Cookie-wet presentatie
Op verschillende websites zie ik balkjes met de tekst dat er cookies worden aangeboden. Elke website hanteert weer een andere tekst en een manier om er mee om te gaan. Toen dacht ik ... dit is eigenlijk veel te verwarrend. Er is totaal geen uniformiteit. Het denken aan het krijgen van iets (cookie) en het kunnen weigeren met opties liet me denken aan de ja/nee nee/nee stikkers die je op veel brievenbussen ziet.
Toen dacht ik ... kijk dat is nou iets wat nederland nodig heeft. Iets door de simpelheid en uniformiteit snel ingeburgerd en geaccepteerd wordt.
Dit moeten de opties worden:
"Stikker 1"
Ja, ik wil cookies die nodig zijn voor de werking van deze website.
Nee, ik wil geen cookies, waar d.m.v. mijn surfprofiel, ik advertenties op maat krijg.
"Stikker 2"
Ja, ik wil cookies die nodig zijn voor de werking van deze website.
Ja, ik wil cookies waar, d.m.v. mijn surfprofiel, ik advertenties op maat krijg.
Eventueel kan een website een Nee, Nee optie aanbieden maar dit is niet nodig voor de cookie wet. De Nee, Nee kan een vervanging zijn voor de nu veel gebruikte "onthoud mijn loging". Dus niks onthouden en ook geen tracking-cookies.
Ik dacht zelf aan een zwarte achtergrond.
Oranje voor Nee.
Groen voor Ja.
de rest van de tekst in het wit.
net zoals op de stikkers ...
Dit is misschien niet de beste tekst of het beste design dus als het er komt moet daar wel overeenstemming in komen.
Implementaties (pop-up, css layover, balkje, bannertje, etc) is ook niet bepaald.
En hoe je er geld mee gaat verdienen ook niet, maar marketing op zicht wilt niet zeggen dat er percé geld mee verdiend hoeft te worden.
Misschien vind iemand het al leuk om uit te werken zodat hij straks kan zeggen "dat cookie windowtje dat op alle website staat heb ik gemaakt !"
Het idee is leuk, alleen ik zou het niet zo graag in mijn design zetten. Past totaal niet bij mijn stijlen... Dan gebruik ik liever iets als Cookie Consent of 1 van de andere oplossingen die ik hier geef. Die kun je ten minste nog aanpassen.