-)
Gewijzigd op 26/04/2018 18:47:01 door Ward van der Put
Ik heb het nu zo, dat er een cookie wordt aangemaakt met unieke code.
Als de flyer wordt geactiveerd, dan wordt deze waarde gestuurd naar de flyer.
En vervolgens komt deze in komma gescheiden string terecht.
Bij uitlezen wordt deze gecontroleerd, en het flyervinkje gedeactiveerd als code in de string voorkomt.
Na verdwijnen van flyer verdwijnen ook de telling en de string automatisch.
Maar zocht naar alternatief, die wat veiliger was.
en had class gevonden om gegevens te genereren.
Maar als er zoveel variabelen zijn met IP en omzeilen, dan is dit ook eindstation.
Bedankt voor het meedenken.
Daarvoor hebben we onder andere een gestandaardiseerd datatype:
http://schema.org/Event
En niet minder belangrijk, we hebben daarmee een datatype dat Google een bijzondere behandeling geeft, onder ander voor mobiele telefoons:
https://developers.google.com/search/docs/data-types/event
En we hebben ook nog een gezegde:
Niet trekken aan een dood paard.
Gewijzigd op 26/04/2018 19:05:29 door Ward van der Put