Cookies, wat gaat er in en wat absolut niet
Nu mijn vraag: wat moet je bewaren in een cookie en wat moet/mag er absolut NIET in ??
Wat is gebruikelijk??
Gewijzigd op 24/08/2017 18:20:22 door - Ariën -
Het meeste hou je eigenlijk gewoon lekker bij in de SESSIE variabelen. Soms wordt gedacht dat een gebruiker in moet loggen alvorens je met sessie variabelen kunt werken maar dit is onterecht. Je kunt ook bij anonieme gebruikers prima in de sessie dingen tijdelijk opslaan.
Harry H Arends op 24/08/2017 17:57:46:
Ben maar weer eens gestart met mij site login.
Offtopic:
Is het niet fair om even te antwoorden op je andere (nog openstaande) topics?
Frank Nietbelangrijk op 24/08/2017 19:33:34:
De reden mijn vraag is dat alle login voorbeelden cookies gebruiken. Maar $_session variabelen mij ook lieverisEn geen zaken die je niet kwijt wilt raken. Zou ook geneigd zijn om te zeggen: ZO MIN MOGELIJK.
Het meeste hou je eigenlijk gewoon lekker bij in de SESSIE variabelen. Soms wordt gedacht dat een gebruiker in moet loggen alvorens je met sessie variabelen kunt werken maar dit is onterecht. Je kunt ook bij anonieme gebruikers prima in de sessie dingen tijdelijk opslaan.
Standaard gebruiken PHP-sessies ook cookies, waarin de SESSID vermeld staat.
Niet helemaal correct. Enkel de unieke session code (session ID) wordt in een cookie opgeslagen. De variabelen die jij aanmaakt in PHP (bijv $_SESSION['user_id']) worden op de server opgeslagen in een bestandje. Het aantal bestandjes met sessie variabelen kan snel groeien. Daarom zullen de meeste servers de bestanden van inactieve sessies na een bepaalde tijd (bijv. 30 minuten) verwijderen. Het sessionID is nodig om te kunnen bepalen welke bestandjes/sessie variabelen bij welke client horen. Ik schrijf bewust client en doel hier op de computer van de gebruiker. (Loopt de gebruiker weg van de computer en neemt er een andere gebruiker plaats achter de computer dan weten we dat helaas niet).
In het kort:
Sessie variabelen:
- opslag op de SERVER. Dus niet zomaar te bekijken door jan en alleman.
- Bewaartijd is kort maar afhankelijk van de instellingen van de webserver.
Cookies:
- Opslag op de computer/handheld van de gebruiker. Door de gebruiker te bekijken en te verwijderen.
- Gebruikers kunnen cookies weigeren.
- Bewaartijd variabel tot lang afhankelijk van de ingestelde houdbaarheidsdatum.
Toevoeging op 24/08/2017 20:44:36:
Login systemen gebruiken geen separate cookies maar er worden wel session variabelen aangemaakt. Hierdoor wordt dan weer een cookie aangemaakt met de sessionID.
Dat hoeft niet per se die van PHP te zijn, maar aan een sessie-id (of beter: bezoek-id) kan je ook een gebruikers-id koppelen. En daaraan dus al het andere van de gebruiker.
Zo kan je zien wanneer een gebruiker voor het laatst online was, hoe vaak hij dit was, op welke tijden hij dit was, wat hij deed.
Je zou met elke pageview een record kunnen toevoegen met datum/tijd, welke pagina, welke gebruiker (userid), welke resolutie etc. Dit kan heel handig zijn om gedrag te analyseren.
Maar... heb je dat nodig?