Cookie waarschuwing maken
Ik heb gisteren mijn eerste echte klant te pakken die een website wilt. Ik ben al een heel eind. Ik heb nu het volgende probleem:
Ik wil graag dat er een Javascript alert in het scherm verschijnt. Hij controleert aan de hand van een cookie of dat moet. De pagina stuurt echter geen alert naar hem scherm. Wie weet wat ik dan fout doe?
Relevante code:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
if (!isset($_GET['cookie'])) {
setcookie("cookie", 'false');
Header ('Location: index.php?page=index&cookie='. $_COOKIE['cookie'] .'/#'); }
if ($_GET['cookie'] == false) {
?>
<script>
alert('Deze website bewaard uw gegevens via cookies. Klik op Oke om verder te gaan')
</script>
<?php
setcookie("cookie", 'true');
?>
if (!isset($_GET['cookie'])) {
setcookie("cookie", 'false');
if ($_GET['cookie'] == false) {
?>
<script>
alert('Deze website bewaard uw gegevens via cookies. Klik op Oke om verder te gaan')
</script>
<?php
setcookie("cookie", 'true');
?>
Gewijzigd op 27/11/2012 20:02:46 door Koen Hollander
Je gaat dit hopelijk niet doen via een get parameter? Kijk eens naar echte tools voor dit, dat werkt stukken beter.
@Wouter. Dankje. Ik heb er al 1 gevonden:
http://www.daisycon.com/nl/tools/cookietool/
Gewijzigd op 27/11/2012 20:08:21 door Koen Hollander
En er is niet zo vervelend als een alert() of een complete popup, dus toon liever een vriendelijk balkje.
Gewijzigd op 27/11/2012 21:59:19 door - Ariën -
Kijk hier eens naar dit is eigenlijk waar Aar het over heeft. (met Jquery)
Maar deze zijn een heel stuk gebruikersvriendelijker en mooier dan een javascript alert()...
Kijk maar of er 1 voor je tussen zit die je kan of wilt gebruiken.
Linkje Cooky
Even naar de linkjes kijken
Mijn persoonlijke mening: Koen zou je dat nou wel doen??? Enne je klant WILT geen website maar jet klant WIL een website.
Gewijzigd op 29/11/2012 20:15:29 door John D
Toevoeging op 29/11/2012 20:22:04:
Mijn klant wil een website. ik neem moeilijke delen over uit andere scripts. Het gaat me wel lukken.
Ontopic: Ik doe die cookie controle later wel.
Ik zou me eerder geen zorgen maken om de cookie controle, maar om de beveiliging en de basis van je website. Verder zou ik je aanraden om geen delen van andere websites over te nemen als je niet weet wat ze doen want dit is alleen maar slecht. Denk hierbij aan beveiligingen lekken en eventuele uitbreiding in de toekomst. :)
Koen Hollander op 29/11/2012 20:21:41:
ik neem moeilijke delen over uit andere scripts.
Weet je zeker dat dat wel een goed idee is? Als ik zo eens naar een stukje code van je kijk zie ik gewoon één rommeltje. Je zou beter zelf eens wat leren over PHP (tutorials, ..) en als je dan toch code wilt zien kijk dan eens naar goede code zoals bijvoorbeeld code die in frameworks gebruikt wordt.
Toevoeging op 29/11/2012 22:04:40:
Ik zie mensen vaak praten over JS, jQuery, OOP. Noem maar op, en ik voel me zo alleen als PHP, HTML en wat CSS. Ik vind PHP echt leuk. ik leen de bieb plat over PHP. Ik word langzaam beter. Punt: Is het genoeg om de 3 bovenstaande talen (half) te begrijpen, als ik echt van het programmeren mijn werk wil maken?
jQuery = Javascript-programma waarbij je veel minder Javascript hoeft te kennen.
OOP = moeilijke techniek van PHP waarbij je veel standaard-dingen gaat gebruiken.
Valt wel mee dus.
Dus je punt zal kunnen zijn. goed boék, veel tutorials lezen. en dan zal het me wel lukken?
Een boek is handig. (Zo leer ik het ook) Maar de boeken uit de bieb kunnen zwaar verouderd zijn. Let daar goed mee op.
Het is natuurlijk altijd beter om je te focussen op 1 ding tegelijk: Wat vind je leuker: De back-end (php en sql) of de front-end (html en css)? Die ga je als eerst echt goed onder de knie krijgen. Dan ga je je verdiepen in de andere kant, weer echt goed. Na een jaar heb je dan beide talen goed onder de knie en dan kan je het gaan uitbouwen met leuke dingetjes zoals JavaScript. Als je dan vertrouwen hebt dat je denkvermogen goed is, wat ik eerlijk gezegd nu nog lang niet vind bij jou, kun je ook aan OOP beginnen. En daarnaast kun je nog 'frameworks' of beter gezegd 'libraries' als jQuery of MooTools leren om wat dingen sneller te maken in JavaScript, je kan gaan werken met PHP frameworks en OOCSS leren. Maar denk er wel aan: 1 ding tegelijk, anders leer je van alles wat en dus van alles niks.
Ga je ook aan de slag met MySQL? Zoek en lees dan ook over datamodelleren en normaliseren. Meestal is dit maar een stiefkindje en maken de developers de meest bizarre tabellen en wordt informatie dubbel opgeslagen. Voorkom ook het ophalen van bakken met data en zoeken in php while loops naar het juiste gegeven....
Je dient een ondubbelzinnige goedkeuring/toestemming te krijgen van de gebruiker om cookies te mogen gebruiken, mits dit geen functionele cookies zijn.
Als je het doet, hou dan de Nederlandse wet aan, en vraag expliciet om toestemming. Je wil niet dat je eerste klant een waarschuwing van de OPTA kan krijgen, wellicht wordt hier nog niet al te streng op gecontroleerd maar het is de wet.
Dus het zal beter zijn als ik dit er aan plak: Als u verder gaat accepteert u de cookies
Gewoon met jQuery een melding tonen met een kruisje. Dat is het mooist.
Koen Hollander op 30/11/2012 12:33:30:
Dus het zal beter zijn als ik dit er aan plak: Als u verder gaat accepteert u de cookies
Dat is idd wel verplicht, ze moeten weten dat ze toestemming hebben gegeven.